ارتش ربات ها به یاری زنبورها می آید

به گزارش مجله آزمون اول، دانشمندان می خواهند هرچه سریع تر مجموعه ای از گرده افشان های رباتیک را برای یاری به جمعیت کاهش یافته زنبورها توسعه داده و مورد استفاده قرار دهند.

ارتش ربات ها به یاری زنبورها می آید

به گزارش خبرنگاران و به نقل از اینهبیتت، اکثر محصولات طبیعی دنیا که ما از آنها استفاده می کنیم، همه را به لطف حشراتی مانند زنبورها داریم که به گرده افشانی گل ها و گیاهان یاری می نمایند. اما در سال های اخیر، جمعیت های بزرگی از زنبورها به سبب آنچه که اختلال فروپاشی کلونی های زنبورهای عسل(CCD) نامیده می گردد، ناپدید گردیده و از بین رفته اند.

این فروپاشی ها در سال 2007 به اوج خود رسید و این سال یک سال نگران نماینده در فروپاشی کلونی های زنبور عسل بود.

حشره شناسان، بسیاری از عوامل از جمله توزیع ضعیف مواد مغذی و آفت کش ها را عامل این فروپاشی می دانند.

براساس گزارش سازمان محافظ زنبور عسل آمریکا، زنبورداران این کشور حدود یک سوم کلونی های خود را از دست داده اند.

همین طور که جمعیت زنبورها و کلونی ها کاهش می یابد، کشاورزان وابسته به این زنبورها با مسائل اقتصادی روبرو می شوند که این به نوبه خود، باعث افزایش قیمت مواد غذایی می گردد.

سازندگان روبو-زنبور ظاهر می شوند

محققان در دانشگاه پلی تکنیک تامسک روسیه(Tomsk) برای رسیدگی به این معضل، یک ناوگان از روبو-زنبورها را پیشنهاد نموده اند. آنها قصد دارند این حشرات رباتیک را تا سال 2019 راه اندازی نمایند.

به گفته الکسی یاکولف، رئیس دانشکده مهندسی تامسک، این زنبورهای رباتیک تنها برای استفاده در گلخانه ها مناسب هستند که زیستگاه طبیعی زنبورها نیست. این روبو-زنبورها حتی در فصل بهار نیز که زنبورها فعالیت نمی نمایند، می توانند بدون مشکل کار نمایند.

یاکولف گفت: ما قصد داریم روبو-زنبورها، الگوریتم ها و نرم افزارها را به همراه سیستم های نوری و روش های تشخیص تصویر برای موقعیت دقیق، توسعه دهیم.

وی اضافه نمود: هزینه توسعه اولین مجموعه از این ربات ها، 1.4 میلیون دلار است.

این زنبورهای مصنوعی برای توت فرنگی و سایر گیاهانی که در گلخانه ها رشد می نمایند، مفید خواهند بود.

گروه دیگری از محققان موسسه ملی علوم و فناوری پیشرفته صنعتی ژاپن، پهپادهایی ابداع نموده اند که به گرده افشانی گیاهان یاری می نماید.

ایجیرو میاکو و همکارانش در این موسسه، توانایی زنبورهای عسل را در گرده افشانی شبیه سازی نموده اند و پهپادها درست همانند زنبورها گرده افشانی را انجام می دهند.

این تیم با استفاده از GPS و هوش مصنوعی، در حال خودران کردن پهپادها است تا به درستی روی گل ها فرود بیایند و به آنها آسیب نرسانند.

شکم این روبو-زنبورهای پهپاد شکل با موی اسب آغشته به نوعی ژل پوشش داده گردیده است که گرده گل ها به آن می چسبد و به گل آسیبی نمی رساند.

تحقیقات و آزمایشات بیشتری مورد احتیاج است

برخی کارشناسان، این تکنیک ها را ناکارآمد توصیف می نمایند. به عنوان مثال سال کانینگهام از دانشگاه ملی کانبرای استرالیا می گوید که استفاده از پهپادها برای گرده افشانی صدها هزار هکتار از مزارع، از لحاظ اقتصادی به هیچ وجه به صرفه نیست و امکانپذیر نخواهد بود.

در چنین مقیاس بزرگی، هزینه پهپادها افزایش می یابد. کانینگهام معتقد است که بهتر است دانشمندان به جای توسعه ربات ها و پهپادها، تدبیری در مقابل کاهش جمعیت زنبورهای عسل بیاندیشند و هدفشان بهبود مدیریت جمعیت زنبورهای عسل باشد.

اما نباید ناامید شد! محققان دانشگاه هاروارد تحت تاثیر زنبورهای عسل، یک زنبور رباتیک ساخته اند که یک دهم اندازه پهپادها است و با استفاده از تکنولوژی پیشرفته میکروالکترومکانیکی(MEM) ایجاد گردیده اند.

این ربات ها دارای حسگرهایی هستند که نقش چشم های هوش مصنوعی را ایفا می نمایند و در واقع، مغز روبوزنبور است.

با این حال، همه این روبو-زنبورهای عسل که در بالا آمد، در مرحله نمونه اولیه هستند و هنوز برای گرده افشانی در مقیاس بزرگ آماده نیستند.

تحقیقات بیشتری برای استفاده از زنبورهای رباتیک به عنوان یک جایگزین قابل قبول مورد احتیاج است. هرچند که این ایده، نویدبخش است و می تواند بیشتر توسعه یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 26

به "ارتش ربات ها به یاری زنبورها می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتش ربات ها به یاری زنبورها می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید