اعلام آمار فراوری خودروسازان در 2 ماهه نخست سال 99

به گزارش مجله آزمون اول، به گزارش خبرنگاران، آمار فراوری سه شرکت خودروساز کشور در خاتمه اردیبهشت ماه امسال حکایت از رشد فراوری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته دارد.

اعلام آمار فراوری خودروسازان در 2 ماهه نخست سال 99

بر اساس آمارهایی که ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سایت کدال سازمان بورس ارائه کردند این سه خودروساز در انتها دومین ماه از امسال توانسته اند در مجموع 116 هزار و 692 دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط فراوری نهایی نمایند. این میزان فراوری در مقایسه با آمار فراوری ارائه شده در اردیبهشت سال 98 رشد 3/ 1 درصدی را نشان می دهد.

سه خودروساز عظیم کشور در انتها اردیبهشت سال گذشته 115 هزار و 176 دستگاه خودرو فراوری کردند.

چنانچه آمار اردیبهشت را با فروردین 99 مقایسه کنیم شاهد رشد 195 درصدی فراوری خودروسازان هستیم.

البته بخشی از این اتفاق را باید به دلیل تعطیلات دو هفته ای نوروز و همچنین تاخیر در بازگشایی شرکت های خودروساز در فروردین ماه امسال جست و جو کرد. خودروسازان فراوری خود را به علت شیوع ویروس کرونا در فروردین ماه با یک هفته تاخیر و با رعایت پروتکل های ستاد ملی مبارزه با کرونا شروع کردند. این مساله آمار فراوری فروردین ماه را متاثر از خود کرد.

بر این اساس ایران خودرویی ها در انتها اردیبهشت در مجموع 57 هزار و 297 دستگاه فراوری داشته اند. (البته در این آمار، فراوری وانت لحاظ نشده است).

این میزان فراوری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت از رشد 7/ 36 درصدی دارد.

خودروسازی سایپا نیز در انتها اردیبهشت امسال توانسته 43 هزار و 331 دستگاه از انواع محصولات خود را فراوری کند. این میزان فراوری نشان دهنده افت 25 درصدی به نسبت آمار فراوری اردیبهشت ماه 98 است.

پارس خودرو اما برخلاف شرکت مادر خود یعنی سایپا توانسته نمودار فراوری در اردیبهشت 99 را به نسبت همین زمان در سال گذشته صعودی کند.پارس خودرویی ها در آمار فراوری ارائه شده به بورس فراوری 16 هزار و 64 دستگاه از انواع محصولات را به نام خود ثبت نموده اند. فراوری این تعداد دستگاه خودرو به آن معناست که پارس خودرویی ها توانسته اند به نسبت آمار فراوری خود در دومین ماه از سال 98 رشد 5/ 3 درصدی داشته باشند.

همچنین تداوم فراوری پژو 2008 و هایما در خطوط فراوری ایران خودرو در دومین ماه از امسال جلب توجه می نماید، این در حالی است که فراوری دو محصول مونتاژی دیگر ایران خودرو یعنی، دانگ فنگ و تندر 90 که از ماه گذشته در خطوط فراوری این خودروساز متوقف بوده در اردیبهشت نیز تداوم داشت.

اما در شرایطی مونتاژ محصولات رنو در ایران خودرو از ماه گذشته متوقف شده است که پارس خودرویی ها همچنان به مونتاژ محصولات گروه رنو ادامه می دهند. بعضی از دست اندرکاران صنعت خودرو معتقدند این مساله با توجه به خروج شریک فرانسوی از بازار خودروی کشور نمی تواند تداوم داشته باشد و به احتمال بسیار زیاد در ماه های پیش رو فراوری محصولات خانواده رنو در پارس خودرو نیز متوقف خواهد شد. این مساله در ارتباط با خانواده برلیانس هم در خطوط فراوری پارس خودرو صدق می نماید.

پراید نیز که همچنان در خطوط فراوری پارس خودرو به صورت حق العمل کاری برای سایپا فراوری می گردد با توجه به برنامه سایپا برای توقف فراوری این محصول به نظر می رسد که تنها یکی دو ماه دیگر تداوم داشته باشد و بنابراین تمرکز پارس خودرو روی فراوری محصولات خانواده Q200 یعنی کوییک خواهد بود.

خودروسازی سایپا نیز در انتها اردیبهشت ماه تنها فراوری دو خودروی پراید و تیبا را در آمار فراوری خود ثبت نموده است و همانند فروردین دیگر خبری از فراوری محصولات مونتاژی این شرکت یعنی سراتو، چانگان و آریو نیست.

فراوری ادامه دار 2008 در ایران خودرو

نگاهی به جزئیات آمار فراوری خودروهای سواری در اردیبهشت ماه 99 بیندازیم تا تعیین گردد غول های جاده مخصوص چه میزان فراوری در بازه زمانی یاد شده داشته اند. طبق گزارش های ارسالی ایران خودرو به بورس، گروه پژو این شرکت (به جز پژو 2008) تیراژی 41 هزار و 702 دستگاهی تا انتها اردیبهشت امسال داشته که این آمار نشان از افزایش 7/ 56 درصدی تیراژ پژویی ها در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته دارد.

ایران خودرویی ها اما آمار پژو 2008 را خارج از خانواده پژو منتشر می نمایند و گزارش های ارسالی نشان می دهد خودروی موردنظر تا انتها اردیبهشت امسال 149 دستگاه فراوری شده است. این در حالی است که طی ماه مشابه سال گذشته، ایران خودرویی ها هزار و 954 دستگاه از این محصول را مونتاژ نموده بودند. بنابراین مقایسه آمار های ارائه شده در سایت کدال نشان می دهد این محصول پسابرجامی ایران خودرو در انتها اردیبهشت 99 در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افت فراوری 8/ 92 درصدی داشته است.

تعیین نیست که مونتاژ پژو 2008 تا چه زمانی در ایران خودرو ادامه داشته باشد.

از پژو که بگذریم، ایران خودرو در فراوری سمند نیز با فرایند افزایشی روبرو شده است. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی دومین ماه از امسال، 5 هزار و 479 دستگاه سمند را به فراوری رسانده و این آمار سبب رشد 5/ 97 درصدی فراوری محصول موردنظر نسبت به اردیبهشت 98 شده است.

در حال حاضر سمند تنها در سایت های مرکزی و مازندران ایران خودرو فراوری می گردد، هرچند در گزارش این شرکت به بورس تعیین نشده سهم هر یک از این سایت ها از فراوری محصول موردنظر چند دستگاه بوده است. اما آن طور که آمار فراوری منتشره روایت می نماید، این شرکت در فراوری دنا نیز توانسته فرایند صعودی داشته باشد.

ایران خودرویی ها تا انتها اردیبهشت امسال، 7 هزار و 950 دستگاه دنا را به فراوری رسانده اند تا نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش از 40 درصد رشد فراوری را به خود ببینند. دنا در دو مدل معمولی و پلاس به فراوری می رسد و هر دو مدل نیز قیمتی بالای 150 میلیون تومان در بازار دارند.

آمار فراوری مربوط به رانا در صورت های این خودروساز نشان می دهد افت فراوری، مهمان خطوط فراوری این محصول شده است. طبق گزارش ارائه شده به بورس، در اردیبهشت امسال 984 دستگاه رانا در ایران خودرو به فراوری رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 5/ 26 درصد کاهش را نشان می دهد.

نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران خودرو، محصولاتی که بعضی از آنها با خطوط فراوری این شرکت وداع نموده اند. آن طور که گزارش ارائه شده به بورس روایت می نماید، آبی های جاده مخصوص تا انتها اردیبهشت امسال حتی یک دستگاه سوزوکی گرندویتارا نیز مونتاژ ننموده اند.

این موضوع نشان می دهد ویتارا به دلیل تحریم ها از خطوط فراوری ایران خودرو خداحافظی نموده است. در کنار ویتارا، ایران خودرو تا انتها دومین ماه از امسال مونتاژ هیچ محصولی از دانگ فنگ را نیز در خطوط فراوری خود انجام نداده است.

تعیین نیست که عدم مونتاژ دانگ فنگ، موقتی است یا ایران خودرویی ها با این محصول چینی نیز وداع نموده اند. در بین دیگر مونتاژی های ایران خودرو اما هایمای چینی تیراژی هزار و 33 دستگاهی تا انتها دومین ماه امسال از خود به جا گذاشته است. با توجه به این آمار، هایما افت فراوری 7/ 20 درصدی را نسبت به ماه مشابه سال گذشته به خود می بیند. مونتاژ این محصول فعلا در ایران خودرو ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید در آینده نیز تداوم خواهد داشت یا هایما هم به جمع حذفی ها می پیوندد.

تمرکز سایپا روی فراوری پراید و تیبا

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در فراوری محصولات خود طی اردیبهشت امسال به جا گذاشته است. بنابر آمار ارائه شده به بورس، سایپایی ها به مونتاژ کیا سراتو و چانگان انتها داده اند و این دو مهمان کره ای و چینی دیگر جایی در بین فراوریات این شرکت ندارند. آریو مدتی است که دیگر در خطوط فراوری این خودروساز مونتاژ نمی گردد تا خودروسازی سایپا تنها فراوری محصولات خانواده پراید و تیبا را در دستورکار خود داشته باشد.

در بین محصولات سایپا، تیبا تیراژی 21هزار و 992 دستگاهی از خود به جا گذاشته و بنابراین نسبت به فراوری اردیبهشت سال گذشته حدودا 6/ 13 درصد افت را نشان می دهد. آمارها در خصوص پراید نیز خبر از افت فراوری این محصول می دهند، خودرویی که سایپایی ها تا امروز دو مدل از آن را حذف و تنها مدل باقی مانده نیز در تیرماه کنار گذاشته خواهد شد. طبق آمار، پراید تا انتها دومین ماه امسال تیراژی 21 هزار و 409 دستگاهی از خود به جا گذاشته و در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته نزدیک به 3/ 28 درصد افت فراوری را تجربه نموده است.

تداوم فراوری رنو در پارس خودرو

فراوری رنو همچنان در خطوط فراوری پارس خودرو ادامه دارد اما به نظر می رسد که پارس خودرویی ها در یکی دو ماه آینده با مونتاژ محصولات رنو وداع نمایند. پارس خودرویی ها تا انتها اردیبهشت ماه 99 توانسته اند تعداد 2 هزار و 22 دستگاه انواع محصولات خانواده رنو را در خطوط فراوری خود نهایی نمایند. این میزان فراوری در مقایسه با آمار سال گذشته این خودروساز در همین بازه زمانی نشان دهنده رشد 27 درصدی است. سری هم به مونتاژ محصولات خانواده برلیانس در این خودروسازی بیندازیم. تا انتها اردیبهشت ماه تعداد 944 دستگاه از محصولات خانواده برلیانس در خطوط فراوری این خودروساز مونتاژ شده است که در قیاس با آمار فراوری سال گذشته این خودروساز رشد 1094 درصدی را در مونتاژ محصولات این خانواده نشان می دهد.

فراوری پراید اما در پارس خودرو در انتها اردیبهشت ماه امسال در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته با افت همراه بوده است.

پارس خودرو که پراید را به صورت حق العمل کاری برای سایپا فراوری می نماید تا انتها دومین ماه از امسال توانسته در مجموع 9 هزار و 245 دستگاه پراید فراوری کند، این در حالی است که این خودروساز تا انتها اردیبهشت سال گذشته 13 هزار و 850 دستگاه پراید را در خطوط فراوری خود تکمیل نموده بود. مقایسه این دو آمار از افت 2/ 33 درصدی فراوری پراید تا انتها اردیبهشت امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته حکایت می نماید. فراوری گروه Q200 نیز در حالی تا انتها اردیبهشت امسال به عدد 3 هزار و 853 دستگاه رسیده است که در مدت مشابه سال گذشته محصولات این خانواده جایی در خطوط فراوری پارس خودرو نداشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

سفر به تایلند: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز 98، بهار، تابستان، پاییز، زمستان را همراه ما باشید.

ساری فان: ساری فان | مجله سرگرمی،خبری و آموزشی اینترنتی

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 12196

به "اعلام آمار فراوری خودروسازان در 2 ماهه نخست سال 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آمار فراوری خودروسازان در 2 ماهه نخست سال 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید