خبرنگاران و زمین با کرونا نفس تازه کرد

به گزارش مجله آزمون اول، بجنورد- خبرنگاران- وقتی که ما مشغول شستن دستهایمان بودیم، طبیعت درنگ کرد تا نفسی تازه کند، گیاهان و جانوران قد بکشند، آهو بی نگرانی به بره هایش شیر دهد و درخت در آرامش گیسوانش را در باد رها کند.

خبرنگاران و زمین با کرونا نفس تازه کرد

کرونا در این چند هفته کاری کرد کارستان، که هزاران فعال محیط زیست، شکاربان و جنگلبان با صدها توصیه، هشدار و انذار در ماهها و سالها کوشش بی وقفه، قادر به انجام آن نشده بودند و این کرونا بود که آرامش را به طبیعت هدیه کرد.

به گفته فعالان محیط زیست، شیوع بیماری کرونا در دنیا که از ووهان چین شروع و دنیا گیر شد و قرنطینه های پس از آن در کشورهای مختلف دنیا، با اتفاقات خوبی نیز همراه شده است که کاهش آلودگی هوا، بهبود شرایط محیط زیست و حیات وحش و منابع طبیعی از آن جمله است.

کرونای مثبت

یک کارشناس ارشد محیط زیست در خراسان شمالی با اشاره به اثرات مثبت کرونا بر محیط زیست گفت: با کاهش یا توقف فعالیت های واحدهای صنعتی و فراوریی، ممنوعیت رفت و آمدهای غیر ضرور و کاهش فراوری و دفع زباله های صنعتی و پسماندهای خطرناک، زمین نفس کشید و اکنون می توان دریافت که انسان تا چه اندازه اثر مخربی بر زیست زمین دارد.

رضوان رحیمی اضافه کرد: کاهش تردد در تفرجگاه ها نه تنها موجب احیای زیستگاه های گیاهان دارویی و افزایش زادآوری وحوش شده است، بلکه تلفات حیات وحش در جاده ها را نیز کاهش داده است.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در چهارشنبه سوری هر سال، ایام سفرهای نوروزی و 13 بدر می افتاد، اظهار کرد: امسال نه هوا آلوده شد، نه درختان و بوته ها و گیاهان باارزش مرتعی آسیب دیدند و نه شاهد ماهیگیری و شکار غیرمجاز وحوش بودیم.

وی در ادامه گفت: گزارش ها و گفته های فعالان محیط زیست نشان می دهد که در بعضی کشورها با خلوت شدن خیابان ها، حیوانات به داخل شهرها نیز وارد شده اند و بچه ها از پنجره خانه ها بعضا حیواناتی را در کوی و خیابان ها دیدند که پیش از این حتی در باغ وحش ها و زیستگاه هایشان نیز شاید کمتر دیده می شدند.

متخصصان زیست محیطی در حال رصد تأثیرات مثبت قرنطینه مردم بر روی طبیعت هستند زیرا باکاهش رفت و آمدو سفر شاهد نه تنها آلودگی های هوا بلکه آلودگی صوتی نیز کاهش یافت.

افزایش گونه های محیط زیست

این کارشناس ارشد محیط زیست با اشاره به این که بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی خراسان شمالی در ایام کرونایی با افزایش جمعیت روبه رو شده اند اضافه کرد: خراسان شمالی اگر چه از استانهای صنعتی با آلایندگی بالا نبوده است اما با توجه به اینکه سال گذشته روزهای بی شماری با آلودگی هوا و رسیدن به مرز هشدار روبرو بود، از ابتدای امسال هیچ روزی با آلودگی روبرو نبوده است که این موضوع نویدبخش روزهای درخشان در ماه های آینده است.

رحیمی اضافه کرد: شیوع دنیای کرونا اثبات کرد که طبیعت در برابر آسیب هایی که می بیند اگر چه شکیبا است اما ناگهان این شکیبای به ویروسی به شکل کرونا تبدیل می گردد تا به دنیا نشان دهد که باید قدر زمین و اجزای آن و حیات وحش را بداند و آن را در بازارهای فروش وحوش به حراج نگذراند.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در دوره قرنطینه خانگی روی داد گفت: شاهد بودیم که با اندکی صرفه جویی در استفاده از کاغذ و آب، توجه به حفظ پوشش گیاهی خاک، مدیریت مصرف می توان به محیط زیست اجازه حیات و رشد داد و ای کاش پس از کرونا مردم بیشتر به حفظ محیط زیست و نگهداری از کره زمین اهمیت بدهند.

شروع زادآوری پیش از موعد حیات وحش

وی همچنین با توجه به ممنوعیت حضور و تردد در پارک های ملی و مناطق حفاظت شده محیط زیست گفت: کم شدن حضور گردشگران در طبیعت به کاهش زباله و بازگشت آرامش به پارک های ملی منجر شده و نتیجه آن شروع زایش حیات وحش در سایه آرامش ناشی از نبود گردشگران و شکارچیان است.

وی اضافه کرد: محیط بانان در جنگل گلستان اطلاع داده اند که علاوه بر این که در چند روز گذشته تعداد قابل توجهی از توله خرس های قهوه ای را مشاهده نموده اند، زایش کل و بز را هم دیده اند.

رحیمی اضافه کرد: زایش حیات وحش همه ساله در این پارک از 20 فروردین شروع می گردد و تا نیمه اول اردیبهشت ادامه دارد اما امسال با کاهش تردد در این منطقه و آرامش نسبی، گویا وحوش زایش ها را چند زودتر شروع نموده اند و این نویدبخش سال خوبی برای حیات وحش است.

وی ادامه داد: با توجه به منابع آبی مناسب و کاهش تردد مردم پیش بینی می گردد امسال حیات وحش هم نفس تازه کند و با افزایش گونه های علف خوار مانند قوچ و میش، کل و بز و آهو، در چرخه طبیعی به دنبال آن شاهد افزایش گونه های گوشت خوار مانند خرس قهوه ای، پلنگ و گرگ در مناطق تحت حفاظت محیط زیست و پارک های ملی و نیز جنگل گلستان باشیم.

ممنوعیت ورود مردم به پارک های ملی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز از ممنوعیت ورود مردم به پارک های ملی و مناطق حفاظت شده در استان، تا اطلاع ثانوی اطلاع داد.

مهدی اله پور گفت: با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و به منظور پیشگیری از ویروس کرونا، بازدید از پارک های ملی و نیز مناطق تحت مدیریت این اداره کل ممنوع شده بود که این

ممنوعیت هم چنان ادامه دارد.

زایش حیات وحش همه ساله در این پارک از 20 فروردین شروع می گردد و تا نیمه اول اردیبهشت ادامه دارد اما امسال با کاهش تردد در این منطقه و آرامش نسبی حیات وحش زایش ها چند زودتر شروع شد و نوید بخش سال خوبی برای حیات وحش است.

وی گفت: با توجه به شیوع کرونا و تشدید نظارت ها، تا به امروز گزارشی از افزایش شکارهای غیرمجاز در استان به دست ما نرسیده است.

خراسان شمالی دارای 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور، 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور است.

بعضی از این گونه های جانوری نظیر یوزپلنگ آسیایی، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه دنیای حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست یوزپلنگ است با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می نماید.

حدود 34 درصد از پارک ملی گلستان نیز در این استان واقع است.

این پارک ملی زیستگاه هزار و 350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران است که به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است.

بر اساس آخرین سرشماری حیات وحش با موضوع گونه های علفخوار، بیش از پنج هزار راس قوچ و میش، کل و بز و آهو در این پارک شناسایی و سرشماری شده اند.

به گفته کارشناسان حوزه محیط زیست، بیش از 300 راس گوزن بومی و منحصر به فرد به نام مرال قرمز به عنوان گونه شاخص از حیوانات علفخوار مهم برای جنگل های هیرکانی در این ذخیره گاه زیست کره شناسایی شده که با توجه به اینکه این گونه در گذشته در سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز می زیست اما امروزه نسل آن در شمال غرب و غرب کشور از بین رفته و فقط در چند منطقه تحت مدیریت جنگل های هیرکانی زندگی می نماید، که باید در حفظ و احیای آن کوشا بود.

گلستان در سال 1354 نخستین پارک ملی ایران شد و در فهرست میراث دنیای یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسید.

مدیریت استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی نماینده

اگر چه کرونا به زمین اجازه تنفس دوباره داد اما باید به تبعات این بیماری و افزایش استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی نماینده هم توجه کرد.

یک کارشناس بهداشت محیط و زیست شهری در این مورد گفت: اکنون باید نگرانی های ما معطوف به پسماندهای کرونایی و مواد شوینده و ضد عفونی نماینده باشد که به شدت افزایش یافته است.

مهدی احمدیان با بیان این که بسیاری از درختان کنار خیابان ها هنگام ضد عفونی کردن محیط مقدار زیادی سم دریافت نموده اند، گفت: با هر بار ضدعفونی کردن خیابان ها باید بدانیم که این سموم در جوی های آب جریان می یابد.

وی اضافه کرد: بسیاری از کارشناسان نگران این هستند که این مواد با جریان یافتن در جوی ها وارد آب های زیرزمینی نیز بگردد که باید در این مورد چاره اندیشی کرد.

وی با بیان این که پس از کرونا باید بیشتر مراقب آلودگی زمین باشیم، گفت: رکود فعلی موجب تعطیلی بعضی از صنایع خواهد شد اما ممکن است صنایع دیگر فعالیت خود را دو چندان نمایند و این خود زنگ خطری دوباره برای آلودگی آب و هوا و خاک است.

وی به مردم توصیه کرد که پس از قرنطینه، حضور هدفمندی در طبیعت داشته باشند نه این که با هجوم خود به طبیعت دوباره اشتباهات قبل تکرار گردد، زیرا اگر هوشیار و مراقب زمین نباشیم، ممکن است شاهد بلاهایی بدتر از کرونا باشیم.

اتفاقات خوب کرونایی در عرصه منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز از کاهش تخریب و تصرف عرصه های استان در سال جدید اطلاع داد و گفت: در روزهای تعطیل نوروز امسال برخلاف هرسال گزارشی از تخریب و تصرف عرصه های طبیعی نداشته ایم.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی خراسان شمالی نیز در تایید این مطلب گفت: شیوع کرونا، تخریب و تصرف منابع طبیعی خراسان شمالی را به کمترین رسانده است به گونه ای که امسال تنها 2 پرونده تخریب در این بخش تشکیل شده است.

سرهنگ موسی الرضا حیاتی با بیان پس از قرنطینه حضور هدفمند در طبیعت داشته باشند نه این که با هجوم خود به طبیعت دوباره اشتباهات قبل تکرار گردد زیرا اگر هوشیار و مراقب زمین نباشیم، ممکن است شاهد بلاهایی بدتر از کرونا هم باشیم. این که تعطیلات نوروز و نیمه نخست فروردین هر سال موعد شروع تخریب و تصرف منابع طبیعی است، اضافه کرد: امسال شیوع کرونا و محدودیت تردد و فاصله گذاری اجتماعی این تصرف ها را به حداقل رساند.

از دیگر سو مسوول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی هم از ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی خوراکی و صنعتی در امسال اطلاع داد و گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و به منظور حفظ گونه های گیاهی، برداشت هر گونه گیاه خوراکی و دارویی وحشی تازه روییده از منابع طبیعی و مراتع استان تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است.

علیرضا احمدی اسکویی گفت: بخش عمده این ممنوعیت به علت رعایت نکات ایمنی و مقابله با شیوع کرونا و هم چنین برای حفظ و احیای گونه های دارویی مانند کنگر، چریش و آویشن است.

وی گفت: با توجه به خشکسالی های پیاپی در عرصه های مرتعی، تعدادی از گونه های با ارزش دارویی و صنعتی به دلیل بهره برداری های بی رویه به ویژه در مناطقی با دسترسی آسان در معرض انقراض و نابودی قرار گرفته بود و به همین دلیل برداشت گونه های دارویی و خوراکی شامل کنگر، و دنبلان کوهی ممنوع شده است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری این استان 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.

به گفته رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا دیروز (چهارشنبه) 85 هزار و 996 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور نیز به پنج هزار و 391 نفر رسیده است.

مجله تار و سه تار: مجله تار و سه تار، محفلی از هنر و ساز ایرانی بسازیم.

سفر به کیش: سفر به کیش، جاذبه های دیدنی ایران را با ما دنبال کنید.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 10958

به "خبرنگاران و زمین با کرونا نفس تازه کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران و زمین با کرونا نفس تازه کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید