10 کاربرد بسته های کوچک سیلیکا ژل در خانه

به گزارش مجله آزمون اول، حتما بسته های کوچک سیلیکا ژل را دیده اید که در بسته بندی بعضی از محصولات وجود دارد. گاهی بعد از استفاده از محصولات، این بسته های سیلیکا ژل بدون استفاده می مانند و نمی دانید با آن ها چه کار کنید. بیشتر افراد این بسته ها را دور می ریزند ولی جالب است بدانید که این بسته ها کاربردهای مختلفی در خانه دارند. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید و در مورد کاربردهای این بسته ها بیشتر بخوانید.

10 کاربرد بسته های کوچک سیلیکا ژل در خانه

سیلیکا ژل چیست؟

سیلیکاژل ماده ای است که درون بسته های کوچکی داخل بسته بندی همه چیز از کفش گرفته تا لوازم الکترونیکی و حتی برخی غذاها پیدا می کنید. این بسته های کوچک در بسته بندی محصولات قرار می گیرند تا در طول حمل و نقل و ذخیره سازی، رطوبت موجود در بسته بندی را جذب کنند تا آسیبی به محصول نرسد.

هنگامی که کالا یا محصول موردنظر خود را باز می کنید، احتمالاً به هشدار بسیاری از این بسته های خشک کننده توجه کرده اید که هشدار می دهد آن ها را نخورید و دور بیندازید. البته توصیه اول ضروری است ولی توصیه دوم را می توانید در نظر نگیرید. لازم نیست این بسته ها را دور بیاندازید چون می توانید جای دیگری دوباره از آن ها استفاده کنید.

10 کاربرد سیلیکا ژل

بسته های سیلیکا ژل را نگه دارید و برای موارد زیر از آن استفاده کنید:

1. خوشبو نگه داشتن ساک باشگاه

ساک و کیفی که با خودتان به باشگاه می برید و لباس های کثیف را به خانه برمی گردانید یکی از جاهایی است که خیلی زود بو می گیرد. لباس های مرطوب از عرق وقتی در فضای بسته ساک قرار می گیرند و هوا نمی خورند، خیلی زود بو می گیرند. علاوه بر لباس، خود ساک ورزشی هم بعد از مدتی بدبو می شود و هر وسیله ای داخل آن بگذارید بو می گیرد. ضمناً محیط مرطوب ساک به فضایی عالی برای رشد و توسعه انواع باکتری ها تبدیل می شود.

این بسته های سیلیکا ژل می توانند رطوبت داخل ساک را از بین ببرند. می توانید چند بسته از آن را همیشه داخل ساک خود بگذارید.

2. افزایش عمر تیغ ریش تراش

تیغ ریش تراش را باید بعد از هر بار استفاده خشک کنید. اگر این تیغ بلافاصله بعد از خیس شدن، خشک نشود، به مرور زمان دچار زنگ زدگی می شود. این زنگ زدگی و رطوبت به جای مانده روی تیغ ها عمر تیغ را کوتاه می کند و شیو کردن با آن سخت تر می شود. می توانید تیغ ها را در کنار بسته های سیلیکا ژل نگهداری کنید تا همیشه خشک و عاری از رطوبت باشند.

3. خشک نگه داشتن ابزارها

رطوبت برای ابزارها مناسب نیست و اگر ابزارهای فلزی شما برای مدت طولانی در رطوبت بمانند، خیلی زود زنگ می زنند و آسیب می بینند. گاهی اوقات مجبوریم جعبه ابزار را در انباری ها و گاراژهای نمور بگذاریم. برای اینکه مطمئن باشید که رطوبت آسیبی به ابزارها نمی زند، می توانید چند بسته بزرگ سیلیکا ژل را داخل کیف یا جعبه ابزار بگذارید.

4. تازه نگه داشتن مواد غذایی

یکی از کاربردهای این بسته های سیلیکا ژل در آشپزخانه است. می توانید آن ها را داخل کابینت ها بگذارید تا رطوبت هوا را جذب کنند. کابینت هایی که در آن ادویه، خشکبار، میوه های خشک و غلات را نگهداری می کنید باید عاری از هر گونه رطوبت باشند. حتی می توانید در سبدهای سیب زمینی و پیاز هم چند بسته سیلیکا ژل بگذارید.

اگر شکر و آرد و محصولات مشابه را در ظرف های دربسته نگهداری می کنید می توانید بسته های سیلیکا ژل را داخل این ظرف ها هم بگذارید. اگر در شهرهایی زندگی می کنید که هوا بسیار مرطوب است، این توصیه می تواند خشکبار و مواد غذایی داخل کابینت های شما را برای مدت بیشتری تازه و سالم نگه دارد.

5. از بین بردن بوی بد هدفون

هدفون هایی که روی گوش قرار می دهید و در باشگاه از آن استفاده می کنید، خیلی زود عرقی و مرطوب می شوند. اگر آن ها را با همین رطوبت داخل کیف مخصوصشان بگذارید، به مرور زمان بو می گیرند. برای تمیز و خوشبو نگه داشتن هدفون و پیشگیری از رشد باکتری ها، حتما در کیف یا محفظه ای که هدفون را می گذارید، تعداد بسته سیلیکا ژل هم قرار دهید تا رطوبت را جذب کند.

6. مراقبت از محصولات الکترونیکی

اگر قصد سفر و ماجراجویی دارید بد نیست که چند بسته سیلیکا ژل همراه داشته باشید. گاهی اوقات در طول سفر به جاهایی می رسیم که رطوبت زیادی دارند. شهرهای شمالی کشور خودمان یا جنگل های بارانی در خارج از کشور از جمله مناطقی است که رطوبت زیادی دارد. قرار گرفتن طولانی مدت وسایل الکترونیکی در محیط مرطوب، می تواند باعث آسیب رسیدن به آن ها شود.

برای اینکه این وسایل را از خطر رطوبت دور نگه دارید، آن ها را داخل کیسه ای پلاستیکی که در آن کیپ می شود قرار دهید و چند بسته سیلیکا ژل داخل آن بیاندازید. البته دقت کنید که این روش فقط برای رطوبت موجود در هوا تاثیرگذار است و وسایل شما را ضدآب نمی کند.

7. حفاظت از عکس های خانوادگی

عکس های خانوادگی قدیمی به مرور زمان خراب می شوند. یکی از دلایل خراب شدن و زرد شدن عکس ها، رطوبت موجود در محیط است. رطوبتی که شاید شما متوجه نشوید ولی به مرور زمان عکس ها را خراب می کند. برای پیشگیری از این مشکل، در جعبه ای که عکس ها را می گذارید حتما چند بسته سیلیکا ژل قرار دهید.

8. مراقبت از کتاب ها

گاهی اوقات وقتی کتاب ها را برای مدت طولانی در جعبه ای در انباری و جای نمور می گذاریم، بوی نامطبوعی می گیرند که حاصل جذب شدن رطوبت محیط به برگه های کتاب است. برای از بین بردن این بوی بد، می توانید کتاب ها را داخل کیسه های پلاستیکی بگذارید و چند بسته سیلیکا ژل داخل آن بیاندازید. برای مدت یک ماه، کیسه های پلاستیکی را در جای خنک و تاریک بگذارید. بعد از یک ماه به احتمال زیاد بوی نم کتاب از بین می رود. اگر این اندازه کافی نبود می توانید یک بار دیگر آن را امتحان کنید.

9. نگهداری از دانه ها و بذرها برای فصل کاشت

گاهی اوقات دانه ها و بذرهای مختلف می خریم تا در باغچه و گلدان بکاریم. اگر اندازهی از این دانه ها و بذرها به جای مانده، می توانید آن را نگهداری کنید و سال بعد با آغاز بهار آن ها را بکارید. بذرها در این مدت باید در جای کاملا خشک قرار داشته باشند و اگر رطوبت ببینند خراب می شوند. برای این منظور، آن ها را داخل کیسه پلاستیکی بریزید و چند بسته سیلیکا ژل داخل کیسه بیاندازید. کیسه ها را در جای خنک و تاریک نگهداری کنید تا زمان کاشت بذرها برسد.

10. پیشگیری از کدر شدن نقره ها

زیورآلات نقره به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت هوا به مرور کدر می شوند. پس از تمیز کردن جواهرات نقره ای، آن را در یک جعبه جواهرات نگهداری کنید و چند بسته سیلیکا ژل هم داخل آن بگذارید.

اگر متوجه شدید که بسته های سیلیکا ژل دیگر مؤثر نیستند، می توانید آن ها را عوض کنید. اما اگر سیلیکا ژل دیگری ندارید می توانید همان بسته های قبلی را خشک کنید. بسته ها را به مدت یک یا دو ساعت روی یک سینی در فر قرار دهید و روی حرارت کم (بین 200 تا 300 درجه) قرار دهید یا آن ها را در یک روز گرم و آفتابی برای چند ساعت در معرض آفتاب و هوای گرم قرار دهید.

منبع: Lifehacker

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 مهر 1401 بروزرسانی: 26 مهر 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 38493

به "10 کاربرد بسته های کوچک سیلیکا ژل در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کاربرد بسته های کوچک سیلیکا ژل در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید