برنج، دانه ایی سفید و مغذی

به گزارش مجله آزمون اول، برنج از غلات بسیار مغذی و کامل است و پرمصرف ترین غذای دو سوم جمعیت جهان محسوب می شود. برنج فاقد چربی، کلسترول، گلوتن و سدیم می باشد. هضم این ماده غذایی بسیار آسان است.

برنج، دانه ایی سفید و مغذی

برنج، دانه ایی سفید و مغذی

نویسنده: نسرین مویجهان

برنج از غلات بسیار مغذی و کامل است و پرمصرف ترین غذای دو سوم جمعیت جهان محسوب می گردد. برنج فاقد چربی، کلسترول، گلوتن و سدیم می باشد. هضم این ماده غذایی بسیار آسان است.

کربوهیدرات ها: برنج حاوی درصد بالایی از کربوهیدرات است. در واقع 90 درصد کالری برنج، ناشی از کربوهیدرات آن است. برنج غذایی از دسته کربوهیدرات های پیچیده است که نسبت به غذاهای کربوهیدارتی ساده، حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر بیشتری می باشد.

فیبر رژیم: غذاهای غنی از فیبر، به بهبود عملکرد روده ها کمک کرده و درصد ابتلا به بیماری های روده ای را کاهش می دهند. یکدوم فنجان برنج سفید، حاوی 0/3 گرم فیبر رژیمی است، درحالی که همین مقدار برنج قهوه ای، حاوی 1/8 گرم فیبر رژیمی می باشد.

پروتئین: برنج اگر چه یک منبع غنی از پروتئین به تعداد نمی رود، ولی کیفیت پروتئینی آن از سایر غلات بالاتر می باشد.

چربی: برنج حاوی مقدار بسیار ناچیزی چربی می باشد. برنج فاقد کلسترول است و با توجه به درصد بسیار پایین چربی، یک غذای فوق العاده در تمام رژیم ها محسوب می گردد.

اسید فولیک: یک دوم فنجان برنج سفید غنی شده، حاوی 8 درصد کل مقدار اسید فولیک مورد نیاز روزانه بدن می باشد. اسید فولیک جزو خانواده ویتامین های گروه B است که مصرف آن خصوصا در دوران بارداری، جهت جلوگیری از وقوع نقص های مغزی و عصبی در جنین توصیه می گردد.

تیامین: یک دوم فنجان برنج پخته شده قهوه ای و سفید، به ترتیب حاوی 6 و 7 درصد از کل مقدار معین شده مورد نیاز روزانه به تیامین می باشد. تیامین در تبدیل گلوکز به انرژی، سلامت قلب، مغز و اشتهای خوب موثر است.

نیاسین: یک دوم فنجان برنج قهوه ای و سفید پخته شده به ترتیب 8 و6 درصد از کل مقدار نیاسین مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. نیاسین در تبدیل گلوکز به انرژی و هم سلامت پوست، اعصاب و دستگاه گوارش لازم است.

آهن: یک دوم فنجان برنج پخته شده سفید و قهوه ای، به ترتیب 7 و 8 درصد از کل نیاز روزانه به آهن را تامین می کنند. آهن در اکسیژن رسانی به بافت ها و هم تبدیل گلوکز و اسیدهای چرب به انرژی لازم است.

ریبوفلاوین: یک دوم فنجان برنج قهوه ای پخته، 1 درصد از کل مقدار ریبوفلاوین مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. ریبوفلاوین در تولید انرژی و حفظ بافت پوست و چشم لازم است.

ویتامین E: یک دوم فنجان برنج، حاوی مقدار ناچیزی ویتامین E می باشد. ویتامین E، در بدن نقش آنتی اکسیدانی دارد.

کلسیم: کلسیم برنج بسیار کم است. کلسیم از عناصر ضروری در ساخت دندان و استخوان، و هم تنظیم کننده فرآیندهای بدن است.

فسفر: یک دوم فنجان برنج پخته شده قهوه ای و سفید به ترتیب 8 و 3 درصد از کل نیاز به فسفر را تامین می کند. فسفر در سوخت و ساز بدن و درساخت استخوان و دندان نقش کلیدی دارد.

پتاسیم: یک دوم فنجان برنج پخته شده قهوه ای وسفید به ترتیب 1 درصد و مقدار بسیار ناچیزی از نیاز روزانه به پتاسیم را تامین می کنند. پتاسیم برای تولید پروتئین ها، عملکرد آنزیم ها در سلول ها و هم برای حفظ تعادل مایعات در بدن لازم است.

منبع:نشریه جهانی تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 29086

به "برنج، دانه ایی سفید و مغذی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنج، دانه ایی سفید و مغذی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید