طرح توسعه طلای ساریگونی کردستان در آینده نزدیک بهره برداری می گردد

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران/کردستان رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان کردستان، گفت: امید است با اجرایی شدن طرح توسعە معدن طلای ساریگونی با سفر ریاست جمهوری بە استان کردستان 50 درصد از فراوری طلای کشور را به خود اختصاص دهیم.

طرح توسعه طلای ساریگونی کردستان در آینده نزدیک بهره برداری می گردد

محمد دروزمی امروز چهارشنبه 22 آبان در نشست کارگروه معدن استان کردستان اظهار کرد: کردستان یکی از استان های معدنی کشور نە بە لحاظ ظرفیت کە بە لحاظ تنوع گونەهای معدنی است که در زمینه فراوری طلا رتبە یک کشور را به خود اختصاص داده است.

دره وزمی مطرح نمود: میزان اشتغال زایی معدن ساریگونی قروە یک هزار و 400 نفر است و همچنین امید است کە پس از برطرف مسائل موجود بتوانیم کارخانە طلای سقز را که از ظرفیت بالایی برخوردار است را نیز احداث کنیم.

وی بیان نمود: استان کردستان در زمینە ذخیرە سنگ آهن پیروز بە کسب رتبە پنج کشوری شده و همچنین مرمر کردستان نیز بە ثبت جهانی رسیدە است.

بە گفتە رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان کردستان میزان ذخیرە سازی واحدهای معدنی استان 644 میلیون تن است، کە میزان اشتغال زایی معادن استان کردستان بالغ بر 104 هزار نفر است.

دروزمی در مورد شرایط آماری معدن استان کردستان اعلام نمود: حدود 403 پروانە بهرەبرداری واحدهای معدنی در استان وجود دارد کە از این میزان حدود 150معدن در حال فعالیت و 107معدن نیز هیچ گونە فعالیتی ندارند و 103 معدن استان نیز بە دلیل عدم فعالیت باطل شدەاند.

وی درخصوص میزان تخریب و اشغال محیط زیست و منابع طبیعی توسط معادن استان توضیح داد: سطح کل مجموع معادن استان 447 کیلومتر مربع است و تنها حدود 16.6کیلومتر مربع مجموع مساحت سینەکار است.

بە گفتە محمد دروزمی با توجه به سیاستی کە سازمان صنعت و معدن مبنی بر پروانەهای اکتشافی در پیش گرفته، چهار پهنە تعریف شده است کە در سە مورد آن پروانە ژئوفیزیک هوایی انجام و محدودە آنها معین شدە است.

وی ادامه داد: برنامەهای در دست اقدام در بحث فرآوری های معدنی، بحث زنجیرە فولاد برای سنگ آهن، ایجاد واحد فرآوری فراوری شمش طلا و فرآوری سیلیس جهت فراوری بتن سبک و فرآوری باریت جهت فراوری پودر میکرونیزە و فراوری مصنوعات سنگی است.

وی تعداد مصوبات شورای استان را 53 مورد برشمرد و گفت: از این 53 مورد 41 مورد آن انجام و 11 مورد آن نیز در دست انجام است.

دره وزمی مسائل حوزە معدن را مسائل مرتبط با دستگاە های اجرایی و معارضین محلی مطرح نمود و یادآور شد: مصاحبە مبالغ بالای جریمە برای جرایم و تعاریف خاص و مصاحبە حقوق عرفی نظیر پروانە کشف از دیگر مسائل موجود در این زمینه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3970

به "طرح توسعه طلای ساریگونی کردستان در آینده نزدیک بهره برداری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح توسعه طلای ساریگونی کردستان در آینده نزدیک بهره برداری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید