اجاره خانه کلنگی چه مزایا و معایبی دارد؟

به گزارش مجله آزمون اول، سرپناه و خانه ای برای زندگی در زیر مجموعه نیازهای ابتدایی هر انسان تعریف می گردد. زندگی شهری و پیچدگی های زندگی مدرن نیز ملزومات خاصی دارد که در این میان انتخاب یک خانه مناسب، برای بسیاری از افراد پر اهمیت است. در این میان اجاره خانه یکی از موضوعاتی است که دغدغه اصلی بسیاری از شهروندان را تشکیل می دهد. افرادی که به علت مهاجرت، تشکیل خانواده، حضور موقت در یک شهر جدید، شغل و یا تحصیل و همچنین نداشتن امکانات برای خرید خانه مجبور هستند خانه ای برای اجاره در اختیار بگیرند، درصد قابل توجهی از هر جامعه شهری را تشکیل می دهند.

اجاره خانه کلنگی چه مزایا و معایبی دارد؟

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

این افراد گاهی با این سوال روبرو می شوند که چه نوع خانه ای با چه امکاناتی را برای این موضوع انتخاب نمایند؟ آیا یک خانه قدیمی یا اصطلاحا کلنگی برای برآورده کردن احتیاج آنها می تواند مفید باشد ؟ اجاره خانه کلنگی چه مزایا و چه معایبی می تواند داشته باشد؟

ما در این مقاله و طی سرفصل های زیر به این پرسش ها پاسخ می دهیم.

مزایای اجاره خانه کلنگی

  • پایین بودن اجاره خانه کلنگی
  • در اختیار بودن
  • کم جمعیت بودن
  • مدیریت هزینه یا نبود مسئله شارژ در اجاره خانه حیاط دار
  • عدم وجود مسائل قانونی

معایب اجاره خانه کلنگی

  • مشکل پارکینگ در اجاره خانه کلنگی
  • مسائل قدیمی بودن
  • عدم استحکام و ضد زلزله بودن خانه های قدیمی
  • تاسیسات قدیمی و عدم بهینه سازی مصرف انرژی

مزایای اجاره خانه کلنگی

در اجاره یک خانه موارد بسیاری موثر است. با وجود فرایند شتابانی که در بخش ساخت خانه های آپارتمانی در کشور وجود دارد اما هنوز به نظر می رسد با ضعف های فراوانی در این بخش از مواردی مانند کاهش کیفیت به هنگام ساخت، برآوردن حداقل استانداردها، وابستگی ساخت آپارتمان ها به شرایط منطقه و محله روبرو هستیم. از این رو اجاره خانه کلنگی و سکونت در خانه های قدیمی و سنتی مزایایی دارند که می توان به آن پرداخت.

1. پایین بودن اجاره خانه کلنگی

یکی از مزایای خانه های کلنگی این است که به علت قدیمی بودن می توان با بودجه ای کم، متراژی بیشتر از آنچه در خانه های نوساز ارائه می گردد، اجاره کرد. مالکان این نوع خانه ها به علت اینکه دوست دارند خانه هایشان خالی نماند و از طرفی یا تمایل ندارند و یا بودجه ای در اختیارشان نیست خانه مورد نظر را مورد بازسازی قرار دهند، به قیمتی مناسب تر رضایت می دهند و با مستاجر به اصطلاح مدارا می نمایند.

از سویی صاحب خانه به علت مسائل چنین خانه هایی که بیشتر در معرض آسیب و زوال هستند، دوست دارند به هر نوعی ملکشان اجاره داده گردد تا زندگی در آن جریان داشته و نگهداری و تعمیر آن به سهولت انجام گردد. از این رو ارزان بودن در شرایطی که بیشتر خانواده ها با مسائل اقتصادی بسیاری روبرو هستند، یک مزیت فوق العاده و غیر قابل انکار در اجاره خانه حیاط دار محسوب می گردد.

2. در اختیار بودن

بعضی افراد زندگی در خانه های کلنگی را به زندگی در آپارتمان ترجیح می دهند. این افراد به علت تعداد زیاد اعضای خانواده و البته مسائلی که آپارتمان های پرجمعیت دارد، زندگی در چنین خانه هایی را بیشتر می پسندند. در خانه های کلنگی معمولا خانواده ای جز افراد خانواده خود شما زندگی نمی نماید و به اصطلاح خانه دربستی و کامل در اختیار شماست. این مسئله باعث می گردد مسائل اختلافات آپارتمان نشینی یا برخوردهای غیرمعمول را نداشته باشید و از طرفی موضوع نگرانی از تعداد افراد خانواده نیز وجود نداشته باشد. برای اجاره خانه های آپارتمانی و مخصوصا نوساز، صاحب خانه شروط بسیاری از جمله تعداد محدود افراد خانواده را پیش می کشد. همچنین محدودیت دعوت از مهمان و رفت و آمد نیز وجود دارد که در اجاره خانه کلنگی و در اختیار بودن آن، چنین مسئله ای وجود ندارد.

از این رو حس استقلالی که در خانه خواهیم داشت، با منزل آپارتمانی قابل مقایسه نیست. در خانه تمام عوامل از نظر بهداشتی، روانی و مانند آن تنها وابسته به ساکن است؛ ولی در آپارتمان همسایگی با گروهی از انسان ها با فرهنگ ها و سطوح زندگی متفاوت، این مساله را از بین می برد.

3. کم جمعیت بودن

خانه های حیاط دار قدیمی معمولا یک طبقه بوده و از این رو تنها در اختیار یک خانواده قرار می گیرد. بعضی از این ساختمانها نیز در دو یا سه طبقه هستند که در مقایسه با آپارتمان های ده، بیست و سی واحدی شرایط بهتری دارند. در حالی که مقوله آپارتمان و اصلاح معایب موجود در آن علاوه بر احتیاج به دقت بیشتر کارفرمایان و سازندگان، توجه بیشتر ارگان های دولتی مربوطه را نیز می طلبد، موضوع دیگری هم وجود دارد که به نظر می رسد فرهنگ آپارتمان نشینی در کشور ما همان طور که بارها گفته شده هنوز اصلاح نشده است. رشد مهاجرت و افزایش شهرنشینی و از این دست احتیاجمند آسیب شناسی بسیاری است و زمان بسیاری را می طلبد. از این رو زندگی در یک ساختمان کم جمعیت از مسائل بسیاری پیشگیری می نماید که انتخاب چنین موردهایی از جهات متعددی، می تواند به نفع یک خانواده تمام گردد.

4. مدیریت هزینه یا نبود مسئله شارژ در اجاره خانه حیاط دار

اگر چندین سال در ساختمان های مختلف زندگی نموده اید می دانید که دادن شارژ آپارتمان جهت نظافت و قبوض آب و برق مشاعات ساختمان، یکی از هزینه های معمول هر ساختمان است. شما حتی اگر از امکانات مشترک ساختمان نیز کمتر بهره ببرید یا خانواده ای کم رفت و آمد و بدون وجود هر ریخت و پاشی باشید، باز هم مجبور هستید آن مبلغ را متقبل شوید.

اما اجاره خانه کلنگی ویلایی یا اجاره خانه حیاط دار چنین هزینه ای را نخواهد داشت. زیرا مدیریت کل ساختمان با شماست و شما می توانید هر هزینه ای را با در نظر دریافت بودجه خانواده پیش ببرید و صرفه جویی هایی را برای اتلاف سرمایه خانواده هر چند کوچک داشته باشید.

5. عدم وجود مسائل قانونی

خانه های نوساز که هنوز سند ندارند خطرناک هستند. هر چند فرد اجاره نماینده، قصد ندارد خانه را بخرد ولی مسائلی از این دست می تواند برای مستاجر هم مشکل آفرین باشد. زیرا به صورت متدوال خانه هایی که نوساز هستند به شکل مشارکتی ساخته می شوند. یعنی یک مالک(صاحب زمین) و یک سازنده(سرمایه گذار) دارد. این دو به علت اختلافاتی امکان دارد بی خبر از نفر دوم، ملک مورد نظر را به اجاره دهند که در این صورت، جدی شدن اختلاف مالکان می تواند باعث آواره شدن مستاجر گردد. هر چند مستاجر می تواند قرارداد مورد نظر را مبنایی برای شکایت و اقامه دعوی قرار دهد ولی همین مسئله خود مسائل بسیاری دارد که در نهایت اجبار به تغییر خانه می تواند هزینه هایی چون کمیسیون املاک، اسباب کشی و آسیب هایی را داشته باشد که بهتر است در ابتدا در نظر گرفته گردد.

معایب خانه های کلنگی

در کنار مزایای اجاره خانه حیاط دار یا اجاره خانه کلنگی، معایبی نیز وجود دارد که باید به آن پرداخت. هرچند داشتن پول کافی اولین و مهم ترین شرط برای اجاره خانه است اما به یقین شرط کافی نیست. اجاره خانه ای که احتیاج به لوله کشی دوباره، بنایی، نقاشی و تعویض شیرهای آب، تغییر در سیستم برق کشی و ده ها کار تعمیراتی دیگر دارد نه تنها آرامش پس از اجاره خانه را از شما می گیرد بلکه خود عاملی برای ایجاد استرس و به خطر انداختن سلامتی ساکنان آن می گردد. اجاره خانه به عوامل زیادی بستگی دارد که تنها تعدادی از آنها به خود خانه مربوط می گردد. بعضی از این مسائل را از نظر می گذرانید.

1. مشکل پارکینگ در اجاره خانه کلنگی

یکی از مسائل فراگیر در خانه های بالای 15 سال نداشتن پارکینگ است. در گذشته به علت کمبود ماشین و همچنین خلوتی کوچه ها، اصولا پارکینگ برای یک ساختمان در نظر گرفته نمی شد. توسعه ساز و کارهای مهندسی و آیین نامه های شهری، این مسئله را در هر ساختمان ضروری کرد. از این رو در حال حاضر بیشتر خانواده ها دارای وسیله نقیله هستند و کمبود مکان برای پارک، نگرانی های بسیاری را در بر دارد. مخصوصا محله هایی که از بزه های اجتماعی رنج می برند و آمار سرقت در آن بالا است. بنابراین کسانی که تصمیم بر اجاره خانه کلنگی دارند باید این موضوع را مد نظر داشته باشند. در چنین شرایطی میتوان اقدام به اجاره خانه حیاط-دار با حیاط شاقتصادی کرد تا بتوان وسیله نقلیه را در حیاط جا داد.

2. مسائل قدیمی بودن

هر ساختمانی به هر روی مسائل خاص خود را دارد و به طور معمول ساختمان بدون مشکل وجود ندارد. اما بعضی مسائل طوری هستند که از طرفی نمی توان با آن کنار آمد و از سویی قابلیت برطرف شدن را هم ندارند. مشکل نمناکی یکی از این معضلات است. بعضی ساختمان های قدیمی به علت محله یا مکان خاص شان نمناک هستند و این مشکل با هیچ ترفندی قابل حل شدن نیستند. استفاده از قیرگونی و بعضی عایق ها نیز گاهی چاره ساز نبوده و هزینه های اضافی این چنینی را هر از گاهی به مستاجر یا صاحب ملک خانه کلنگی تحمیل می نماید. همچنین پوسیدگی کمدها و وسایل خانه و آسیب دیدن لباسها می تواند یکی از نگرانی های ساختمان با چنین معضلی باشد. حل نشدن این مسئله موجب تجمع انواع حشرات و بندپایان می شوند که آنها نیز بیماری ها را منتقل می نمایند.

همچنین شلوغی بیش از حد در بافت های فرسوده با سلیقه بعضی افراد سازگار نیست و خانه های قدیمی در بعضی محلات در چنین شرایطی هستند که هیچ نسخه ای برای حل چنین مسئله ای قابل تجویز نیست. به همین جهت بهتر است وقتی تصمیم به اجاره خانه حیاط دار میگیرید حتما از وجود احتاقتصادی چنین معظلاتی مطلع باشید و بدون توجه و تنها با در نظر گرفن قیمت اجاره خانه قدیمی برای عقد قرار داد اجاره اقدام نکنید.

3. عدم استحکام و ضدزلزله بودن خانه های قدیمی

ساخت ساختمانهای نوین با متدهای جدید و مهندسی ساز یکی از فرایندهای جدید صنعت ساختمان است. ایجاد استحکام و ضدزلزله بودن یکی از نکاتی است که در دوران جدید ارزش زیادی داشته و از خطوط قرمز بعضی از افراد برای انتخاب و اجاره ساختمان است. این مسئله یکی از معایب خانه های کلنگی و قدیمی است. در ساختمان های قدیمی معمولا از ایجاد فنداسیون مستحکم غفلت شده و به هر دلیل از مصالح با کیفیت استفاده نشده است. اجاره خانه قدیمی در مناطق زلزله خیز و روی گسل یک ریسک محسوب می گردد و توجه به آن بسیار با اهمیت است.

4. تاسیسات قدیمی و عدم بهینه سازی مصرف انرژی

یکی از مسائل اصلی ساختمانهای قدیمی کهنه شدن تاسیسات از جمله لوله کشی آب و فاضلاب و همچنین برق و دیگر تاسیسات است. گرفتگی لوله ها، خوب نبودن فشار آب، نبود سیستم سرمایش و گرمایش مطلوب از مسائل چنین ساختمان هایی است. یک ساختمان قدیمی به علت قدیمی بودن سیستم فاضلاب اغلب با مشکل گرفتگی لوله روبرو می گردد. پر هزینه بودن تعویض سیستم کلی فاضلاب و احتیاج به تعمیرات اساسی در یک ساختمان معمولا باعث می گردد برطرف اساسی این مشکل به تعویق بیفتد و هزینه برطرف آن بر دوش مستاجر خواهد بود.

همچنین یک خانه قدیمی که بازسازی های بروز شده را به خود ندیده است، با مشکل گرم کردن در زمستان و خنک شدن در تابستان روبرو است. این خانه ها که معمولا متراژهای بزرگی دارند، نسبت به خانه های با متراژ کوچک تر انرژی بیشتری برای گرمایش و سرمایش احتیاج دارند. از سویی سیستم پنجره های قدیمی و مصالح غیر استاندارد مزید بر علت است.

اما جنبه مثبت آن این است که تغییرات روی این ساختمان با سهولت بیشتری می تواند اتفاق بیفتد و به علت آنکه افراد زیادی در آن زندگی نمی نمایند، تعمیرات بنایی می تواند با آسودگی بیشتری بدون نگرانی از مزاحمت برای همسایگان اتفاق بیفتد. این مسئله در آپارتمانها یکی از دغدغه های افرادی است که علاقه بسیاری به تغییر دکوراسیون و اعمال تعمیرات دارند.

در نهایت باید گفت آنچه در این نوشتار ارائه شد توضیحاتی بود که می تواند به افراد در فرآیند تصمیم گیری برای اجاره خانه کلنگی یا رهن و اجاره خانه حیاط دار یاری کند. هر چند انتخاب خانه و محل سکونت موضوعی سلیقه ای است و محتمل است سلایق افراد نسبت به یکدیگر متفاوت باشد و شخصی چیزی را در نظر بگیرد که شخصی دیگر برای آن موضوع اهمیت قائل نیست، ولی باید توجه داشت که مطالعه در هر مسئله ای پیش از اقدام به آن می تواند راهگشا باشد. زیرا که در نظر دریافت ابعاد مختلف هر موضوعی باعث می گردد از مسائل پیش آمده در آینده جلوگیری گردد.

منبع: هومینگ
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 9880

به "اجاره خانه کلنگی چه مزایا و معایبی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجاره خانه کلنگی چه مزایا و معایبی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید