آیا هفته آینده، پایان دنیا خواهد بود؟!

به گزارش مجله آزمون اول، بابک زمانی؛ سال 2020 تا به این لحظه، به دلیل بیماری کوروی ویروس COVID-19، سالی بسیار وحشتناک بوده است. حالا یک نظریه پردازِ تئوری توطئه ادعا می نماید که دنیا در هفته آینده در 21 ژوئن به انتها خواهد رسید.

آیا هفته آینده، پایان دنیا خواهد بود؟!

این تئوری که کاملاً عجیب به نظر می رسد، بر اساس تقویم باستانی مایایی ها و پیش بینی آن از سرانجامِ جهان است. گفتنی است که تقویم گرگوری اکنون توسط بیشتر مردم در سراسر جهان استفاده می شود، اما این تقویم در سال 1582 به وجود آمد و پیش از آن، مردم از تقویم های مختلفی برای پیگیری تاریخ استفاده می کردند. دو مورد از محبوب ترین تقویم ها پیش از خلق تقویم گرگوری، تقویم های مایا و جولیان بود.

به گفته کارشناسان، تقویم گرگوری معرفی شده است تا زمان واقعی گردش زمین به دور خورشید را بهتر نشان دهد؛ اما بسیاری بر این باورند که 11 روز از سالی که با تقویم ژولیان تعیین شده بود، از دست رفته است، یا به عبارت دیگر از هر سالِ واقعی از تقویم مایا، 11 روز کم تر در محاسبات مان وارد نموده ایم.

با گذشت زمان، به این روز های از دست رفته افزوده می شوذ و اکنون یک نظریه پرداز تئوری توطئه ادعا می نماید که اکون باید تقویم ما سال 2012 را نشان بدهد، نه سال 2020 را.

داشنمندی به نام پائولو تاگاگوین، در توئیتی که چند ساعت بعد حذف شد نوشت: بر اساس تقویم جولیان، ما از نظر فنی در واقع اکنون در سال 2012 هستیم. تعداد روز های از دست رفته در یک سال به دلیل تغییر در تقویم گرگوری، 11 روز است.

به مدت 268 (از سال 1752 تا 2020) استفاده نموده ایم. به ازای هر سال، 11 روز کم محاسبه نموده ایم. با یک ضرب و جمع ساده به عدد 2948 می رسیم، و اگر این عدد را تقسیم بر تعداد روز های سال، یعنی 365 بکنیم، میشود 8 سال. یعنی ما در محاسباتمان 8 سال را کم حساب نموده ایم؛ بنابراین به دنبال این تئوری، بر اساس تقویم مایا، 21 ژوئن 2020 سرانجام جهان خواهد بود نه 21 دسامبر 2012.

شاید خاطرتان باشد که 21 دسامبر سال 2012 را بعضی از نظریه پردازان تئوری توطئه به عنوان سرانجام جهان مطرح شد.

ناسا می گوید: داستان با ادعا هایی شروع شد که نیبیرو، یک سیاره فرضی که توسط سومری ها کشف شد، به سمت زمین در حال حرکت است. این فاجعه ابتدا برای ماه مه 2003 پیش بینی شده بود، اما هنگامی که هیچ اتفاقی نیفتد، روز رستاخیز به جلو به دسامبر 2012 منتقل شد و به سرانجام یکی از چرخه های تقویم باستانی مایا در ایستگاه زمستانی در سال 2012 مرتبط شد؛ از این رو تاریخ پیش بینیِ روز رستاخیز از 21 دسامبر 2012 معرفی گشت.

آژانس فضایی ناسا، پیشتر در همان سال 2012 شرح داد: برای صحبت کردن درباره هرگونه ادعای فاجعه یا تغییرات چشمگیر در سال 2012، پس صندلی علم کجاست؟! شواهد و نشانه ها کجاست؟! هیچ کدام وجود ندارد و برای همه ادعا های تخیلی، اگر حتی کتاب وفیلم و مستند ساخته شده باشد یا اطلاعاتی به وسیله اینترنت منتشر شده باشد؛ ما نمی توانیم واقعیت ساده را تغییر دهیم. هیچ مدرک موثقی برای هیچ یک از ادعا های مطرح شده در حمایت از رویداد های غیرمعمول که در دسامبر 2012 اتفاق می افتد، وجود ندارد. .

اما مایا ها از دل تاریخ می خواهند به ما چه بگویند؟

همانطور که می دانیم، مایا ها ریاضیدانان و اخترشناسان برجسته و مطمئناً از محاسبه گران دقیقِ زمان بوده اند. برای قدردانی از زحمات مایا ها از مفهوم زمان، درک سیستم های مختلف آن ها برای تقویم خود ارائه داده اند و همچنین نحوه استفاده از آن بسیار مهم است.

تقویم مایا، یکی از تقویم و گاهشماری های رایج در میان اقوام آمریکای مرکزی و جنوبی یعنی مایا ها بود. مایا ها سه نوع تقویم را بیشتر استفاده می کردند که شامل سالنام های مقدس260روزه، هاآب یا سال مبهم 365 روزه و تقویم کامل 52 ساله است. علاوه بر اینها، آن ها یک نظام گاهشماری هم داشته اند که دانشمندان امروزی آن را شمارش طولانی (سلسله شروعین) می نامند و آن ها چند مشتق از این شمارش های طولانی را انتخاب می نمایند تا بتوانند تعداد دقیق روز هایی را که یک اتفاق تعیین در گذشته افتاده را محاسبه و ثبت و ضبط نمایند.

تقویم تولکین یا همان چرخه مقدس، شامل یک چرخه 260 روزه است. این تقویم از نام های 20 روزه تشکیل شده است که هر یک با یک نماد یا گلیف و سیزده لحن یا درجه تعیین و به ترتیب با عددی متوالی از یک تا سیزده، در یک سیکل پی درپی و دائمی تنظیم شده اند.

این نام ها و شمار ها با هم ترکیب شده و انتها با یکدیگر دست به عمل می زدند. نام اولین روز ایمیکس (Emix) بود و اولین باری که ایمیکس در 260 روز ظاهر می شود آن سال یک ایمیکس محسوب می شود. روز بعدی ایک (ik) بوده و شمار روز بعدی 2 بوده به همین خاطر به دومین سال را 2 ایک می گفتند.

سومین روز آکبال (Akbal) نام داشته و به همین خاطر به سومین روز سال 3 آکبال می گفتند؛ و زمانی که شمارش ها به 13 می رسید شمارش اعداد دوباره به یک می رسید و ایکس چهارمین نام به ایکس می پیوست. زمانی که شمارش روز به 8 می رسید، نام های بیست گانه یکبار مورد استفاده قرار گرفته و روز بعدی آن 8 ایمیکس بود و زمانی که 260 روز سال به طور کامل استفاده می شد و ایمیکس دوباره ظاهر می شد و این دورهٔ سلسله وار دوباره تکرار می شد.

به راحتی می توان گفت که زندگی مایا ها بر روی این تقویم می چرخیده. همشو با اعتقادات مدرن به طالع بینی، مایا معتقد بودند که تاریخ تولد هر فرد ویژگی های فردی و معنوی و همچنین صندلی او در جامعه را تعیین می نماید. تقویم مایا نیز در تعیین تاریخ های فرخنده برای هر جنبه از زندگی مایا و تعیین تاریخ های خاص برای وقایع مهم، قربانی کردن ها و مراسمات مهم از اهمیت اصلی برخوردار بود.

تقویم تولکین دارای کارکرد های اساسی معنوی، باطنی و اجتماعی است، اما یک سال خورشیدی (یعنی مدت زمانی که زمین یک دور به دور خورشید می چرخد) را اندازه گیری نمی نماید. درعوض، مایا ها از تقویم دیگری به نام هاآب (Haab) استفاده کرد تا مدت زمانی را که ما یک سال کامل می دانیم دنبال کند.

تقویم هاآب بر اساس چرخه خورشید است و برای اهداف مدنی، کشاورزی، حسابداری و اداری مورد استفاده قرار می گرفته است. مانند تقویم تولکین، آن ها نیز از یونیال (یا همان دوره های 20 روزه) تشکیل شده است و هر روز علامت و شمایل خاص خود را دارد. با این حال، به جای استفاده از 13 یونیال به مدت 260 روز، تقویم هاآب دارای 18 یونیال است که نتیجه آن 360 روز خواهد بود.

به طور گسترد های پذیرفته شده است که روز صفر در سلسله شروعینِ تقویم مایا، به تاریخ 11 آگوست 3114 قبل از میلاد برمی شود؛ و این نشانگر سرانجام یک جهان قبلی و شروع جریان فعلی بوده است که ما اکنون در آنی. بر طبق این تقویم، پیشتر گمان می رفت که سرانجام این دوره از جهان فعلی روز 21 دسامبر 2012 خواهد بود، اما طبق ادعای جدید نظریه پردازان این حوزه، سرانجام جهان در مفهوم تقویم مایا، در واقع 21 ژوئن 2020، یعنی چند روز دیگر خواهد بود.

ما می دانیم که مایا ها به چرخه های کیهان شناسی توجه عمیقی داشته اند و رنج بسیاری را متحمل شده اند تا همه چیز را بسیار دقیق ثبت و ضبط نمایند.

با این حال اینکه چرا این تاریخ در تقویم مایا، به عنوان روز سرانجامی تعیین شده است، سؤالی ست که باید چند روز دیگر به پاسخ آن رسید. آیا 21 ژوئن 2020 سرانجام جهان است، یا خیر، جشن سال نوی بشریت و شروع جهانی تازه، و یا اینکه تنها عددی مثل عدد های دیگر است و بعد ا آن دوباره از خواب بیدار می شویم و مثل همواره آفتاب از شرق درمی آید. کسی چه می داند؟!

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 12568

به "آیا هفته آینده، پایان دنیا خواهد بود؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هفته آینده، پایان دنیا خواهد بود؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید