آیا خواب درستی دارید؟ عناصر مهم برای خواب خوب

به گزارش مجله آزمون اول، عدم خواب کافی و مناسب می تواند باعث تحریک و بد خلقی شما هنگام صبح شود. بزرگسالان روزانه به طور میانه به 7-9 ساعت خواب نیاز دارند. البته، میزان خواب در افراد مختلف فرق دارد. فقط به یاد داشته باشید که اگر

آیا خواب درستی دارید؟ عناصر مهم برای خواب خوب

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

عدم خواب کافی و مناسب می تواند باعث تحریک و بد خلقی شما هنگام صبح شود. بزرگسالان روزانه به طور میانه به 7-9 ساعت خواب نیاز دارند. البته، اندازه خواب در افراد مختلف فرق دارد. فقط به یاد داشته باشید که اگر شاد، آرام و شاداب بیدار شوید خواب کافی داشته اید. روی کیفیت خواب تمرکز کنید تا کمیت آن.

برخی حیوانات مانند اسب ایستاده می خوابند. اسب ها تنها هنگام خواب با حرکاست سریع چشم ها که به اختصار خواب REM نامیده می شود دراز می کشند و چون آن ها تنها سه ساعت در روز می خوابند خواب REM بسیار کوتاه است.

خواب شاید یکی از جوانب زندگی است که بیشتر دست کم گرفته می شود. ما یک سوم عمر خود را در خواب سپری می کنیم. ولی، بیشتر اوقات اهمیت لازم را به خواب نمی دهیم. آخرین باری که خودتا بیدار شدید و احساس شادابی و پر انرژی بودن کردید کی بود؟ باید از خود بپرسید یا خواب درستی دارید. بدون خواب کافی بدن ما نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد. در واقع، ممکن است بدون غذا بیشتر از بدون خواب زنده بمانیم.

جوانب مختلف مانند موقعیت، .شرایط بدن، تخت خواب، تشک، زمان و غیره چگونگی خواب را تعیین می کنند. پس، مهم است که عناصر درست خواب را درک کنیم. به هر حال، مطمئناً دوست نداریم یک سوم زندگی خود را با خواب غلط سپری کنیم؟!

خوابیدن به قسمت چپ

موقعیتی که هنگام خواب دارید در کیفیت خواب تأثیر دارد. البته، هر موقعیتی مزایا و معایب خاص خود را دارد ولی، برخی موقعیت ها از برخی دیگر بهتر هستند. بهترین موقعیت خوابیدن به سمت چپ است. این کار به جلوگیری از سوزش سر دل و خر و پف کردن کمک می کند و ستون فقرات در تراز درستی قرار می گیرند و دفع مواد زائد بدن راحت تر می شود. خوابیدن به پشت هم خوب است ولی، ممکن است باعث خر و پف شود.

تشک

آخرین باری که تشک خود را عوض کردید کی بود؟ اگر به خاطر نمی آورید، زمان آن رسیده است که تشک خود را عوض کنید! توصیه می شود هر 7-10 سال تشک خود را عوض کنید. البته زمان دقیق به شرایط بستگی دارد. اگر هنگام خواب احساس راحتی نمی کنید، تشک خود را بدون حتی یک روز تأخیر عوض کنید. تشک نامناسب می تواند منجر به درد و سفتی در ناحیه پشت و خواب ناآرام شود. از استفاده از تشک های بسیار سخت خودداری کنید چون، باعث ناراحتی و درد در ناحیه پشت می شود. تشک های بسیار نرم هم می توانند باعث قرار گرفتن بدن در حالت نادرست شوند. سعی کنید قبل از خرید تشک روی آن بخوابید. مطمئن شوید فوم تشک کیفیت خوبی دارد در غیر این صورت باعث گرم شدن شما خواهد شد.

حالت بدن

حالت بدن نقش اساسی در خوابی خوب دارد. مهم است که هنگام خوابیدن راحت باشید. نباید زیاد خود را سفت یا شل نگه دارید. حالت نامناسب بدن هنگام خواب می تواند باعث درد در گردن، شانه ها، اختلال در گردش خون، سفتی و غیره شود. شما می توانید از بالش های نرم بین زانوها یا زیر پاها برای خواب راحت تر استفاده کنید.

دما

دما هم یکی از دیگر عوامل تأثیرگذار در کیفیت خواب است. دمای مناسب برای داشتن خوابی راحت بسیار مهم است. دمای محدوده 60 تا 70 درجه فارنهایت برای بیشتر مردم مناسب است. دمای بدن هنگام خواب کاهش پیدا می کند پس، استفاده از دمای پایین تر برای خواب بهتر مساعد است.

محیط

اتاق ساکت و تاریک به خواب بهتر شما کمک خواهد کرد. باز گذاشتن کنار پنجره برای گردش هوا هم به بهبود کیفیت خواب کمک می کند. مطمئن شوید که همه گجت ها را از رختخواب دور کنید. از رنگ هایی مانند رنگ آبی برای رنگ آمیزی دیوار های اتاق خواب استفاده کنید. استفاده از رنگ های روشن مانند قرمز می تواند باعث اختلال در خواب شود.

غذا

باید حداقل سه ساعت قبل از خواب شما بخورید. از مواد غذایی مانند بوقلمون، عسل، شیر و غیره که حاوی تریپتوفان هستند استفاده کنید. استفاده از غذاهای پرچرب می تواند باعث اختلال در خواب شود از مصرف آن ها خودداری کنید. همچنین، خوابیدن با معده خالی هم می تواند باعث کاهش کیفیت خواب شود.

بهبود کیفیت خواب با انجام برخی تغییرات ساده ممکن است. اگر فکر می کنید بیشتر اوقات کمبود خواب دارید، زودتر بخوابید. وسایلی مانند تلفن همراه و رایانه را از رختخواب خود دور کنید. قبل از خواب دوش بگیرید و شیر گرم بخورید. این کار به از بین بردن اضطراب یا تنش ناشی از کار کمک می کند و می توانید خواب راحت و خوبی داشته باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 29544

به "آیا خواب درستی دارید؟ عناصر مهم برای خواب خوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا خواب درستی دارید؟ عناصر مهم برای خواب خوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید