49 قطعه آجر لعاب دار بوکان وارد موزه ملی شد

به گزارش مجله آزمون اول، معاون میراث فرهنگی کشور گفت: مجموعه باارزش 49 قطعه آجر لعاب دار منسوب به قلایچی بوکان هم اکنون در موزه ملی است.

49 قطعه آجر لعاب دار بوکان وارد موزه ملی شد

خبرنگاران: محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: موفقیت پرونده استرداد مجموعه باارزش 49 قطعه آجر لعاب دارمنسوب به قلایچی بوکان از کشور سوئیس، حاصل یک دهه کوشش حقوقی و فرآیند قضایی بوده و نماد مشارکت فرهنگی کشور های دنیا است.

وی بیان نمود: 49 قطعه آجر لعاب دار بوکان شب یکشنبه 30 آذر ماه 99 وارد موزه ملی ایران شد. خوشبختانه این پرونده با مشارکت و همکاری نزدیک نهاد های حقوقی و فرهنگی کشور های ایران و سوئیس به ثمر رسید، پس از صدور حکم برطرف توقیف در سال 2016 و تحویل آن به سفارت جمهوری اسلامی ایران در برن، خاتمه در آذرماه امسال به تهران رسید و در موزه ملی ایران جای گرفت.

او درباره قاچاق این آثار از کشور اظهار کرد:در سال های اول انقلاب اسلامی در اثر حفاری های غیرمجاز گسترده در تپه قلایچی شهرستان بوکان آجر های لعاب دار کمنظیری کشف شد که متأسفانه بعضی از آن ها از بازار های عتیقه خارج از کشور سر در آوردند. در آن سال ها از سوی اداره کل باستان شناسی هیئتی به بوکان اعزام و با انجام یک فصل کاوش نجات بخشی، تعداد زیادی آجر لعاب دار و کتیبه ای به خط آرامی کشف می گردد، با ادامه کاوش ها در تپه قلایچی از سال 1378 تا 1385 در مجموع تعداد 450 تکه آجر، حاصل از حفاری های علمی و توقیف شده از قاچاقچیان به موزه ملی ایران انتقال داده می گردد.

معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه به اقدامات قضایی و حقوقی اجرا شده اشاره نمود و اضافه کرد: بازگرداندن این آثار در سال 1391 با وصول خبری مبنی بر در اختیار داشتن مجموعه ای از آجر های لعاب دار توسط خانواده ای ایرانی ساکن سوئیس و تمایل آن ها برای فروش در دستور کار معاونت میراث فرهنگی، اداره کل موزه ها و اداره کل حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاده شد.

به گفته او اخذ وکیل محلی، تشکیل پرونده حقوقی در مراجع ذی صلاح کشور سوئیس، تدارک و تدوین مدارک اثبات آجر های لعاب دار به ایران با همکاری معاونت های حقوقی ریاست جمهوری، اداره کل حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه، دادستانی کشور سوئیس و پیگیری برای بازگشت این آثار که یک دهه به طول انجامید، خاتمه به صدور برطرف توقیف و حکم بازگرداندن این آثار به ایران در سال 2016 از سوی دادستان کل سوئیس شد.

طالبیان با اشاره به تعلق این مجموعه به فرهنگ مانا ها در جنوب دریاچه اورمیه و مربوط به سده هشتم و هفتم پیش از میلاد که هم زمانی و مشابهت زیادی با نمونه های مکشوفه از محوطه های آشوری در بین النهرین دارند، آجر های لعاب دار قلایچی را نشانگر پیشینه محلی هنر ایران در دوران پیش از هخامشی ها دانست و گفت: به نوعی می توان ریشه هنر آجر های لعاب دار هخامنشی که در شوش و تخت جمشید به کار رفته است را در درون فلات ایران جستجو کرد.

او مطرح کرد: مجموعه با ارزش آجر های توقیفی در سوئیس دارای نقوش اسفنکس، بز کوهی، پرندگان شکاری، جانوران ترکیبی و نقوش گیاهی و هندسی است و اهمیت زیادی در مطالعه هنر و فرهنگ مانایی در اوایل هزاره اول قبل از میلاد دارد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 19889

به "49 قطعه آجر لعاب دار بوکان وارد موزه ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "49 قطعه آجر لعاب دار بوکان وارد موزه ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید