شرط موفقیت در اجرای حذف صفر از پول ملی

به گزارش مجله آزمون اول، یک کارشناس مالی با اشاره به ترکیه و برزیل به عنوان کشورهای پیروز در حذف صفر از پول ملی، شرط پیروزیت ایران در حذف صفر از پول ملی را اجرای سیاست هدف گذاری نرخ تورم عنوان نمود.

شرط موفقیت در اجرای حذف صفر از پول ملی

فرشید سلیمی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره تصویب لایحه حذف صفر از واحد پول ملی در دولت اظهار کرد: اگر بخواهیم به شکل منطقی به موضوع نگاه کنیم، در شرایط فعلی قیمت کالاهای اساسی خانوار، قیمت مسکن، خودرو، لوازم خانگی، ارز و ... به عبارتی تورم در تمام بخش ها در حال افزایش است و با نگاهی به تجربه کشورها قابل مشاهده است که کشورهایی به عنوان نمونه های پیروز معرفی شده اند که بتوانند بعد از اجرای سیاست حذف صفر از پول ملی، تورم را تثبیت نمایند.

وی به کشورهایی که نسبت به حذف صفر از پول ملی خود اقدام نموده اند، اشاره نمود و گفت: بطور مثال تورم در ترکیه از ابتدای دهه 80 با سرعت بالایی در حال افزایش بود و براساس آمار بانک جهانی نرخ تورم در این کشور 94 درصد بود یا برای کشور برزیل نرخ تورم در سال 1980 برابر با 101 درصد بود. در سال 1990 کشور برزیل اقدام به الحاق به سازمان تجارت جهانی و استفاده از سیاست های توسعه صادرات و کاهش نرخ تعرفه کرد و در سال 1993 باوجود اینکه نرخ تورم در کشور برزیل 1927 درصد بود، اقدام به حذف سه صفر از پول ملی کرد، سیاست های کنترل، کاهش و تثبیت نرخ تورم در سال 1999 با اجرای سیاست هدف گذاری نرخ تورم توسط بانک مرکزی کشور برزیل جواب داد و نرخ تورم در این سال به پنج درصد کاهش پیدا کرد و در طول این سالها نرخ تورم در کشور برزیل از 10 درصد افزایش نیافته و در سال 2017 نیز این نرخ در برزیل به سه درصد رسید.

این کارشناس مالی ادامه داد: کشور ترکیه بعد از سال 2006 اقدام به اجرای سیاست هدف گذاری تورم (Inflation targeting) نموده است، یکسال قبل و در سال 2005 اقدام به حذف شش صفر از پول ملی کرد و توانست به عنوان نمونه پیروز خود را در جهان مطرح کند و در طول سال های بعد از اجرای سیاست هدف گذاری نرخ تورم، این نرخ از 11درصد افزایش نیافته و بطور میانگین دارای نرخ تورم هشت درصد در طول این سالها بوده است.

سلیمی توضیح داد: اگر بخواهیم به عنوان نمونه های پیروز از این کشورها الگوبرداری کنیم، حال که بانک مرکزی اقدام به اجرای سیاست حذف صفر از پول ملی نموده، در مرحله بعد، از سیاست هدف گذاری تورم نیز باید استفاده کند و مانند 26 کشور هدف گذار تورم در جهان که اقدام به هدف گذاری بلند مدت برای بازه های زمانی 15 و 20 ساله نموده اند، ایران نیز از این سیاست بهره ببرد تا اثرگذاری حذف صفر از پول ملی نمایان گردد، در غیر اینصورت، حذف صفر بدون بهره برداری از سیاست های تثبیتی نرخ تورم کارایی چندانی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بهتر است در شرایط فعلی، کشور از سیاست دیگر نظیر، توسعه صادرات و آزادی مالی نیز بهره ببرد، اضافه نمود: بطور مثال کشورهای کره شمالی، ونزوئلا، بولیوی، اوکراین، سودان، سومالی و ایران کشورهایی هستند که از سیاست جایگزینی واردات صرف و اقتصاد بسته استفاده می نمایند که این امر منجر به کاهش رقابت و انحصاری عمل کردن شرکت های دولتی می گردد و با نگاهی به آمارهای بانک جهانی، درآمد سرانه این کشورها زیر 4200 دلار، تورم بالای 20 درصد، نرخ بهره بانکی بالای 18درصد و نرخ بیکاری بالای 16 درصد است. این در حالی است که کشورهایی همچون ژاپن، کانادا، اروپا و کره جنوبی با اقتصاد تماما باز بوده اند که درآمد سرانه در این کشورها، بالای 30 هزار دلار، تورم زیر پنج درصد، نرخ بهره بانکی متوسط سه درصد و نرخ بیکاری متوسط هفت درصد دارند؛ بنابرین در حالت کلی برای اثرگذاری سیاست حذف صفر از پول ملی، استفاده از سیاست هدف گذاری تورم، آزادی مالی و خصوصی سازی می تواند موثر واقع گردد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3171

به "شرط موفقیت در اجرای حذف صفر از پول ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرط موفقیت در اجرای حذف صفر از پول ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید