گل نرگس بهترین بهانه نان آوری در زمستان، مورد صادرات فراهم شد

به گزارش مجله آزمون اول، نرگس، گلی که زمستان را بهار و اقتصاد را شکوفا می نماید.

گل نرگس بهترین بهانه نان آوری در زمستان، مورد صادرات فراهم شد

به گزارش خبرنگار از ، قدش، چون الف می ماند و رنگی سبز مانند درخت صنوبر دارد، گلبرگ هایش، چون برف، سفید و زمستان را یادآور می گردد و رنگ طلایی در میانه این گلبرگ ها علاوه بر نمایش گرما و زیبایی خورشید، یادآور طلا و سکه و البته اقتصاد است.

آنچه در موردش می گویم گلی خوشبو، معطر و زیبا با نام نرگس است و در فصلی که سرانجام زندگی درختان و گیاهان است زیباییش را به رخ می کشد و چشم نوازی می نماید.

گل نرگس بومی غرب آسیا، اروپا و شمال آفریقا است

کل سطح زیرکشت گل نرگس در جهان 6 هزار و 100 هکتار با فراوری 29 میلیارد شاخه در سال است. کشور های انگلیس، هلند، ایران، امریکا، کانادا، اسپانیا و پرتقال از جمله فراورینمایندگان گل نرگس در جهان هستند. کل سطح زیرکشت گل نرگس در ایران 969 هکتار است و پس از انگلستان و هلند رتبه سوم را در جهان دارد.

همچنین ایران با فراوری 670 میلیون شاخه گل پس از کشور های انگلستان، هلند و آمریکا رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.فارس، خوزستان، گلستان، مازندران، لرستان، سمنان، البرز، ایلام، کرمان، تهران و بخش هایی از همدان و مرکزی از جمله استان هایی هستند که گل نرگس در آن ها کشت می گردد.

یکی از استان های اصلی و عمده فراوری گل نرگس ایران، استان فارس با 500 هکتار سطح زیرکشت و فراوری 300 میلیون شاخه در سال است که رتبه نخست را در کشور دارد.

استان فارس با نرگس زار های روستا های جره و بالاده شهرستان کازرون و بخش خفر شهرستان جهرم شهرت یافته است. ارقام گل نرگس در کشور و همچنین استان فارس شامل شهلا، مسکین، پُرپر و هزار پر است که رقم شهلا از نظر درشتی، زیبایی و عطر شهرت بیشتر و البته بیشترین بازار پسندی را دارد.

فارس رتبه نخست فراوری گل نرگس در کشور

مجیدرضا پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در تبادل نظر با خبرنگار از ، اظهار کرد: استان فارس با 500 هکتار سطح زیرکشت و فراوری 300 میلیون شاخه در سال، رتبه نخست را در کشور دارد.

وی ادامه داد: شهرستان های جهرم، کازرون، رستم، فراشبند و مهر از جمله عمده ترین فراورینمایندگان گل نرگس در استان فارس هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه نمود: جهرم با 300 هکتار و کازرون با 170 هکتار از عمده ترین نرگس زار های استان هستند.

مجیدرضا پاکاری توضیح داد: ارقام گل نرگس کشور و همچنین استان فارس شامل شهلا، مسکین، پُرپَر و هزارپر است که رقم شهلا بهترین رقم از نظر درشتی، زیبایی و عطر است.

وی با بیان اینکه گل نرگس در استان فارس به شکل دیم و آبی کشت می گردد، اضافه نمود: بیشتر نرگس زار های کازرون دیم است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: در شهرستان جهرم کشت گل نرگس در فواصل درختان در سطح باغ ها صورت می گیرد و از آب و کود مورد استفاده برای درختان بهره مند شده و با کمترین هزینه، درآمدی حتی بیشتر از درختان اصلی را عاید باغداران می نماید.

مجیدرضا پاکاری اضافه نمود: قیمت گل نرگس، در ابتدای فصل برداشت کیلویی 150 هزار تومان، ولی با برداشت عمده هم اکنون کیلویی 50 تا 60 هزار تومان است.

وی درخصوص اشتغالزایی این گل گفت: گل نرگس اشتغال 330 تا 350 نفر را به صورت مستقیم و دائم در اراضی آبی فراهم می نماید و موجب اشتغالزایی یک هزار و 900 نفر به صورت فصلی در طول دوره برداشت می گردد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه عمده گل نرگس استان فارس در بازار های داخلی به فروش می رسد، اضافه نمود: به تازگی صادرات گل نرگس استان به بازار کشور های حوزه خلیج فارس شروع شده است.

مجیدرضا پاکاری اعلام کرد: از جمله اقداماتی که این سازمان برای گسترش و توسعه کشت گل نرگس انجام داده، تشکیل انجمن نرگس در کشور به مدیرعاملی نماینده فارس در این انجمن، برنامه ریزی برای تشکیل و راه اندازی زنجیره فراوری گل نرگس، توسعه سطح زیرکشت و برگزاری دوره های آموزشی، برنامه ریزی برای صادرات محصول و ساخت کارخانه استخراج اسانس و ترکیبات باارزش گل و پیاز، برقراری تسهیلات گل نرگس برای متقاضیان توسعه کشت این گل و احداث مزارع و برنامه ریزی توسعه کشت آن تا سطح یک هزار و 600 هکتار تا افق سال یک هزار و 400 است.

وی با بیان اینکه کل سطح زیرکشت گل نرگس در جهان 6 هزار و 100 هکتار با فراوری 29 میلیارد شاخه در سال است، اضافه نمود: کل سطح زیرکشت گل نرگس در ایران 969 هکتار است و پس از انگلستان و هلند رتبه سوم را در جهان دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: ایران با فراوری 670 میلیون شاخه گل پس از کشور های انگلستان، هلند و امریکا رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

مجیدرضا پاکاری گفت: کشور های انگلیس، هلند، ایران، امریکا، کانادا، اسپانیا و پرتقال از جمله فراورینمایندگان گل نرگس در جهان هستند.

وی توضیح داد: شهلا، مسکین، پُرپر و هزار پر از ارقام گل نرگس در کشور و همچنین استان فارس است که رقم شهلا از نظر درشتی، زیبایی و عطر شهرت بیشتر و البته بیشترین بازار پسندی را دارد.

ایران محبوب رئیس منابع طبیعی شهرستان کازرون نیز در تبادل نظر با خبرنگار از ، اظهار کرد:کشت و فراوری گل نرگس یاری قابل توجهی به اقتصاد منطقه، استان و اشتغالزایی خوبی بخصوص در فصل زمستان می نماید.

وی توضیح داد: گل نرگس کازرون علاوه فروش در استان به دیگر استان های کشور مانند تهران، اصفهان و بوشهر ارسال می گردد.

رئیس منابع طبیعی شهرستان کازرون درخصوص صادرات گل این شهرستان، اضافه نمود: گل های نرگس این شهرستان به صورت مستقیم به دیگر کشور ها صادر نمی گردد بلکه گل ها به دیگر استان ها همچون تهران ارسال و از آنجا به دیگر کشور ها صادر می گردد.

وی با بیان اینکه نرگس زار های کازرون به افراد بومی منطقه اجاره داده می گردد، اضافه نمود: در این خصوص با افرادی قرارداد منعقد می گردد که در مزایده شرایط لازم را داشته و برنده شده باشند.

ایران محبوب، از جمله شرایط قرارداد را آسیب نرساندن به نرگس زار و نگهداری از آن دانست.

وی درخصوص بازدید گردشگران از نرگس زار های کازرون، گفت: زمان بازدید از نرگس زار حدود یک ماه است که در طول این یک ماه بیش از 50 هزار گردشگر از آن دیدن می نمایند.

رئیس منابع طبیعی شهرستان کازرون با اشاره به برگزاری جشنواره گل نرگس در شهرستان، ادامه داد: در این جشنواره به معرفی پتانسیل های شهرستان کازرون شامل ورزش های محلی، غذا های محلی شهرستان، صنایع دستی و معرفی مناطق گردشگری پرداخته می گردد.

ایران محبوب اضافه نمود: کشت، برداشت و صادرات گل نرگس و همچنین توجه به جنبه گردشگری این گل معطر می تواند ارزآوری خوبی را برای استان و کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه نرگس زار های کازرون هم به صورت خودرو و هم کشت صورت می گیرد، توضیح داد: این نرگس زار ها به صورت دیم آبیاری می شوند البته احتیاج به آب تکمیلی هم دارند که 2 تا 3 مرتبه این کار صورت می گیرد.

ارزش و خواص گل نرگس

علاوه بر بازار فروش گل نرگس به صورت گل شاخه بریده، اسانس آن نیز دارای کاربرد های زیادی در صنایع بهداشتی، آرایشی و دارویی در جهان است.

مهمترین ویژگی گل نرگس احتیاج آبی بسیار کم و امکان کشت به صورت دیم و تحمل شرایط نامساعد خاک است که آن را گزینه ای مناسب برای کشت در استان فارس می دانند.

در بعضی کشور ها از جمله کشور فرانسه از اسانس استخراج شده از گلبرگ گل نرگس در تهیه عطر های بسیار گران قیمت استفاده می گردد.از گلبرگ و پیاز گل حاوی گلیکوزید هایی است که موارد استفاده در صنایع دارویی و غذایی دارد.

روغن گل نرگس برای سردرد های میگرنی، بهبود فراموشی، تقویت بینایی و تنگی نفس مفید بوده و نقش درمانی دارد. الکالولید های موجود در گلبرگ ها و پیاز گل نرگس خواص ضد ویروسی و ضد توموری دارد.

با بهره بردن از ظرفیت ها و پتانسیل های انسانی، کشاورزی و طبیعی موجود در کشور می توان شکوفایی اقتصاد را رقم زد.

گل نرگس از جمله ظرفیت های موجود در کشور است که علاوه بر فروش گل، در صنایع بهداشتی، آرایشی و دارویی کاربرد های زیادی دارد و از طرفی مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته و موجب جذب گردشگر می گردد و رونق مالی و اشتغال را فراهم می نماید.

چ

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 538

به "گل نرگس بهترین بهانه نان آوری در زمستان، مورد صادرات فراهم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل نرگس بهترین بهانه نان آوری در زمستان، مورد صادرات فراهم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید