محیط بان ها و جنگلبان ها دیگر زندانی نمی شوند

به گزارش مجله آزمون اول، هیات وزیران در جلسه دیروز به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری آیین نامه اجرایی قانون حمایت قضایی و بیمه ای از ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگلبانی را تصویب کرد.

محیط بان ها و جنگلبان ها دیگر زندانی نمی شوند

به گزارش خبرنگاران، این آیین نامه مشتمل بر نحوه تامین و پرداخت مبالغی است که در پوشش بیمه ای و همچنین قانون به کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری به مشمولان این قانون پرداخت می شود. پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرده است که به موجب این آیین نامه، دیه و خساراتی که بر اثر به کارگیری سلاح توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگلبانی با رعایت مقررات قانون به کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری حادث شده باشد، از محل اعتبارات مربوط توسط دستگاه اجرایی براساس رای مرجع قضایی پرداخت خواهد شد.

جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می گوید: پیش از تصویب این آیین نامه، بیمه مسئولیت برای نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و محیط بان ها اجباری نبود و شخص محیط بان به صورت انفرادی درخواست می کرد که بخشی از حقوق ماهانه اش برای بیمه کسر شود. در برخی موارد مدیران کل استانی تصمیم می گرفتند که همه پرسنل خود را با کسر مبلغ اندکی بیمه کنند، ولی بعضا با مخالفت پرسنل روبرو می شدند.

در چنین شرایطی اگر محاکم قضایی رای به پرداخت دیه توسط محیط بان ها و نیروهای یگان حفاظت می دادند، آنها باید شخصا متحمل پرداخت دیه می شدند و درصورت ناتوانی باید به زندان می رفتند. البته سازمان حفاظت محیط زیست، تنها می توانست پرداخت بخشی از دیه را متقبل شود که نقطه مثبت لایحه حمایت قضایی از محیط بانان، این کلاف سردرگم قدیمی را گشود. به موجب آیین نامه قانون حمایت از محیط بانان و نیروهای جنگلبانی که روز گذشته به تصویب هیأت وزیران رسید، دستگاه های اجرایی مکلفند ماموران خود را در راستای انجام وظایف و ماموریت، مطابق قانون در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب العلاج، نقص عضو، از کارافتادگی و حوادث بیمه کنند.

جمشید محبت خانی می گوید: پوشش بیمه ای نیروهای سازمان برای درمان بیماری های صعب العلاج سقف داشت، اما هم اکنون با عنوان بیمه های تکمیلی این بخش نیز با حمایت حداکثری انجام خواهد شد. قانونگذار البته پا را فراتر گذاشته و به مدیران اجازه داده است علاوه بر جبران خسارات واردشده توسط شرکت بیمه گر، با رعایت قوانین و مقررات به مأمورانی که در انجام وظیفه مطابق قانون، متحمل صدمات بدنی و ضرر و زیان مالی شده اند، کمک مالی شود.

از مهم ترین مسائلی که یگان های حفاظت محیط زیست در سال های اخیر با آن روبرو بودند، حمایت از همیاران محیط زیست بود که عمدتا در آتش سوزی ها به کمک یگان حفاظت می رفتند و دچار آسیب می شدند، ولی در قانون ردیف بودجه ای برای حمایت از آنها وجود نداشت که حالا به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور، با تصویب آیین نامه از سوی دولت، مشکل این افراد نیز برطرف می شود.

جمشید محبت خانی می گوید: به همیاران محیط زیست تا پیش از قانون جدید و به صورت مقطعی کمک می شد، ولی نه محل قانونی برای این کمک ها وجود داشت و نه الزاما جبران خسارت صورت می گرفت. اما با آیین نامه جدید مصوب دولت، همیاران داوطلب طبیعت که به سازمان های حفاظت محیط زیست و جنگل ها و مراتع کمک می کنند، مشمول حمایت بیمه ای می شوند؛ به شرط آنکه پیش از همکاری داوطلبانه مانند نیروهای داوطلب هلال احمر، در سامانه ایجادشده ثبت نام کرده و شماره داوطلبی داشته باشند. ذکر این نکته نیز ضروری است که همیاران طبیعت جز در موارد تعقیب و گریز متخلفان، درصورت بروز حادثه مانند آتش سوزی، سیل، سقوط، شکستگی و… تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. چون عملیات های تعقیب و گریز خط قرمز یگان هاست و داوطلبان به هیچ عنوان نباید به کار گرفته شوند.

علاوه بر همیاران داوطلب، در برخی موارد نیز نیروهای سایر معاونت ها برای عملیات های اطفا حریق و… که با یگان های حفاظت محیط زیست همکاری تنگاتنگ دارند، اگر دچار حادثه شوند، دست مسئولان محیط زیست برای حمایت های قضایی و بیمه ای از آنها باز است. اقدام روز گذشته دولت در تصویب آیین نامه قانون حمایت قضایی و بیمه ای از محیط بانان و جنگلبانان یکی از قدیمی ترین مسائل نیروهای محیط بان و جنگلبان را مرتفع کرده است. تا پیش از این اقدام، صندوق ملی محیط زیست بخشی از مبالغ دیه یا وثیقه نیروهای یگان های حفاظت را پرداخت می کرد، اما هیچ گاه این مبالغ کفاف حل مسائل محیط بان ها و یگان های حفاظت محیط زیست و جنگلبان ها را نمی داد.

جمشید محبت خانی نیز با اشاره به اینکه صندوق ملی محیط زیست چند سال است این حمایت ها را انجام می دهد، می گوید: سازمان حفاظت محیط زیست پیش از ایجاد این صندوق با ردیف بودجه حق الکشف ها، بخشی از مسائل محیط بان ها را حل می کرد. بعدها نیز صندوق ملی محیط زیست بخشی از حمایت را برعهده گرفت، اما درصورت بروز چند اتفاق همزمان، هیچ کدام از این کمک ها، کفاف هزینه های چند پرونده را نمی داد که هم اکنون با موضوع بیمه محدودیت های حمایتی از محیط بان ها، جنگلبان ها و حتی همیاران طبیعت برچیده شد.

منبع: همشهری

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 22146

به "محیط بان ها و جنگلبان ها دیگر زندانی نمی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محیط بان ها و جنگلبان ها دیگر زندانی نمی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید