تهدیدات ترامپ تبلور تنفر از فرهنگ و تمدن است

به گزارش مجله آزمون اول، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تهدید رئیس جمهوری آمریکا برای نابودی مراکز فرهنگی و تمدنی ایران مصداق شاخص تروریسم فرهنگی بین المللی بود. تهدیدات ترامپ تبلور تنفر ناشی از حقارت است و نه تنها تنفر از ایران و فرهنگ غنی ایرانی، بلکه تنفر از فرهنگ، تمدن و هر چیزی که بیانگر صلح و ثبات است.

تهدیدات ترامپ تبلور تنفر از فرهنگ و تمدن است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست هم اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت ها و میراث جهانی که صبح امروز دوشنبه 7 بهمن 98 در مرکز همایش های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور سفرای خارجی برگزار گردید، گفت: برگزاری این همایش برای پاسداشت حریم مراکز فرهنگی و غیرقابل تعرض بودن آن، ابتکار ارزنده ای است و به سهم خود می تواند تصویری شکوهمند از فرهنگ و تمدن فاخر ایرانی به جهانیان عرضه کند.

او اضافه کرد: مکان ها و آثار تاریخی فرهنگی شاید ازنظر تاریخ و جغرافیا متعلق به یک قوم و ملت باشد اما با توجه به نقشی که در بازشناسی هویت بشری دارند، متعلق به همگان است.

ظریف توضیح داد: احترام به آثار فرهنگی و تمدنی درواقع رعایت حرمت، کرامت و ذات انسان است، در مقابل حمله به اموال میراث مشترک فرهنگی حمله به انسانیت، روح بشریت و تاریخ است.

وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: در کوشش مشترک و هم افزایی بین المللی برای صیانت و حمایت از مراکز فرهنگی و مظاهر تمدن بشری و مقابله با تهدید و آسیب رساندن به آن ها جامعه جهانی، اسناد مهم و سازوکارهای قابل توجهی را تدوین نموده است. به عنوان مثال،کنوانسیون 1954 لاهه در مورد حفاظت از اموال فرهنگی در مخاصمات مسلحانه، آسیب به اموال فرهنگی هر ملتی را به منزله آسیب رساندن به میراث فرهنگی تمام بشریت و جرمی نابخگرددنی در نظر گرفته است. این کنوانسیون هر نوع حمله و ایراد آسیب به اموال فرهنگی را منع نموده است.

ظریف توضیح داد: بر اساس پروتکل دوم 1999 آن، حتی در زمان مخاصمات مسلحانه، اموال فرهنگی، اموال غیرنظامی محسوب شده و نباید موردحمله قرار گیرند. همچنین کنوانسیون 1972 حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان نیز همه کشورهای متعاهد را مکلف نموده تا از هرگونه اقدام عمدی که مستقیم یا غیرمستقیم، به میراث فرهنگی و طبیعی واقع در سرزمین سایر کشورهای عضو این کنوانسیون آسیب برساند، خودداری نمایند.

وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: بر اساس پروتکل اول الحاقی به کنوانسیون های چهارگانه ژنو یک هر نوع عمل خصمانه علیه بناهای تاریخی، آثار هنری یا اماکن مذهبی که به عنوان میراث فرهنگی یا معنوی مردم یک سرزمین شناخته می گردد، ممنوع است و نه تنها حمله و تخریب، بلکه استفاده از این اماکن برای پیشبرد اهداف نظامی نیز ممنوع بوده و عاملان و مرتکبان چنین جنایاتی به عنوان جنایتکاران جنگی شناخته می شوند.

او تأکید کرد: اسناد بین المللی متعددی ازجمله قطعنامه های صادره از سوی ارکان مختلف ملل متحد و آرای متعدد صادره از سوی محاکم قضایی و کیفری بین المللی نیز بر این مهم و تعهدات عام الشمول اعضای جامعه بین المللی صحه گذاشته اند. افراطی گری، رنگ و مذهب و نژاد نمی شناسد. امروز در غرب با گسترش ناسیونالیسم افراطی و نژادپرستانه، شاهد نقش آفرینی روزافزون عوام فریبانی هستیم که برخلاف تمامی قواعد حقوقی و اخلاقی، تمدن و فرهنگ بشری را به سخره گرفته، به ارزش های دینی و باورهای مذهبی میلیاردها انسان اهانت نموده است.

ظریف اظهار کرد: وقیحانه ترین نمونه، اقدامات و اظهارات رئیس جمهوری رژیم کنونی آمریکا است که مردم و فرهنگ ایرانی را تهدید نموده و ضمن نقض قواعد و اصول بنیادین حقوق بین الملل ازجمله اصل منع تهدید یا توسل به زور، یاوه گویانه تهدید نموده است که 52 نقطه در ایران را که بعضی از آن ها از اهمیت بالایی برای ایران و فرهنگ ایرانی دارند، هدف قرار می دهیم. برای شناخت عقبه این طرز تفکر کافی است اندک نگاهی به تاریخ معاصر خود بیندازیم و اقدام هایی که بعضی گروه های جنگ طلب یا تروریستی در تخریب اموال و میراث های فرهنگی از خود به جای گذاشته اند، را مرور کنیم.

توافق جامعه جهانی برای حفاظت از اماکن فرهنگی، یک میراث ناملموس بزرگ و مشترک جهانی است

وزیر امور خارجه تأکید کرد: افراطیون در سال 2001 مجسمه های بودا را در بامیان منفجر کردند، تروریست های داعش میراث فرهنگی عراق و سوریه درموصل، نینوا، پالمیرا و ... را در سال های 2014 و 2015 از بین بردند و اکنون دونالد ترامپ، نه تنها با نقض فاحش منشور ملل متحد، ایران را به حمله مسلحانه تهدید می نماید، بلکه به طور علنی از حمله به اماکن تاریخی و فرهنگی ایران سخن به میان می آورد. این در حالی است که توافق جامعه جهانی برای حفاظت از میراث و اماکن فرهنگی، چه در شرایط صلح و چه در شرایط جنگ، خود یک میراث ناملموس بزرگ و مشترک جهانی است.

ظریف توضیح داد: رژیم ترامپ با اقدامات نامتعارف و غیرعقلانی، سعی در پررنگ تر کردن نقشی ناخوشایند و منفی در تاریخ دارد حتی اگر به بهای نابودی بخشی از زیبایی تاریخ و هویت بشریت تمام گردد. این رژیم درگذشته نیز نشان داده است که به قوانین، رویه ها و حتی تعهدات بین المللی دولت خود پایبند نیست.

داشته های ملت ها می تواند حلقه وصل فرهنگ ها باشد

اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه گفت: فرهنگ یعنی عشق به انسان ها در لوای خدمت به یکدیگر، یعنی هماوا شدن از پس آوای تارهای چنگ، نی و تار یعنی چگونه به زیستن را آموختن از پس فیلم و تئاتر، یعنی باور ها را به نظم درآوردن و زبان مشترک را به کار دریافت در نماد شعر یعنی ظرفیت های وجودی را به کار دریافت در تجلی هنرهای دستی و ده ها نماد هنری دیگری که توصیف نماینده لطافت روح و عشق به انسان و انسانیت است.

او اضافه کرد: جهان نو، جهان قدرت فرهنگ است و دیپلماسی فرهنگی آرام آرام در تعاملات سیاسی جای خود را بازنموده است چراکه فرهنگ، زبان مشترک ملت هاست، امروزه فرهنگ مرزها را درنوردیده و داده های خود را برای رشد و توسعه انسان به اشتراک گذاشته است دین، دانش، زبان، موسیقی و فیلم و ... نمادهای فرهنگی هستند که به جای دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی مالی کارآمد شده است.

بروجردی توضیح داد: اگر روزگاری معابد، موزه ها، مجسمه ها و نمادهای فرهنگی از آسیب های بشری در امان نبودند امروز منافع بشری و هویت بخشی ملت ها اقتضا می نماید که ملل در صلح باشند تا فرصت ها در اختیار همگان قرار گیرد و هویت سازی بر مبنای فکر و اندیشه و فرهنگ جان بگیرد.

مشاور رئیس جمهوری اعلام کرد: ظهور و بروز داشته های ملت ها می تواند حلقه وصل فرهنگ ها باشد و مجامع بین المللی چاره ای ندارند جز اینکه برای حفظ میراث بشری همراهی نمایند. آنچه در همین ایام از زبان شورای جهانی آرشیو (ICA) و بیانیه بین المللی سپر آبی شنیدیم نمونه خوبی از حمایت های مجامع بین المللی است که انتظار می رود همه نهادهای بین المللی با همین نگاه به حفظ میراث بشری بپردازند همچنین نهاد های علمی- پژوهشی و فرهنگی باید حافظه ملی خود را پاس داشته و از آن محافظت نمایند خوشبختانه قوانین وضع شده در سازمان ملل و کنوانسیون های مرتبط تسهیلگر این مسئله شده است.

ایران خانه وجود ماست و تعرض به فرهنگ و میراث بشری موجود در آن، تعرض به کل بشر است

بروجردی اعلام کرد: ایران که فشرده تاریخ و فرهنگ تمدن جهان است از دوران پیش ازتاریخ تا عهد هخامنشیان، کوروش و تا آمدن اسلام و بعدازآن، در دوران در هم تنیدگی و هم افزایی همیشه بر قله های تمدن بشری درخشیده است. ایران خانه وجود ماست و تعرض به فرهنگ و میراث بشری موجود در آن، تعرض به کل بشر است که سهمی از این میراث دارند.

تجلیل از فارابی و عطار نیشابوری در سال 2020

حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران در این مراسم گفت: همگان در یونسکو گرد هم آمدند تا ضمیر انسان ها از خشونت پاک گردد و 70 سال است که یونسکو آینه به دست، خویشتن خویش ملت ها را به آن ها نمایش داده و اصل ها و آیین های ما را با ثبت آثار و آیین های ملموس و ناملموس نشان می دهد.

او اضافه کرد: میراث فرهنگی نشانه است که ما خانواده بزرگ بر زمین هستیم و هویت ما در جهان پراکنده است و ثروت تنها زر و زور و قدرت مالی نیست. آیین ها و گویش ها سرمایه و داشته های فرهنگی ما هستند و ثروت حقیقی محسوب می شوند

ایوبی توضیح داد: جهان فرهنگ، جهان معنا، روح و جان است. تهدید و تخریب موزه های بغداد و میراث جهانی بشر جراحت بر روح است، وقتی ارگ بم فرومی ریزد و بغداد غارت می گردد و بناها را منفجر می نمایند، جهان عزادار می گردد زیرا روح بشر تخریب می گردد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران اعلام کرد: هر دو سال یک بار دو شخصیت و رویداد در فهرست تجلیل ها قرار می گیرد. سال های 2018 و 2019 را به نام شیخ اشراق شهید راه ادب و عرفان داشتیم. در 1750 سال پیش، دانشگاه جندی شاپور با 5000 دانشجو و 500 عضو هیئت علمی راه اندازی شد، این دانشگاه 500 سال قبل از تأسیس سوربن بنا شد.

او اضافه کرد: از ژانویه 2020 دو شخصیت ایرانی یعنی فارابی را با قزاقستان و عطار را تجلیل خواهیم کرد و سال جاری از این دو شخصیت تجلیل می کنیم.

در ادامه این مراسم از تندیس شیخ اشراق با حضور دکتر محمدجواد ظریف رونمایی شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 5963

به "تهدیدات ترامپ تبلور تنفر از فرهنگ و تمدن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدیدات ترامپ تبلور تنفر از فرهنگ و تمدن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید