دفع تشنگی ماه رمضان؛ چه بخوریم تا کمتر تشنه شویم؟

به گزارش مجله آزمون اول، رژیم غذایی درست در ایام روزه داری ماه مبارک رمضان از موارد بسیار مهم و اثر گذار در سلامت جسمی و روانی ماست. در ایام روزه داری بدلیل ساعات طولانی بدون مصرف غذا و آب ماندن بدن، دچار کمبود اب و مواد مغذی در بدن شویم. بایستی برای کنترل این کمبود ها و تشنگی های طولانی از برنامه های غذایی مناسبی استفاده کنیم تا هم روزه داری بر ما آسان تر شود و هم اینکه بدن با اسیب کمتری روبرو شود.

دفع تشنگی ماه رمضان؛ چه بخوریم تا کمتر تشنه شویم؟

قانون اصلی در کنترل گرسنگی و تشنگی روزه داری در ایجاد تعادل است. بایستی برخی از موادغذایی را بیشتر و برخی دیگر را کمتر مصرف کنیم تا در شرایط خاص این ماه به تعادل برسیم. منظور از تعادل مصرف مناسب و درست همه گروههای غذایی از لبنایت تا گوشت و غلات و … است.

یکی از موارد مهمی که در روزه داری شایع است تشنگی بیش از حد است. برای رفع این مشکل بایستی از مواد غذایی خاصی بپرهیزیم و مصرف برخی دیگر با افزایش دهیم. انتخاب درست غذا و نوشیدنی هایی که در وقت افطار تا سحر استفاده می کنیم می تواند جلوی تشنگی بیش از حد را گرفته و مانع از اسیب های جدی به بدن شود.

برای بهتر نتیجه گرفتن از تغییر رژیم غذایی در ماه رمضان بایستی از حدود یک هفته قبل از شروع ایام روزه داری رژیم غذایی خود را تا حدی تغییر دهیم. در این راستا بایستی حجم غذای مصرفی خود را کاهش داده تا بدن به کمی غذا تا حدی عادت کند. بایستی مورادی که ایجاد عادت می کنند مانند قهوه و نوشیدنی های کافئین دار را در برنامه غذایی خود کمتر بگنجانید. بایستی مصرف نشاسته را از قبل از روزه داری کم کنید تا بدن به استفاده از سایر منابع انرژی بدن عادت کند.

با مصرف چه غذاهایی از تشنگی جلوگیری کنیم؟

برای رفع تشنگی کارهای بسکمک باید انجام دهیم بخشی از این کارها مربوط به رژیم غذایی و غذاهایی است که می خوریم و موارد دیگری مانند فعالیت بدنی ویا در معرض افتاب بودن نیز عاملی برای از دست رفتن بیشتر اب بدن و ایجاد تشنگی است.

  1. از انجا که افراد روزه دار نمی توانند در طول روز هیچ نوشیدنی ای بنوشند بنا بر این لازم است که از زمان افطار تا وقت سحر دست کم 8 لیوان آب بنوشند. افراد روزه دار باید از نوشیدنی های قندی و کافئین دار مانند نوشابه و قهوه خودداری کنند؛ این مواد می توانند در دفع سریعتر اب بدن و ایجاد تشنگی نقش داشته باشند.
  2. سبزیجات حاوی آب فراوانی در بافت خود هستند و بخاطر دیرهضم بودن گزینه مناسبی در ایام روزه داری به شمار می آیند. بخش اعظم سبزیجات از آب تشکیل شده است لذا برای تامین اب بدن و جلوگیری از تشنگی می تواند مفید باشد.
  3. مرکبات از میوه هایی هستند که به دلیل داشتن اب فراوان و ویتامین های بسیار مفید مانع از تشنگی و ضعف بدن می شوند. مصرف مرکباتی مانند لیموترش بسیار به رفع عطش کمک می کند.
  4. میوه های پر ابی مانند هندوانه و خربزه نیز در ایام روزه داری برای وقت افطار تا سحر مفید هستند.
  5. خیار نیز بدلیل نسبت بالای آب در آن، 95 درصد، می تواند غذای بسیار خوبی برای جلوگیری از تشنگی روزه دار باشد.
  6. کرفس نیز از سبزیجاتی است که دارای مقادیر بالای آب و ویتامین های K,E,C است.
  7. تربچه نیز مانند کرفس مقادیر بالایی اب دارد و می تواند در رفع عطش در طول روز موثر باشد.
  8. 94 درصد از بافت گوجه فرنگی از آب تشکیل شده است.
  9. از شربتهایی که در رفع عطش و تشنگی در طول روز مفیدند شربت خاکشیر و شربت تخم شربتی است. این شربت حاوی خواصی است که باعث تامین آب بهتر بدن می شوند. شربت خاکشیر در ایام روزه داری برای رفع عطش بسیار مناسب است.
  10. ماشعیر نیز از نوشیدنی های سالمی است که مانع احساس تشنگی در ایام روزه می شود. در این نوشیدنی موادی وجود دارند که مانع از بروز عوارض کم ابی در بدن می شوند.

مواد غذایی ذیل را تا حد امکان کمتر مصرف کنید

  1. نمک

نمک از جمله موادی است که باعث احساس تشنگی می شود.در ایام روزه داری سعی کنید کمتر نمک مصرف شده و مخصوصا در سالاد بجای نمک از ابلیمو استفاده کنید که در رفع عطش بسیار مناسب است.

  1. ادویه جات

ادویه نیز از مواردی است در برای روزه داران ایجاد مشکل می کند. ادویه موجود در غذا باعث خشک شدن گلو و دهان می شود و ایجاد تشنگی می کند.

  1. خوراکی های محرک

مواد خوراکی ای مانند قهوه و نوشابه ها دارای مقادیر بالای کافئین هستند. این کافئین موجود در این مواد غذایی باعث دفع سریعتر آب از بدن شده و باعث کم آبی در بدن می شود.

  1. مصرف اب بگونه ای باشد که بجای اب یخ از اب با دمای مناسب استفاده کنیم. چون اب یخ باعث رفع عطش شده و ممکن است باعث کمتر مصرف کردن اب شود.
منبع: اُکالا
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 30676

به "دفع تشنگی ماه رمضان؛ چه بخوریم تا کمتر تشنه شویم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "دفع تشنگی ماه رمضان؛ چه بخوریم تا کمتر تشنه شویم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دفع تشنگی ماه رمضان؛ چه بخوریم تا کمتر تشنه شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید