معرفی گل حلوا یا گلِ تاج خروسی پرورشی و خواص درمانی آن

به گزارش مجله آزمون اول، معمولاً له شده سرشاخه هایِ سبز و جوان گیاه را به صورت ضماد و خشک شده قسمت های مختلف گیاه را به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها میزان و نحوه مصرف را پزشک تشخیص

معرفی گل حلوا یا گلِ تاج خروسی پرورشی و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Celosia cristata L.، نام فرانسه Passe velours و نام انگلیسی آن Cocks com می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، گل حلوا، گل یوسف، گل تاج خروسی پرورشی، زینة الریاحین، بستان افروز و حبق بستانی نامیده شده است.

تیره گیاه:

تاج خروس Amaranthaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است یکساله به ارتفاع حدود 50 سانتی متر گاهی موارد بیشتر، برگ های آن بیضوی و نوک تیز و گل های آن درشت دارای لایه های متعدد و پیچیده به رنگ قرمز مخملی، سایه دار و براق و قسمت بن گل صاف، پهن، زبر و به رنگ زرد مایل به قهوه ای است. ضمناً گل حلوا رنگ های متنوع دیگری هم دارد.

طبیعت گل حلوا:

.طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب منطقه ها معتدله کشورها و ایران انتشار دارد. در ایران در برخی مواقع به عنوان گل زینتی کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گیاه گل حلوا:

بتائین، یک آنتوسیانین دارای ازت و... در آن تأیید شده است و تخم آن هم دارای یک روغن چرب می باشد.

بخش مورد استفاده:

تمام قسمت های گیاه.

نحوه مصرف:

معمولاً له شده سرشاخه هایِ سبز و جوان گیاه را به صورت ضماد و خشک شده قسمت های مختلف گیاه را به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها میزان و نحوه مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

کاهنده کلسترول و آنتی اکسیدان قوی، جلوگیری نماینده از سفید شدن مو و تقویت نماینده و افزاینده شنوایی، دفع نماینده سموم از بدن و تقویت نماینده بینایی، خارج نماینده سنگ کلیه و ضد انگل، ضد خونریزی روده ها و افزاینده ترشح اسید معده، ضد کرم و تصفیه نماینده خون، ضد التهاب و اشتهاآور، برطرف نماینده سرفه های خونی و برطرف نماینده اختلالات خون، ادرارآور و قبض نماینده، آرام بخش و تقویت نماینده قوای فکری و مغزی می باشد. ضمناً برای پوکی استخوان هم مفید است.

گل های تاج خروسی پرورشی که در حقیقت قسمتی از آن گل و قسمتی میوه است که دانه های آن را در برگرفته است موقعی خواص خود را حفظ می نمایند که پس از چیده شدن سریع خشک شوند و برای معالجه اسهال خونی، زیادی ترشح عادت ماهیانه، ترشحات سفید رنگ مهبل و بعلاوه برای مواردی که عادت ماهیانه بدون علت قطع گردد و برای قطع خونریزی از روده ها و یا از ریه ها مفید می باشد.

در استعمال خارجی له شده سرشاخه های سبز گیاه به صورت ضماد التیام بخش جراحت ها، جوش، کورک و التهاب های جلدی و تحلیل برنده ورم ها پس از شکستگی ها و کوفتگی ها می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 29947

به "معرفی گل حلوا یا گلِ تاج خروسی پرورشی و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی گل حلوا یا گلِ تاج خروسی پرورشی و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید