معمای سفارت یونان!

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران: گویا اراده ای در کار است تا اینگونه وانمود گردد که این هیات خودسرانه و بدون اطلاع نهادهای مسؤول در سفارت یونان به دیدار با این عوامل فتنه 88 پرداخته است! این کوشش البته راه به جایی نخواهد برد.

معمای سفارت یونان!

سفر با تور یونان ارزان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، این یک اتفاق جالب در فضای سیاسی کشور است! هم وزارت امور خارجه و هم مجلس صراحتا از دیدار هیات مجلسی اروپایی با 2 نفر از متهمان فتنه 88 اعلام برائت نموده و مسؤولیت آن را برعهده دیگری نهاده اند! مسؤول کیست؟ این هیات طی 4 سال گذشته بارها راهی ایران بوده اما هر سال به دلیل مخالفت ایران با شرط آنان برای دیدار با مجرمان امنیتی از سفر به ایران بازمی ماند. با این حال این هفته آنان به ایران آمدند و با این متهمان مخفیانه در سفارت یونان دیدار کردند.

کاملا معین است یکی از نهادهای مسؤول در ایران نهایتا به این هیات مجوز دیدار با این مجرمان فتنه را داده است.

اما گویا اراده ای در کار است تا اینگونه وانمود گردد که این هیات خودسرانه و بدون اطلاع نهادهای مسؤول در سفارت یونان به دیدار با این عوامل فتنه 88 پرداخته است! این کوشش البته راه به جایی نخواهد برد.

اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح نموده اند که هفته آینده این موضوع را در دستور کار قرار می دهند تا واقعیت آشکار گردد. منصور حقیقت پور در این باره گفت: با حضور وزیر اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی، موضوع کاملا واکاوی خواهد شد. بعضی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی نیز اعلام نموده اند محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز باید در این باره جوابگو باشد. همین موضوع نشان می دهد یک اراده جدی در کمیسیون امنیت ملی مجلس برای آنالیز این موضوع و آشکار شدن واقعیت ها درباره آن وجود دارد. مهم ترین موضوعی که در این رسیدگی باید معین گردد، یافتن مبدأ صدور مجوز برای دیدار اروپایی ها با فتنه گران است.

اروپایی ها چگونه آمدند؟

آنالیز موضوع سفر هیات اروپایی به ایران نشان می دهد آنان همیشه درخواست دیدار با عوامل فتنه 88 را داشته اند اما هربار با مخالفت ایرانی ها روبرو شده و از سفر بازمی ماندند. این هیات آبان ماه سال 90 نیز قصد سفر به کشورمان را داشت اما به خاطر اینکه این سفر را مشروط به دیدار با دو فعال فتنه88 نموده بود، ایران با این درخواست مخالفت کرد. در همان ایام، کرونبرگ، رئیس هیات مجلسی اروپایی با صدور بیانیه ای گفت که مقام های ایرانی با صدور ویزا برای این هیات مخالفت نموده اند و این سفر لغو شده است. به گزارش خبرنگاران، در بیانیه منتشر شده آمده بود: این تصمیم ایران به این معنی است که برنامه سفر هیات مجلس اروپا به ایران با وجود کوشش ها، اقدام ها و برنامه ریزی های قبلی به صورت نهایی لغو می گردد. ایران دلایل شفافی را برای صادر نکردن ویزا اعلام ننموده و این تصمیم تهران، برخلاف پیش بینی بود. هیات مجلس اروپا آماده بود تا گفت وگوی سازنده ای را با نمایندگان مجلس، مقامات دولتی و نمایندگان جامعه مدنی ایران درباره موضوعات مختلف از جمله برنامه هسته ای ایران، حقوق بشر، انرژی، محیط زیست، امنیت ملی و انتخابات مجلسی آینده ایران شروع کند. درست یک سال بعد دوباره کرونبرگ در گفت وگویی با بخش فارسی تلویزیون رژیم سلطنتی انگلیس (بی بی سی) گفت سفر هیات مجلسی اروپا به ایران که درخواست ملاقات با نسرین ستوده و جعفر پناهی یکی از شروط انجام آن بود، لغو شده است.

در آن موقع هیات 5 نفره ای از مجلس اروپا قرار بود برای یک دیدار 5 روزه وارد تهران شده و با مقامات سیاسی و مجلسی ایران دیدار و گفت وگو نمایند اما این هیات اروپایی از آنجایی که برای سفر خود شرط دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی را مطرح نموده بود، ایران برای دومین بار در دو سال مختلف با درخواست نمایندگان مجلس اروپا مخالفت کرد. البته در آن دوران کرونبرگ گفته بود به دلیل مخالفت ایران، ما سفر به ایران را لغو کردیم اما همزمان حسین شیخ الاسلام مشاور امور بین الملل مجلس نیز در گفت وگویی گفت که هیات مجلسی اروپا برای سفر به ایران پیش شرط مشخص کرد و ایران هیچ گونه پیش شرطی را نمی پذیرد. اردیبهشت سال 92 هم هیات اروپایی برای سومین بار درخواست سفر به ایران را ارائه کرد اما این سفر به همان دلیلی که سفرهای قبلی لغو شده بود، یعنی به علت مشخص پیش شرط از سوی طرف اروپایی لغو شد. رادیو فرانسه همان زمان در گزارشی گفت که سفر هیات مجلسی اروپا به ایران تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاده است. رئیس هیات مجلسی اروپا نیز همان زمان در بیانیه ای گفت که دیدار دفتر هیات روابط با ایران در مجلس اروپا که برای دوم تا ششم ماه مه برنامه ریزی شده بود، به تعویق افتاده زیرا مجلس شورای اسلامی در این تاریخ پیشنهادی، آمادگی پذیرش هیات اروپایی را نداشت.

درخواست سفر در اوج فتنه

آنالیز درخواست های هیات مجلسی اروپایی برای سفر به ایران نشان می دهد آنان در سال 88 و در بحبوحه فتنه نیز درخواست سفر به ایران داشتند. به عبارتی علاوه بر 3 درخواست که پیش تر به آن اشاره شد، هیات روابط با ایران در مجلس اروپا یک بار نیز در سال 88 و در جریان فتنه درخواست سفری به ایران را داشت که ایران به خاطر مشخص پیش شرط از سوی آنها، با انجام چنین سفری مخالفت کرد. با وجود 4 مخالفت ایران با پیش شرط های هیات اروپایی برای سفر به تهران در سال های 88، 90، 91 و 92 این هیات در نهایت شامگاه آدینه گذشته به ایران سفر کرد و در حالی که گفته می شد هیات اروپایی این بار برای این سفر به ایران پیش شرط مشخص ننموده است اما به خواسته خود رسید و با 2 فعال فتنه 88 دیدار کرد. البته ایزابل دورانت، عضو بلژیکی هیات مجلس اروپا پیش از شروع سفر گفته بود دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی نیز در دستور کار هیات است.

سایت مجلس اروپایی نیز 20 آذر گفت دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی در دستور کار این هیات مجلسی قرار گرفته است. نه کاظم جلالی، رئیس هیات روابط با مجلس اروپا و نه مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه هیچکدام درباره صدور مجوز به این هیات برای دیدار با عوامل فتنه اطلاعات معینی نمی دهند. وزارت امور خارجه اعلام می نماید این سفر کاملا با هماهنگی مجلس انجام شده و وزارت امور خارجه تنها برنامه های رسمی را تنظیم نموده است.، منبع: وطن امروز،

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 27 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 2377

به "معمای سفارت یونان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای سفارت یونان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید