لزوم استفاده بیشتر از بایوسنسورها در علوم مختلف

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران/اصفهان در همایش دومین رویداد مشترک شبکه پژوهش های بین رشته ای سلامت اصفهان بر لزوم استفاده از بایوسنسورها تاکید شد.

لزوم استفاده بیشتر از بایوسنسورها در علوم مختلف

علی اصغر انصافی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان امروز (چهارشنبه-16 بهمن) در همایش دومین رویداد مشترک شبکه پژوهش های بین رشته ای حوزه سلامت اصفهان در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: طبق نتایج حاصل شده از تحقیقات، در حال کشف موادی هستیم که نشان می دهد فرد پتانسیل ابتلا به سرطان خون را دارد یا خیر.

وی مجموعه ای را معرفی کرد که حدود 2 سال تحت عنوان مرکز بیومهندسی سرطان در دانشگاه صنعتی اصفهان ایجاد شده و با همکاری دانشکده های مکانیک، شیمی، برق و ... کار می کند.

به گزارش خبرنگاران، این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: سعی کرده ایم که این مرکز با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت داشته باشد. امیدواریم این کار بسیار قوی تر و با بودجه بیشتر به سمت جلو حرکت کند.

وی افزود: متاسفانه در قابلیت ایجاد تکنولوژی و ارائه بازار مصرف ضعیف هستیم. دو هدف را در این مجموعه دنبال می کنیم، یکی اینکه به نقطه ای برسیم که بتوان به راحتی سرطان را تشخیص داد، زیرا در حال حاضر اوضاع ابتلا به سرطان در اصفهان واقعا خوب نیست. هدف دوم طراحی و ساخت ارگان های مختلف بدن است.

انصافی در خصوص اهداف مجموعه ادامه داد: در یکی از مباحث انواع سیستم های مغناطیسی مطرح است. برای اینکه بتوان به وسیله خون، بزاق دهان یا مواردی شبیه به این در مراحل اولیه سلول های سرطان را تشخیص دهیم.

وی به یکی از دیگر پروژه ها که با همکاری دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان و دانشکده داروسازی اجرا شده بود اشاره کرد و افزود: ساخت قلب، پوست و... از جمله از کارکردهای این پروژه است و یکی از فواید این پروژه ها قابلیت تشخیص استفاده از داروی مناسب در افراد مختلف است.

برگزاری مدرسه زمستانه بایوسنسور

همچنین معاون آموزشی دانشکده فناوری های نوین علوم پزشکی دانشگاه اصفهان در این همایش اظهار کرد: این مرکز از سال 89 در دانشکده پزشکی با جمعی از اساتید گروه فیزیک و مهندسی پزشکی راه اندازی شد.

محمد رفیعی نیا در خصوص ماموریت های مرکز تحقیقات بایوسنسور به ایده پردازی و ساخت اولیه کیت های تشخیص زودرس سرطان، طراحی و ساخت نانو سامانه های تراوستیک بر پایه پلیمرهای کربنی به منظور ردیابی و درمان همزمان بیماری ها به ویژه سرطان اشاره کرد.

وی از جمله فعالیت های در حال انجام مرکز تحقیقات را برگزاری مدرسه زمستانه بیوسنسور و ارتباط با صنعت در قالب دو پروژه کلان برشمرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در خصوص چشم انداز 5 ساله مرکز تحقیقات بیوسنسور به توسعه تجهیزات آزمایشگاهی مرکز، افزایش تعداد سالیانه طرح های تحقیقاتی کاربردی، افزایش تعداد مقاله های چاپ شده در مجله های معتبر، افزایش تعداد سالیانه پایان نامه ها دانشجویی در زمینه بیوسنسورها، انجام پژوهش های مشترک با مراکز تحقیقات بین المللی، برگزاری دوره های مهارتی کوتاه مدت و بلند مدت در سطح ملی و بین المللی اشاره کرد.

همچنین یک استاد دانشگاه در حوزه بایوسنسرها اظهار کرد: امروز نیاز جهانی به نتورک افزایش یافته و در کشور ما به دلیل وجود شرایط خاص نیاز به آن بیشتر حس می شود. نیاز داریم که به وسیله نتورک یکدیگر را به خوبی بشناسیم و سپس با یکدیگر همکاری کنیم.

مریم جوادی در خصوص ویروس کرونا گفت: در حال حاضر توسط ویروس جدید که درحال فراگیری در جهان است محاصره شده ایم و باید بتوانیم با آن مقابله کنیم. برای شناسایی انواع ویروس ها به زمان اندک، امکانات و تکنسین نیاز است که همیشه در دسترس نیست.

جایگاه ایران در مصرف بایوسنسور حدود 1 صدم است

وی با اشاره به کشورهای پیشتاز مانند آمریکا و انگلیس افزود: این کشورها به دنبال رفع مشکل زمان، در دسترس بودن و تخصص هستند، برای ساخت بیوسنسور مورد نظر باید دانست که چه چیز را می خواهیم شناسایی کنیم. هدف این است که بایوسنسورهایی ارزان قیمت و در دسترس داشته باشیم.

همچنین عضو گروه پژوهشی فناوری پلیمر گفت: در حوزه رباتیک پیشرفت زیادی کرده ایم، اما مشکل در جایی است که ربات با انسان ارتباط برقرار می کند که ما دستاوردی نداریم. وظیفه مهندسان به نتیجه رساندن تحقیقات پزشکان و محققان است.

محسن صراف در خصوص سالمندی در ایران گفت: امروزه در بیشتر جوامع به سمت سالمندی در حرکتیم که نیاز به پرستارنی دارند یا اینکه در جوامع افراد نیاز به تشخیص برخی امور در منزل دارند، اینها همه محرک هایی در زمینه سنسورها هستند. جایگاه کشور ما در زمینه مصرف بایوسنسور حدود 1 صدم است، اما در خصوص تجارت و فعالیت جایگاهی نداریم.

وی در ادامه شرح داد: همه تجهیزات برای ایجاد دستگاه های بیوسنسور را داریم اما به افرادی نیاز داریم که گروه هایی تشکیل دهند و فعالیت کنند و خروجی بیوسیستم را فراهم کنند، همچنین مهندسین در اینجا چرخ دنده اصلی هستند که باعث تحرک و درهم تنیدن علوم مختلف هستند.

وی در خصوص کشاورزی امروز ایران اظهار کرد: در حال تحول از روش سنتی به روش گلخانه ای هستیم که در آن از سمومی استفاده می شود که بسیار خطرناک است و در هنگام تازه خوری بسیار می تواند مضر و خطرناک واقع شود. کشاورزان باید در سال 2 نوبت از این سموم استفاده کنند که در مواقعی شاهد بودیم که 13 مورد استفاده شده.

صراف خاطر نشان کرد: تصمیم گرفته شده که برای تشخیص این سموم از سنسورها در آزمایشگاه ها استفاده شود و در صورت وجود سموم از توزیع در بازار جلوگیری شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 6274

به "لزوم استفاده بیشتر از بایوسنسورها در علوم مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم استفاده بیشتر از بایوسنسورها در علوم مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید