برطرف مشکل سرپناه سازی برای زلزله زدگان با دام اِو

به گزارش مجله آزمون اول، کشور ما به علت قرارگیری روی کمربند لرزه خیز آلپ - هیمالیا و در محل تصادم ورقه های اوراسیا - عربستان، در طول تاریخ زمین لرزه های بزرگی به خود دیده است.

برطرف مشکل سرپناه سازی برای زلزله زدگان با دام اِو

بروز بلایا و حوادث طبیعی نیز در کشور ما کم شمار نیست و همچنان شاهد آن هستیم که هر ازگاهی با وقوع سیل یا زلزله، تعداد زیادی از هموطنان را از دست می دهیم و بازماندگان این حوادث نیز تا مدت ها گرفتار مسائل شدید معیشتی هستند. یکی از دغدغه های اساسی بیشتر پناهجویان از سیل و زلزله تأمین خانه و کاشانه شان است.

بدیهی است تهیه سرپناه موقت برای این بازماندگان باید به سرعت صورت بگیرد؛ اما معمولا این سرپناه موقت، همان چادرهایی هستند که علاوه بر نداشتن امکانات مناسب، مسائل زیادی هم در بحث سرمایش و گرمایش در فصول مختلف سال دارند. برای حل این مشکل فرزاد روشندلی اختراع جالب توجهی ارائه نموده است.

فرزاد روشندلی، مخترع خوش فکری است که یکی از کاربردهای پُرشمار ایده خلاقانه اش، می تواند یاری دهنده آسیب دیدگان بلایای طبیعی باشد. تأمین مسکن موقتی که قابلیت ساخت با سرعت بسیار بالا را دارد و از مقاوم ترین سازه ها در برابر زلزله در دنیا است، تنها بخشی از ویژگی های منحصربه فرد خانه گنبدی با بتون سبک سلولی است که روشندلی نام تجاری دام اِو (Dome Ev) را برای آن برگزیده است.

داستان مخترع دام اِو و ایده اش

تحصیلات روشندلی در رشته عمران بوده است که با فراغت از تحصیل و همچنین پس از خاتمه خدمت مقدس سربازی، در سال 82 مغازه سوپرمارکت مصالح ساختمانی اش را در شهر اردبیل دایر کرد. او که پیش از افتتاح مغازه اش، مشاغل اداری متعددی را امتحان نموده بود و چند بار در سازمان های مختلف استخدام شده بود، خاتمه به این نتیجه رسید که برای پشت میزنشینی ساخته نشده است و باید شغل آزاد داشته باشد.

آشنایی او با بتون سبک به وسیله همان مغازه مصالح ساختمانی صورت گرفت و از همان روز اول، شیفته فناوری به کاررفته در فراوری این نوع از بتون شد؛ به طوری که شش ماه بعد را صرف مطالعه و تحقیق شبانه روزی روی این ماده جالب توجه کرد.

فناوری ساخت بتون سبک متعلق به کشور آلمان بود و در کشورهایی مانند چین و مالزی هم از آن استفاده می شد؛ در ایران نیز یک یا دو شرکت، به صورت محدودی این نوع بتون را وارد نموده بودند، ولی آن موقع در صنعت ساختمان کشور به طور کلی شناخته شده نبود و فرمول ساخت آن محرمانه تلقی می شد.

همین امر باعث شد روشندلی عزم خودش را برای یافتن ماده ای که منجر به سبک سازی بتون شده بود جزم کند و پس از شش ماه تحقیق و آنالیز، خاتمه در سال 85 پیروز به یافتن این ماده سبک ساز بتون شد. در آن موقع به دلیل اینکه بتون سبک ماده جدیدی نبود و قبلا به ثبت رسیده بود، روشندلی مجبور شد ماده سبک سازش را روی گچ امتحان کند و درنهایت گچ سبک را به عنوان اختراع خودش، به طور رسمی ثبت کرد.

ایده بعدی این مخترع جوان، استفاده از بتون سبک در سازه هایی بود که در آنها دیگر خبری از ستون و بلوک چینی وجود نداشت؛ در این حالت دیوارها با استفاده از بتون سبک، باربر می شدند و وزن ساختمان را تحمل می کردند.

خاتمه در پاییز 86 اولین ساختمان با استفاده از بتون سبک سازه ای در اردبیل احداث شد که تا به امروز دو خانواده در آن زندگی نموده اند و همچنان ساکن این خانه هستند؛ این ساختمان تا به امروز دو زلزله متوسط را تجربه نموده و هیچ آسیبی به آن وارد نشده است.

احداث ساختمان های گنبدی با بتون سبک سلولی

روشندلی درباره نحوه شکل گیری ایده ساختمان های گنبدی و تلفیق آن با بتون سبک، تشریح می نماید: سیل و زلزله هایی که طی سال های 96 و 97 در چند نقطه از کشور رخ داد مرا به فکر ساخت سازه هایی سبک به منظور اسکان موقت آسیب دیدگان انداخت که علاوه بر مقاوم بودن، به سرعت قابل اجرا باشند و از نظر قیمت هم ارزان و مقرون به صرفه تمام شوند.

پس از یک سال ایده ساختمان های گنبدی یا تخم مرغی شکل به ذهنم رسید و آن را با تجربه ای که در زمینه استفاده از بتون سبک در ساختمان سازی داشتم تلفیق کردم. حاصل این کار، ساختمان های گنبدی با استفاده از بتون سبک است که با نام دام اِو شناخته می شوند.

این مخترع ایرانی در ادامه درباره مزایای منحصربه فرد دام اِو می گوید: این نوع از ساختمان ها را نهایتا در دو طبقه می توان احداث کرد که طبقه اول به شکل استوانه ای و طبقه دوم نیم دایره یا گنبدی خواهد بود. از ویژگی های آنها باید به هشت مورد طلایی اشاره نمود: سرعت بالای اجرا، ارزان بودن، مقاوم بودن، دوام و طول عمر بالا، سبک بودن، رعایت اصول زیباسازی، ضدحریق بودن و همچنین امکان ایجاد عایق حرارتی، صوتی و حتی رطوبتی را می توان به عنوان مزایای ساختمان های گنبدی با بتون سبک درنظر گرفت.

باید توجه داشت در این نوع سازه ها، فرآیندهای زیادی مانند گچکاری داخلی، نماسازی بیرونی، پارتیشن بندی های داخلی، بنایی، فونداسیون، پشت بام و ... حذف می گردد که در بالا رفتن سرعت ساخت و کاهش هزینه ها تأثیر به سزایی دارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به نمونه هایی از مزایای دام اِو، خاطرنشان می نماید: برای مثال در بحث ارزان بودن، این نوع از ساختمان ها بین 15 تا 20درصد ارزان تر از خانه های روستایی هستند و در مقایسه با خانه های شهری، حتی تا 40درصد مقرون به صرفه ترند. در مورد سرعت بالای احداث این ساختمان ها نیز می توان گفت نهایتا ظرف یک ماه، خانه گنبدی آماده بهره برداری می گردد؛ البته در شرایط اضطراری، مثل زمانی که زلزله رخ می دهد، با صرف نظر از برخی مراحل مانند نازک کاری، می توان زمان ساخت را به 10 تا 15 روز کاهش داد. همچنین یکی دیگر از قابلیت های ساختمان های گنبدی، این است که در موارد بحرانی می توان از آنها به عنوان مسکن موقت استفاده کرد و با بهبود شرایط و برطرف اضطرار، یک یا دو سازه گنبدی شکل دیگر با ابعادی کوچک تر را به عنوان اتاق خواب به سازه گنبدی اصلی اضافه نمود تا به مسکن دائمی تبدیل گردد.

روشندلی در خاتمهی صحبت هایش، در مورد احتیاج به جذب سرمایه برای گسترش دام اِو می گوید: سودآوری طرح ما به نحوی است که نهایتا در سال دوم بازگشت سرمایه را برای سرمایه گذار به دنبال خواهد داشت؛ پروژه دام اِو با حدود 2میلیارد تومان سرمایه گذاری در هر شهر، خواهد توانست جوابگوی سیل تقاضاهایی باشد که متأسفانه به دلیل نوپا بودن و همچنین نبود سرمایه گذار، تا به امروز بی پاسخ مانده اند. امیدواریم با جذب سرمایه مناسب و یا ایجاد نمایندگی انحصاری در شهرهای مختلف، ارزان ترین، مقاوم ترین و سریع ترین ساختمان ها را در اختیار مردم کشورمان قرار دهیم.

مزایا و معایب استفاده از بتون سبک

روشندلی در ادامه درباره مزایای استفاده از بتون سبک در ساختمان ها می گوید: یکپارچه بودن سازه از مهم ترین نقاط قوت این نوع از ساختمان هاست. از طرف دیگر باربرکردن دیوارها که عامل اصلی یکپارچگی ساختمان است، باعث حذف ستون ها می گردد که مزیت دیگری به شمار می رود. همچنین مقاومت ساختمان هایی که با استفاده از بتون سبک ساخته می شوند، دو تا سه برابر بیشتر از ساختمان های معمولی است. بتون سبک عایق حرارتی و صوتی است که این هم خودش مزیت دیگری محسوب می گردد.

مبتکر دام اِو، در مورد نقاط ضعف ساختمان های متداول که با استفاده از بتون سبک ساخته می شوند، به جام جم می گوید: یکی از معایب این نوع ساختمان ها، قالب محور بودن آنهاست که منجر به ایجاد سوراخ ناشی از رول بولت نگهدارنده قالب ها در دیوارها می گردد و سطح صاف و صیقلی مورد نظر را در خروجی ساختمان نداریم؛ البته این مشکل کاملاً در ساخت قالب خانه گنبدی مرتفع شده است. عیب دیگر نبود امکان بلندمرتبه سازی است و ساختمان ها باید در تعداد طبقات کمی ساخته شوند. از نظر هزینه ای نیز این نوع ساختمان ها، تقریبا هم قیمت ساختمان های معمولی تمام می شوند. وی می افزاید: مجموعه این مزایا و معایب باعث شده به مرور زمان، سمت وسوی فعالیت مان را به سوی ساخت ماشین آلات فراوری بتون سبک ببریم و با ساخت چند دستگاه سیار و همچنین راه اندازی سه چهار کارخانه، فراوری بلوک سبک را درپیش گرفتیم و به طور موقت، بخش ساختمان سازی با استفاده از بتون سبک را متوقف کردیم تا در مرحله بعد دوباره به آن بپردازیم.

موارد استفاده از دام اِو

شرایط بحرانی (مانند سیل و زلزله): ساخت مسکن موقت و دائم

خانه های روستایی: ساخت خانه هایی ارزان قیمت و مقاوم

گردشگری: ساخت دهکده های توریستی، اقامتگاه های بوم گردی و همچنین شهربازی های گنبدی

هتلداری روستایی: احداث هتل گنبدی جذاب در هر روستا (با یاری دهیاری ها)

خانه های شهری: ساخت یک اتاق اضافی در حیاط یا پشت بام

ساختمان های شهری

راه های ارتباطی با خانه گنبدی دام اِو

وبسایت: domeev.ir

اینستاگرام: dome.ev

ایمیل: [email protected]

تماس: 09372230082

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 25256

به "برطرف مشکل سرپناه سازی برای زلزله زدگان با دام اِو" امتیاز دهید

1 کاربر به "برطرف مشکل سرپناه سازی برای زلزله زدگان با دام اِو" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف مشکل سرپناه سازی برای زلزله زدگان با دام اِو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید