مجری طرح و عاقبت محصولات سینمایی

به گزارش مجله آزمون اول، همیشه ساخت یک فیلم سینمایی پیروز وابسته به مدیریت آن پروژه است، پس چرا الزاما می بایست پروژه های سینمایی و یا حتی سریال های تلویزیونی را با استفاده از مجریان طرح با سابقه و دارای دانش فنی تهیه و فراوری کرد؟

مجری طرح و عاقبت محصولات سینمایی

بی شک فیلم ها از دیرباز دارای رمز و رازهایی بوده اند که مخاطبان بسکمک را مجذوب خود کردند. کوشش مثال زدنی و ممارست های فراوان که در جهت ساخت یک فیلم انجام می گردد، الگویی است که همه ما می توانیم از آن بیاموزیم.

این یادداشت به آنالیز بعضی از عوامل کلیدی در درون صنعت سینما می پردازد که برای ارائه پروژه های سینمایی، حیاتی هستند و نقش مجری اجرایی نیز از آن جمله است.

اما این که چرا از صنعت فیلم سازی به عنوان یکی از حرفه های سخت یاد می گردد، ذکر همین مطلب که برای نمایش یک پلان که صرفا ممکن است سه ثانیه بر روی پرده عریض نقره ای نمایش داده گردد، روزها و بعضا هفته ها زمان، هزینه و انرژی صرف می گردد، کفایت می نماید.

آن چه که در فراوریات سینمایی عمدتا نظر مخاطبان را به خود جلب می نماید، حضور چهره های بازیگری آثار و یا بعضا کارگردان های آن هاست.حال آن که جایگاه تاثیرگذار مجری طرح یک حقیقت غیرقابل انکار است که ما اغلب در صنعت ساخت و ساز فیلم از آنان غافل هستیم، در حالی که شاید به سختی بتوانیم در صنایع دیگر، تشابهاتی همچون آن بیابیم.

با نگاهی ژرف و عمیق می توان دریافت در طول دهه ها که از شروع پیدایش هنر و تجارت سینما می گذرد، این مسئولیت به خوبی زمان آن را داشته تا با تکمیل علم خود در این زمینه و حتی بومی سازی دانش فرایند پیروز فراوری فیلم، نه تنها به آگاهی لازم برسد، بلکه با آزمون و خطاهای گوناگون به عالی ترین شکل فرایند خلق آثار سینمایی بیاندیشد.

هنگامی که به عنوان مجری طرح یا مسئول اجرایی یک پروژه بزرگ سینمایی خصوصا آثار تاریخی و یا حتی علمی تخیلی به شمایل بیرونی ساختمان آن اثر نگاه کنیم، به راحتی می توان دریافت، مدیریت ساخت و ساز در این حرفه را نمی توان با مدیریت پروژه در فرآیند کسب و کار در هیچ گونه از مشاغل دیگر مقایسه کرد.

فرایند تهیه و فراوری در هنرصنعت سینما به طور عمده در نحوه برنامه ریزی و اجرای پروژه ها و نهایتا ارائه یک نتیجه پیروزیت آمیز و چشمگیر، از وظایف خطیر شخص یا موسسه ای است که به آن عنوان مجری طرح اطلاق می گردد.

استفاده از روش های مناسب مصاحبه با بازیگران، تعامل سازنده با فرد فرد عوامل فنی، تهیه آکساسوآر (لوازم دکور و صحنه)، مهیا کردن لوکیشن های (مکان فیلم برداری) مناسب داستان فیلم، فراهم آوری تجهیزات فنی قابل استفاده، فقط بخشی از وظایف حائز اهمیت مجری طرح به صورت مستقل و یا بعضا در زیر سایه تهیه نماینده است.

خلق شیوه های نوین آفرینش یک فیلم و تهیه آن به عنوان یک پروژه تجاری پر سود در بازه زمانی کوتاه، که بتواند اصل سرمایه صرف شده برای آن را با سودی منطقی استرداد کند و با جلب نظر مخاطبان در ظاهر عالی به نظر برسد و پیروزیت آن ضمانت گردد، بی شک مستلزم داشتن یک جهت اصولی در جریان فراوری است که باید به خوبی به وسیله مجری طرح راهنمایی گردد.

بی شک فیلم ها دارای رمز و راز هستند، توجه مردم را به خود جلب می نمایند، انگیزه می دهند و آن ها را هیجان زده می نمایند؛ آن موقع که یک فیلم توجه افراد را به خود جلب کند و آن ها را تحت تاثیر قرار دهد، قطعا به این معناست که تمامی اجزای آن در زمان خلق اثر به خوبی عهده دار حیطه وظایف خود بوده است.

آنالیز مدیریت ساخت پروژه و بعلاوه مهندسی بازار مخاطبان در فراوری و عرضه فیلم یا یک فیلم سینمایی می تواند ابزار ارزشمند دیگری را در توسعه و پذیرش فرآیندهای مدیریت در سراسر جهت تهیه تا عرضه و نمایش آن با هدف ارتقای بلوغ مدیریت اجرایی به وسیله مجری طرح ارائه دهد.

این نوشته در پی ارائه فرصتی برای آنالیز شیوه ها و فرآیندهای مورد استفاده به وسیله فیلم ها، مجریان طرحی که آن ها را راهنمایی می نمایند، آن هایی که در جهت ساخت آثار با آن ها مشارکت می نمایند، است. با مشاهده و اظهار نظر در مورد تمامی عناصر بنیادی که ایشان را در رسیدن به اهدافشان یعنی ارائه محصولات سینمایی پیروز و تاثیرگذار، کمک می نمایند.

مدیریت پروژه های سینمایی در زمان فراوری فیلم از منظر مجریان طرح همیشه تمرکز بر افرادی دارد که به کارگیری دانش متخصصان، بهره برداری از برترین و مناسب ترین امکانات فنی نور، صدا، تصویر و اتخاذ برترین و ارزان ترین تصمیمات در زمان پیش فراوری، ایام فراوری و سپس پسا فراوری و تبدیل آن ها به واقعیتی به نام سینما، یکی از سخت ترین جنبه های مدیریت آن است.

و در خاتمه شایان ذکر است، وقتی به فیلم ها و جذابیت های دنیای پر زرق و برق سینما، بازیگران و کارگردانان آن ها فکر می کنیم، به افردی که اساسا صنعت نمایش و تفریح را اداره می نمایند، اغلب آن ها را عامل اصلی پیروزیت و یا شکست هنری و تجاری آثار می دانیم، غافل از آن که افرادی در هنر صنعت سینما هستند با نام مجریان طرح که قطعا سهم ویژه و قابل توجهی در منظره و عاقبت این محصولات سینمایی و فرآورده های هنری دارند.

مجری طرح سینما

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 31192

به "مجری طرح و عاقبت محصولات سینمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجری طرح و عاقبت محصولات سینمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید