خط زمانی تحریم هواوی از سوی آمریکا؛ مروری بر تمام اتفاقات یک سال اخیر

به گزارش مجله آزمون اول، اگر طی یک سال اخیر اخبار صنعت تکنولوژی را دنبال نموده باشید، بدون هیچ تردید از دردسرهای پیش آمده برای شرکت هواوی با خبرید. از ماه مه 2019 تا به امروز، این شرکت چینی بارها با انتقاد و حمله دولت دونالد ترامپ روبرو شده و تمام این ماجرا منتهی به چیزی شده که امروز از آن تحت عنوان تحریم هواوی یاد می گردد. این نبرد طولانی مدت باعث شد هواوی تغییراتی چشمگیر در روینمودهای تجاری خود به وجود آورد.

خط زمانی تحریم هواوی از سوی آمریکا؛ مروری بر تمام اتفاقات یک سال اخیر

اگر می خواهید بدانید که تحریم هواوی چطور رخ داد و معنای آن برای آینده هواوی چه خواهد بود، این مقاله دقیقا برای شما نوشته شده است. پایین تر، می توانید خط زمانی تحریم هواوی و تمام جزئیات پیرامون آن را به تفصیل مطالعه کنید. علاوه بر این، به تأثیر تمام ماجرا بر موبایل های هواوی هم پرداخته ایم و از این گفته ایم که باید منتظر چه تغییراتی باشیم.

چرا هواوی تحریم شد؟ یک مرور کوتاه

اگرچه این مقاله قرار است به شکلی بسیار مفصل به آنالیز ابعاد مختلف تحریم هواوی در آمریکا بپردازد، شاید دلتان بخواهد که از ورژن کوتاه تر داستان باخبر شوید. به صورت کلی، ماجرا از قرار زیر است.

  • هواوی یکی از بزرگترین کمپانی های ارتباطات تلفنی در دنیا به حساب می آید. در ابتدای سال 2019 میلادی، انتظار می رفت این کمپانی به بزرگترین فراورینماینده موبایل های هوشمند در دنیا تبدیل شده و تاج پادشاهی را از سامسونگ برباید.
  • علی رغم این موفقیت، هواوی برای چندین سال متمادی به استفاده از روینمودهای تجاری مشکوک متهم شده بود. علاوه بر این گفته می گردد که این شرکت از محصولاتش برای جاسوسی از کشورهای مختلف استفاده می نماید، هرچند که هیچ وقت مدرک مستدلی در این باره ارائه نشد. در هر صورت به خاطر ارتباط نزدیک این شرکت با دولت چین، کشورهای مختلف همیشه نگرانی های خودشان را داشته اند.
  • در ماه مه 2019، دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده، اظهار داشت که هواوی و چند شرکت چینی دیگر اکنون راه خود را به Entity List باز نموده اند. شرکت های حاضر در این لیست قادر به تجارت با هیچ یک از سازمان هایی که در داخل آمریکا فعالیت می نمایند نیستند.
  • به این ترتیب تحریم هواوی آغاز شد و این شرکت به ناگاه قادر به همکاری با شرکت هایی نظیر گوگل، کوالکام، اینتل و بسیاری دیگر نبود. نبود امکان همکاری با گوگل به این معنا است که موبایل های هوشمند هواوی دیگر به صورت پیش فرض همراه با اپلیکیشن های متعلق به گوگل عرضه نمی شوند.

درحالی که ممنوعیت فعالیت های هواوی در آمریکا قوت می گرفت، این شرکت مجبور به بازنگری در چگونگی ساخت و عرضه اسمارت فون های خود شد. بعد هم صدای بعضی دیگر از کشورهایی درآمد که هواوی، تجهیزات شبکه سازی آن ها را تأمین می کرد.

تاریخچه هواوی و آنچه باید بدانید

اگر به صورت طولانی مدت به موضوع نگاه کنیم، هواوی شرکتی نسبتا حوان است. رن ژنگفی (Ren Zhengfei) شرکت هواوی را در سال 1987 میلادی تأسیس کرد، درست بعد از اینکه از ارتش آزادی بخش خلق چین مرخص شد. کارنامه نظامی ژنگفی به هواوی یاری کرد تا به چند قرارداد بزرگ دست یابد و این یکی از اصلی ترین دلایل نگاه به هواوی به عنوان یکی از زیرشاخه های دولت چین است.

هواوی از همان ابتدا متهم به سرقت مالکیت های معنوی شده بود. طی چهار دهه اخیر، مدام شنیده ایم که هواوی تکنولوژی های دیگر شرکت ها را ربوده و آن ها را به عنوان ابداعات خودش جا می زند. در بعضی از زمینه ها، این موضوع به اثبات هم رسیده است؛ مانند پفراینده ای که شرکت سیسکو در سال 2003 علیه هواوی تشکیل داد. اما در سایر مواقع، اتهامات به نتیجه خاصی نرسیده اند.

در اواخر دهه 2000 میلادی، هواوی با سرعتی بسیار زیاد در حال رشد بود. این کمپانی برای گسترش فعالیت های خود آغاز به خرید دیگر شرکت ها کرد. چندین بار هواوی در صدد خرید شرکت های غیرچینی نیز برآمد اما هر بار رگولاتوری ها مداخله و از این معاملات جلوگیری می کردند. برای مثال این اتفاق هم در ایالات متحده و هم در بریتانیا افتاد. هر بار نیز علت مداخله رگولاتوری ها، روابط بسیار نزدیک هواوی با دولت چین و تهدیدهای امنیتی احتمالی بود.

در نهایت هواوی آغاز به ساخت موبایل های هوشمند کرد. این موبایل ها به خاطر طراحی های جذاب و قیمت معقول، با استقبال بسیاری از کاربران همراه شد. در سال 2016، هواوی گفت که در عرض 5 سال به بزرگترین فراورینماینده موبایل های هوشمند در دنیا تبدیل می گردد. تا سال 2018، هواوی توانست رتبه دوم را از اپل ربوده و درست پشت سر سامسونگ قرار بگیرد. با توجه به اینکه هواوی با دستان بسته در آمریکا (سومین بازار بزرگ موبایل در دنیا) فعالیت می کرد، این موفقیتی بزرگ بود.

دونالد ترامپ، چین و نبرد تجاری

درحالی که هواوی طی سال 2018 میلادی داشت با سرعتی شگفت آور رشد می کرد، شرایط در کشورش آنقدرها خوب نبود. دونالد ترامپ از تمام توانایی های خود برای مقابله با چین و روینمودهای تجاری غیر منصفانه این کشور استفاده کرد. به این ترتیب، نبرد تجاری بزرگ میان چین و آمریکا کلید خورد که تا همین امروز هم ادامه دارد.

اگرچه نبرد میان دو کشور بیشتر از هر چیز به سیاست های خارجی، تعرفه ها و قوانین بین المللی مربوط است، اما گاهی موضوعات دیگر مانند سرقت مالکیت معنوی را هم در بر می گیرد. از آنجایی که هواوی به سرقت چندین باره مالکیت های معنوی شهرت داشته، معینا زیر رادار ترامپ و دولتش نهاده شد.

با این همه، منتقدین از همان سال 2018 به این موضوع اشاره می کردند که نبرد تجاری طولانی مدت میان چین و آمریکا، هر دو کشور را متحمل ضررهای فراوان خواهد نمود. به همین خاطر، تصور عمومی بر این بود که ترامپ قراردادهای آمریکا با چین را به نفع کشور خودش تقویت می نماید و بعد تمام ماجرا به خاتمه می رسد. اما داستان به هیچ وجه این طور پیش نرفت.

اگرچه به نبرد تجاری چین و آمریکا به عنوان یکی از تصمیمات شخص دونالد ترامپ نگاه می گردد، اما حقیقت این است که این ماجرا، یکی از معدود تصمیمات ترامپ است که پشتیبانی هر دو حزب غالب آمریکا را به همراه داشته است. جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری دموکرات ها در انتخابات سال 2020 آمریکا اعلام نموده که از پایش دائمی مبادلات تجاری با چین حمایت می نماید. این یعنی حتی در روزی که دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به خاتمه برسد هم محتمل است که نبرد میان دو کشور ادامه یابد.

آغاز تحریم هواوی در روز 15 مه 2019

در روز پانزدهم ماه مه سال 2019، دونالد ترامپ در یک فرمان اجرایی، استفاده از تجهیزات مخابراتی خارجی که تهدیدی برای امنیت ملی بودند را ممنوع اظهار داشت. در این فرمان اشاره مستقیمی به هواوی یا حتی کشور چی نشده است. اما بعد دپارتمان مبادلات ایالات متحده لیست Entitly List را ایجاد کرد که شامل کمپانی های تحریم شده می گردد.

از آنجایی که در این فرمان اشاره مستقیمی به هواوی نشد، تأثیری که تمام ماجرا بر کمپانی و خطوط تجاری مختلفش می گذاشت چندان واضح نبود. به نظر می رسید که فرمان ترامپ به شکل مستقیم عملیات مخابراتی هواوی را هدف قرار داده و این یعنی تجهیزات شبکه سازی بی سیم و به صورت خاص، تجهیزات تکنولوژی 5G را شامل می گردد.

در این فرمان اشاره ای هم به این نشد که آیا دولت آمریکا هزینه های مربوط به کنار گذاشتن تجهیزات هواوی از سوی اپراتورهای مخابراتی را تقبل می نماید یا خیر. افزون بر این، معین نیست که در صورت تخطی از فرمان ترامپ، چه مجازاتی در انتظار شرکت های مخابراتی خواهد بود. به صورت خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، تحریم هواوی در آمریکا موضوعی جدی به نظر می رسید، اما فاکتورهای ناشناخته بیشتر از آن بودند که کسی بتواند حدس بزند بعد از این چه می گردد.

هواوی در همان روز در مصاحبه با خبرگذاری اندروید آتوریتی گفت: محدود کردن فعالیت های هواوی در آمریکا، باعث نمی گردد آمریکا امن تر یا قدرتمندتر باشد. در عوض، این موضوع فقط آمریکا را به جایگزین های ضعیف تر اما گران قیمت تر محدود می نماید و این کشور در توسعه 5G عقب خواهد ماند. حتی این بیانیه هم باعث شد تصور کنیم که فرمان ترامپ تنها تجهیزات مخابراتی هواوی را در بر می گیرد و نه اسمارت فون ها و دیگر محصولاتش را.

اما چند روز بعد، شرایط تغییر کرد.

خداحافظی با گوگل

در روز یکشنبه، 19 مه سال 2019، گوگل به صورت عمومی اظهار داشت که از ممنوعیت هواوی توسط ترامپ پیروی خواهد نمود. با برداشتی که گوگل از فرمان اجرایی داشت، این شرکت تصمیم گرفت که بهترین راه مقابله با هواوی این خواهد بود که دیگر محصولات دیجیتالش را در اختیار آن قرار ندهد.

این یعنی هواوی دیگر به بسیاری از اجزای بنیادین اسمارت فون های اندرویدی دسترسی ندارد. جیمیل، یوتوب، گوگل درایو و حتی گوگل پلی استور دیگر روی محصولات جدید هواوی در دسترس قرار ندارند.

این خبر موجی از غافلگیری در دنیای تکنولوژی به راه انداخت. حواستان باشد که در این لحظه، هواوی دومین فراورینماینده بزرگ اسمارت فون در دنیا است و و تک تک موبایل هایی که می سازد، اندروید را به اجرا در می آورند. بدون دسترسی به اپلیکیشن های گوگل، میلیون ها نفر از افرادی که موبایل های این شرکت را خریده اند نگران هستند که دستگاه ارزشمندشان ناگهان از کار بیفتد.

وقتی گرد و خاک خوابید، معین شد آن دسته از موبایل های هواوی که پیش از 15 مه 2019 جوازهای گوگل را دریافت نموده اند به صورت عادی به کار خود ادامه خواهند داد. با این همه، هرکدام از موبایل ها، تبلت ها یا دیگر دیوایس های هواوی که بعد از این تاریخ روانه بازار شده اند، بدون سرویس های گوگل خواهند بود.

مدت کوتاهی بعد از اعلامیه گوگل، دیگر شرکت های مستقر در آمریکا هم فرایندی مشابه را در پیش گرفتند. از جمله این شرکت ها می توان به کوالکام، اینتل، آرم و مایکروسافت اشاره نمود.

مقابله به مثل هواوی

هواوی نمی خواست به راحتی تن به این فرمان اجرایی بدهد. تنها چند روز بعد اعلام تحریم هواوی، این کمپانی بیانیه ای صادر و اظهار داشت که قصد مقابله دارد. تا خاتمه ماه مه سال گذشته میلادی، هواوی یک پفراینده قضایی تشکیل داد و گفت که ممنوعیت محصولاتش در آمریکا، مغایر با قانون اساسی این کشور است. تا خاتمه ژوئن 2019، به خاطر ایجاد Entity List، شاهد شکایت از دپارتمان مبادلات آمریکا بودیم.

متأسفانه برای هواوی، این مانورهای قضایی هیچ ثمره ای به همراه نداشتند. در هر صورت مقابله با فرمانی اجرایی که توسط شخص رئیس جمهوری ایالات متحده صادر شده کار آسانی نیست.

جالب اینکه شرکت های مستقر در آمریکا، هم زمان با قطع همکاری های خود با هواوی، آغاز به پشتیبانی از این شرکت چینی کردند. حتی گوگل هم اظهار داشت که اگر فرصت لازم مهیا گردد به همکاری با هواوی ادامه خواهد داد. علاوه بر این، تحلیلگران دنیای تکنولوژی گفتند که هواوی کسب وکار بسیار بزرگی است و تحریم آن به شرکت های مستقر در آمریکا هم آسیب وارد خواهد نمود.

در نهایت، دولت چین واکنش نشان داد و تهدید کرد که Entity List مخصوص به خودش را خواهد ساخت. سپس هواوی گام را فراتر برد و ایالات متحده را به حملات سایبری و آزار کارمندان چینی محکوم کرد. اما این کمپانی به مستندات لازم برای اتهامات خود دسترسی نداشت و به این ترتیب، راه به جایی نبرد.

تا اواسط سال 2020، هواوی ظاهرا با سرنوشت خود کنار آمده بود. دیگر خبری از تشکیل پفراینده های قضایی یا اعلامیه های عمومی نبود.

تأخیر در تحریم کامل هواوی

در حالی که هنوز یک هفته از صدور فرمان اجرایی ترامپ که تحریم هواوی را کلید می زد نگذشته بود، دولت ایالات متحده مهلتی 90 روزه به شرکت های خود داد تا به صورت کامل همکاری های خود با هواوی را قطع نمایند. این به هواوی و مشتریانش تا روز 19 آگوست 2019 فرصت داد تا شرایط ممنوعیت را برای خود تلطیف نمایند.

شانس با هواوی یار بود و این مهلت 90 روزه، سه بار پشت سر هم تمدید شد. تا ماه فوریه 2020، هواوی تقریبا یک سال کامل به حیات خود در آمریکا ادامه داده بود. در همان ماه، دولت آمریکا یک مهلت 45 روزه نهایی داد و قرار شد که تحریم هواوی تا روز یکم آپریل 2020، به خاتمه برسد. قبل از رسیدن تاریخ مقرر نیز، دونالد ترامپ یک قانون جدید را به امضا رساند که استفاده از تجهیزات هواوی از سوی اپراتورهای آمریکایی را ممنوع می نماید.

در حالی که همه این اتفاقات می افتاد، دولت آمریکا یک سیستم جوازدهی برای آن دسته از شرکت های آمریکایی راه انداخت که مایل به همکاری با هواوی بودند. گفته می گردد دولت 130 درخواست همکاری با هواوی دریافت کرد که البته به هیچ کدام جواز لازم را نداد. دولت هم اظهار داشت که جواز تنها در اختیار شرکت هایی قرار می گیرد که همکاری شان با هواوی، خطری برای امنیت ملی به حساب نیاید. بنابراین گوگل هم که خواهان جواز شده بود، در این دسته بندی جای نگرفت.

Harmony OS: جایگزینی برای اندروید

اگرچه هواوی نمی تواند از سرویس ها و محصولات گوگل در موبایل های خود استفاده کند، اما این بدان معنا نیست که قادر به استفاده از اندروید هم نخواهد بود. اندروید یک سیستم عامل متن باز است و این یعنی هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند بدون هیچ پرداخت هزینه ای، هرطور که می خواهد از آن استفاده کند. اما نکته مهم این است که بسیاری از قابلیت های مهم اندروید در نسخه خالص این سیستم عامل یافت نشده و تنها به گوگل تعلق دارند.

در تئوری، هواوی می تواند از اندرویدِ بدون گوگل برای قوت رسانی به موبایل ها و تبلت هایش استفاده کرد و تا ابد به این کار ادامه دهد. در پس زمینه اما هواوی مشغول کار روی نقشه ب و یک سیستم عامل دیگر بوده تا در صورتی که شرایط بحرانی تر شد، از آن استفاده کند. در روز 9 آگوست 2019، نقشه ب عملی شد و Harmony OS از راه رسید.

Harmony OS بر مبنای لینوکس ساخته شده که آن هم یک پلتفرم متن باز است. با توجه به اینکه اندروید هم با لینوکس ساخته شده، هارمونی و اندروید می توانند با یکدیگر سازگاری داشته باشند. در تئوری، هر توسعه دهنده ای که تمایل به اجرای اپلیکیشن خود روی Harmony OS را داشته باشد، خیلی ساده می تواند از همان ورژن اندرویدی اپلیکیشن اش استفاده کند.

هواوی در ابتدا گفت که از Harmony OS تنها در محصولات اینترنت اشیا (IoT) خود استفاده خواهد نمود. این یعنی در اسمارت فون های خود به اندروید خواهد چسبید. اما کاملا بدیهی است که در آینده نه چندان دور، Harmony OS تبدیل به Huawei OS خواهد شد و به تمام محصولات این شرکت قوت خواهد رساند. این آزادی یعنی هواوی دیگر لازم نیست نگرانی تحریم شدن خود آمریکا باشد.

بیشتر افراد تصور می نمایند که ساخت یک سیستم عامل جدید برای رقابت با اندروید و iOS، کاریست که تنها یک احمق انجامش می دهد. اما هواوی شرکتی بسیار بزرگ است و با نفوذی که در بازار چین دارد، به احتمال زیاد می تواند به موفقیت برسد. باید در نظر داشت که Harmony OS بر مبنای لینوکس ساخته شده و خود یک سیستم عامل متن باز است. این یعنی شرکت های دیگر هم می توانند به جای اندروید از هارمونی استفاده نمایند. اصلا دور از انتظار نیست که سایر کمپانی های چینی سازنده اسمارت فون هم تصمیم به استفاده از هارمونی حداقل در بعضی از دیوایس هایشان بگیرند.

در حال حاضر تبلت ها و اسمارت فون های هواوی همراه با اندروید عرضه می شوند. هرچند که خبری از محصولات گوگل در آن ها نیست.

نخستین پرچم دار بدون گوگل

اگر یادتان باشد، تحریم هواوی تنها محصولاتی را تحت تأثیر قرار می داد که بعد از روز 15 مه 2019 عرضه شده باشند. این یعنی جدیدترین پرچم دار هواوی تا آن موقع یعنی موبایل های هواوی P30 و P30 Pro که در روز 26 مارس 2019 عرضه شدند، همچنان از مجموعه اپلیکیشن های گوگل بهره مند بودند.

هواوی به صورت معمول موبایل های خانواده Mate را در نیمه دوم سال عرضه می نماید. در ابتدا این شایعه به گوش می رسید که هواوی خیلی ساده قید عرضه هواوی میت 30 پرو را خواهد زد. اما در نهایت شاهد معرفی این موبایل بدون سرویس های گوگل بودیم.

در چند ماه نخست، این پرچم دار تازه از راه رسیده تنها در چین و چند کشور کوچکتر دیگر در دسترس بود. اما بعد بالاخره راهش را به غرب نیز باز کرد. این موبایل توانست نظر منتقدین را به خود جلب کند اما به خاطر کمبود های نرم افزاری، خریدش به هیچ کس توصیه نمی شد.

نکته غیر قابل باور اینکه میت 30 در هر صورت فروش خوبی را تجربه کرد. بنابراین درسی که این موضوع به همراه دارد این است که هیچ وقت نباید حمایت چینی ها از یکدیگر را دست کم گرفت.

دیوایس های قدیمی در بسته بندی جدید

هواوی خیلی سریع یک حفره قانونی در تحریم هواوی و اطلاعت گوگل از فرمان اجرایی ترامپ پیدا کرد. این کمپانی متوجه شد که گوگل موبایل های اندرویدی را نه بر اساس نام گذاری یا طراحی شان، بلکه بر اساس بعضی از قطعات داخلی (به خصوص پردازنده) تأیید می شوند. این یعنی هواوی می توانست موبایل هایی که قبل از فرمان اجرایی به تأیید گوگل رسیده بودند را با برند و بسته بندی جدید روانه بازار کند و هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته باشد.

بدیهی است که البته این راهکاری طولانی مدت برای مسائل هواوی نبود. برای مثال هواوی نمی توانست موبایل P30 Pro را چندین بار عرضه کند، اما می توانست این کار را دو بار انجام دهد. در ابتدا شاهد دو رنگ بندی جدید برای سری P30 Pro بودیم که در ماه سپتامبر 2019 رونمایی شدند. بعد در اوایل ماه مه 2020 هم موبایل P30 Pro New Edition از راه رسید که یک رنگ جدید با قیمتی کمتر را به این خانواده افزود.

برند آنر که زیرمجموعه هواوی به حساب می آید هم همین فرایند را در پیش گرفت. در غایی ترین حالت، این کوشش آخر هواوی برای کسب همان یک ذره درآمد باقی مانده از موبایل های تأیید شده اش بود. از سوی دیگر، گوگل و دولت آمریکا هم هیچ کوششی برای جلوگیری از این کار هواوی نکردند.

هواوی در محیطی کاملا متفاوت

در تمام سال 2019، هواوی احتمالا امیدوار بود که دولت آمریکا شرایط تحریم را تلطیف نموده یا به صورت کل آن را لغو کند. اما وقتی سال 2020 از راه رسید، هیچ شواهدی از این وجود نداشت که تحریم هواوی در آینده نزدیک لغو گردد.

این باعث شد که درباره صندلی این شرکت در بازار اسمارت فون ها، تردیدهای بزرگ شکل بگیرد. اگر یادتان باشد، هواوی در سال 2016 گفته بود که به تا خاتمه سال 2020 به نخستین فراورینماینده بزرگ موبایل های هوشمند در دنیا تبدیل می گردد. در اوایل 2019 کاملا معین بود که هواوی می تواند یک سال زودتر از پیش بینی ابتدایی خودش، به این هدف برسد. اما با تحریم هواوی، موفقیت طولانی مدت این شرکت با خاتمهی تلخ همراه شد.

اگرچه خانواده میت 30 فروش خوبی در کشور چین داشت و به فروشی کمابیش معقول در دیگر نقاط دنیا رسید، اما یک موفقیت شگرف نبود. مصرف نمایندگان غیرچینی هنوز برای استفاده از موبایل های پریمیومی که بدون گوگل پلی استور یا حتی اپلیکیشن های شخص ثالث محبوب مانند اوبر از راه می رسند آماده نیستند.

پاسخ هواوی به این مشکل، App Gallery بود؛ فروشگاه مخصوص خودش برای اپلیکیشن های اندروید. درست مانند پلی استور گوگل، App Gallery میزبان انبوهی از اپلیکیشن های اندرویدی است که می توانید آن ها را روی موبایل خود نصب کنید. هواوی در این راه میلیون ها دلار هزینه نموده تا توسعه دهندگان به پورت کردن اپلیکیشن هایشان روی App Gallery ترغیب شوند. در نهایت اگرچه این استور در مدت زمانی کوتاه مسیری طولانی را پیموده، اما به هیچ وجه جایگزینی مناسب برای پلی استور به حساب نمی آید.

این کوشش ها، راه را برای پرچم دار بعدی هواوی هموار کردند.

خانواده P40؛ هنوز خبری از گوگل نیست

در روز 26 مارس 2020، هواوی از موبایل های پی 40، پی 40 پرو و پی 40 پرو پلاس رونمایی کرد. هر سه موبایل سخت افزاری پرچم دار دارند و به دوربین اصلی بسیار خارق العاده ای مجهز شده اند.

البته که هیچ کدام از اپلیکیشن های گوگل بهره مند نبودند و هیچ سخت افزاری نمی تواند چنین کمبودی را جبران کند. بنابراین باز هم شاهد نقدهای مثبت در غرب بودیم و باز هم هیچ کس خرید این دستگاه ها را به خاطر کمبودهای نرم افزاری توصیه نمی کرد.

هواوی به موفقیت ادامه می دهد

با تمام این اوصاف، منطقی است اگر تصور کنید که هواوی باید با مسائل فراوانی برای نگه داشتن خود در رقابت روبرو شده باشد. اما هواوی شرایط خوبی را پشت سر می گذارد. در واقع این شرکت به تازگی وعده خود را عملی کرد و از نظر تعداد موبایل های عرضه شده به بازار، سامسونگ را پشت سر گذاشت و به بزرگترین فراورینماینده موبایل های هوشمند تبدیل شد.

این اتفاقا چگونه امکان پذیر شده؟ همان طور که قبل تر هم گفتیم، هیچ وقت نباید قدرت 1.5 میلیارد شهفرایند چینی که از برند محبوب کشور خود حمایت می نمایند را دست کم بگیرید. ضمناً نباید فراموش کرد که هواوی فقط موبایل هوشمند نمی سازد و تأمین نماینده سیستم های شبکه سازی بسیاری از کشورهای دنیا هم هست.

حال سؤال مهم این است که شرایط تا ابد برای هواوی مساعد باقی خواهد ماند یا خیر. این کمپانی فعلا برای دوام آوردن و حتی رشد کردن، می تواند به صورت خاص متکی بر بازار چین باشد؛ اما در نهایت روزی خواهد رسید که هواوی باید دوباره موفقیت های بین المللی خود را تکرار کند.

خاتمهی بر چیپست های کایرین

برخلاف بیشتر فراورینمایندگان موبایل های هوشمند، هواوی به صورت انحصاری از چیپست های خودش در اسمارت فون ها و تبلت هایش استفاده می نماید. پردازنده های این شرکت که کایرین نامیده می شدند در خود هواوی طراحی و بعد توسط شرکت تایوانی TSMC فراوری می شدند.

TSMC در ابتدا به هواوی اطمینان داد که فراوری چیپست های کایرین را ادامه می دهد، اما به تازگی حرف خود را پس گرفت که اصلی ترین دلیلش احتمالا تحریم کامل هواوی باشد. بدون یاری TSMC، هواوی قادر به فراوری چیپست های کایرین نبود و اظهار داشت که خانواده میت 40، آخرین خانواده مجهز به پردازنده های کایرین خواهد بود.

نکته مهم اینکه شرکت های چندانی در دنیا وجود ندارند که قادر به فراوری پردازنده برای هواوی باشند و از همکاری شرکت های مستقر در آمریکا یا تجهیزات شان برخوردار نباشند. تنها گزینه حقیقی پیش روی هواوی، شرکت مدیاتک است و شاید در آینده شاهد همکاری این دو باشیم.

آیا هواوی از 2020، 2021 و سال های بعد جان سالم به در می برد؟

هواوی از روز 15 مه سال 2019 با موانع فراوانی روبرو شده و حداقل تا به امروز، از این طوفان جان سالم به در برده. اما آیا کشتی هواوی در طولانی مدت نیز شناور باقی می ماند؟

هواوی می داند که تحریم شدنش در آمریکا، تحت هیچ شرایطی اختلالی در کسب وکارش در بازار چین به وجود نمی آورد. هواوی در چین از محبوبیت فراوان برخوردار است و می تواند با اتکای صرف به این بازار، برای چندین دهه دوام بیاورد.

تا جایی که تا امروز می توان پیش بینی کرد، هواوی به پایبندی به برنامه ریزی همیشگی خود برای عرضه دو پرچم دار در هر سال و چند موبایل ضعیف تر ادامه خواهد داد. هواوی نمی تواند از اپلیکیشن های گوگل استفاده کند، اما می تواند از اندروید بهره ببرد. هواوی نمی تواند از پلی استور استفاده کند، اما App Galley روز به روز قدرتمندتر می گردد. هواوی نمی تواند پردازنده های خودش را بسازد، اما می تواند آن ها را از شرکت های دیگر بخرد. به این ترتیب، هواوی در مجموع راه چاره هایی جایگزین دارد که احتیاج به کمپانی های آمریکایی را کاملا از بین می برند.

سؤال این است که آیا این کمپانی می تواند تمام این کارها را تا زمانی عملی کند که سهم چندانی از بازار از دست نداده باشد یا خیر. آیا این شرکت می تواند برند خود را از نابودی نجات داده و توجه مصرف نمایندگانی را جلب کند که قادر به تصور موبایل خود بدون سرویس جیمیل نیستند؟ زمان معین خواهد نمود. اما هواوی را دست کم نگیرید. این شرکت تا همین الان از اتفاقاتی جان سالم به در برده که بسیاری از شرکت های دیگر را به ورطه نابودی می کشاندند.

  • جعبه گشایی و نگاه نزدیک به هواوی نوا 7i

منبع: Android Authority

دنیای با نشاط مدرسه: دنیای با نشاط مدرسه | وبسایت ملزومات تحصیلی دانش آموزان

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 15424

به "خط زمانی تحریم هواوی از سوی آمریکا؛ مروری بر تمام اتفاقات یک سال اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط زمانی تحریم هواوی از سوی آمریکا؛ مروری بر تمام اتفاقات یک سال اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید