تجربه 40 سال ساز سازی از زبان فریدون شکرخواه ، برای خرید ساز باید به صدای آن توجه کرد

به گزارش مجله آزمون اول، فریدون شکرخواه در تشریح شرایط ساخت، تشخیص و نگه داری سه تار و تار می گوید: برای خرید ساز، باید به صدای آن توجه کنیم لذا بهتراست تجربه ای در زمینه نوازندگی داشته باشیم.

تجربه 40 سال ساز سازی از زبان فریدون شکرخواه ، برای خرید ساز باید به صدای آن توجه کرد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از ایسنا، این سازنده و نوازنده ساز درباره شرایط خرید ساز گفت: برای خرید ساز، باید به صدای آن توجه کنیم لذا بهتراست تجربه ای در زمینه نوازندگی داشته باشیم و یا از کسی که نوازنده است و یا در این خصوص تخصص دارد، کمک بگیریم؛ به این دلیل که سازها از نظر وزن، فیزیک و ظاهر مشابه هستند ولی در 99 درصد موارد صدای آن ها متفاوت است.

این سازنده تأکید کرد: ساز، یک صنعت دست بسیار با ارزش است که باید با بسته بندی مرغوب عرضه شود. برادر مرحوم فرامرز شکرخواه اعلام کرد: بهتر است ساز در جعبه ای قرار گیرد که ضد ضربه باشد و رطوبت به آن نفوذ نکند. در گذشته اغلب، سازها در کاورهایی که از ورود رطوبت جلوگیری نمی کنند؛ نگه داری می شدند و در نتیجه ممکن بود آسیب ببینند لذا می توان برای از بین بردن رطوبت هوا، از نفتالین نیز استفاده کرد.

  • مجله سازهای موسیقی

وی شرح داد: تغییر شرایط آب وهوایی در صدای ساز تغییر ایجاد می کند اما این که ساز با تغییرات جوی دچار آسیب و مشکل فنی نشود، مهم تر است؛ زیرا اگر ساز آسیب ببیند ترمیم آن سخت و یا غیرممکن می شود و دیگر نمی توان ازآن استفاده کرد.

این سازنده تار با بیان این که حدود 40 سال در زمینه ساخت ساز فعالیت می کند تشریح کرد: به عقیده من باتوجه به تجربه ای که از فعالیت در این زمینه به دست آورده ام، چوب درخت توت با قطر حداقل 45 سانتی متر برای ساخت صفحه سه تار مناسب است؛ قسمتی از چوب که بین مرکز و پوسته تنه قرار گرفته است بهترین قسمت برای ساخت صفحه است.

شکرخواه افزود: هرچه خط هایی که روی چوب وجود دارد به یکدیگر نزدیک تر باشند برای ساخت صفحه ساز مناسب تر است؛ هم چنین بهتر است این خط ها در راستای طول ساز قرار گیرند، اما برای ساخت صفحه تار پوست بره تودلی مناسب است که در حال حاضر کم تر از آن استفاده می شود.

  • سه تار

وی اعلام کرد: علاوه براین، سازها باید طوری ساخته شوند که مدت زمان زیادی بتوان از آن ها استفاده کرد و هم چنین اصول ساخت آن ها نیز رعایت شود؛ اما امروزه می بینیم به دلیل عدم رعایت این اصول، سازها با ضربه های کوچک و حضور در هوای مرطوب آسیب می بینند که این موارد و موارد دیگری مثل اتصالات، خم دادن ها و فشارها را نمی توان از ظاهر ساز تشخیص داد.

این سازنده تار و سه تار درخصوص اهمیت توجه به منافع هنرجویان شرح داد: اگر سازنده ها منافع هنرجو در زمینه قیمت و کیفیت را اولویت قرار دهند به این هنر و صنعت دست باارزش کمک می کنند و با این کار برای فرهنگ و هنر خود ارزش قائل می شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3788

به "تجربه 40 سال ساز سازی از زبان فریدون شکرخواه ، برای خرید ساز باید به صدای آن توجه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه 40 سال ساز سازی از زبان فریدون شکرخواه ، برای خرید ساز باید به صدای آن توجه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید