چرا باید برگ گیاهان خانگی مان را تمیز کنیم؟

به گزارش مجله آزمون اول، شاید تا به حال به این فکر کرده اید که گیاهان خود درون خاک زندگی می کنند، پس چرا باید این ماده را از روی برگ هاشان پاک کرد؟!

چرا باید برگ گیاهان خانگی مان را تمیز کنیم؟

شاید هم تنها فکر کنید که این کار ضرورت چندانی ندارد و آن را برای زمانی که سرتان شلوغ نبود بگذارید. اما پاک کردن گرد و خاک از روی برگ گیاهان خانگی مهم تر از آن است که فکرش را می کنید. اگر لایه ای از گرد و خاک روی برگ گیاهان تان را بگیرد آنها دیگر نمی توانند نور خورشید را به خوبی جذب کنند و توانایی فتوسنتزشان پایین می آید. همانطور که می دانید فتوسنتز مکانیسمی است که طی آن گیاه برای خود غذا تولید می کند.

اگر گرد و خاک گیاه را پاک نکنید، گیاه دچار استرس می شود. گیاهی که به خوبی فتوسنتز انجام می دهد سالم، قوی و سرحال می ماند و یک گیاه قوی کمتر دچار بیماری می شود. پس اگر خودتان فکر کنید می بینید پیشگیری بهتر از درمان است و بهتر است گرد و خاک روی برگ گیاهان را پاک کنید، به جای اینکه بخواهید بیماری شان را درمان کنید.

چند وقت یکبار باید برگ گیاهان خانگی ام را پاک کنم؟

پاسخ این سوال رابطه مستقیمی با مقدار گرد و خاک موجود در هوای محل زندگی تان دارد. افرادی که در منطقه ای بادخیز با اندازه زیادی گرد و خاک زندگی می کنند، باید گیاهان شان را زود به زود گردگیری کنند. بهترین راه برای فهمیدن زمان تمیز کردن آن است که انگشت تان را روی برگ گیاه بکشید. اگر دیدید که روی گیاه گرد و خاک نشسته و یا بر انگشت تان این گردها را مشاهده کردید، زمانش رسیده که گیاه را تمیز کنید.

چه طو گیاهان خانگی ام را تمیز کنم؟

کل گیاه را آب پاشی کنید

بهترین روش برای تمیز کردن گیاه آن است که آن را درون آشپرخانه در سینک و یا در سینک دستشویی و حمام قرار داده و به برگ های آن آب بپاشید. قبل از آنکه آب را روی برگ ها بپاشید دمای آب را چک کنید. دمای آن باید ولرم رو به سرد باشد تا گیاه آسیب نبیند.

اگر گیاهان تان خیلی بزرگ و سنگین هستند و نمی توانید آنها را جا به جا کنید، می توانید از یک بطری اسپری برای اسپری کردن آب روی برگ ها استفاده کنید. می توایند اندازهی خیلی کمی صابون مایع هم در بطری اسپری بریزید (کمتر از یک قطره)، اما اگر گیاه را زود به زود تمیز می کنید و در منطقه ای با آلودگی زیاد زندگی نمی کنید، تنها از آب خالی برای پاک کردن برگ ها استفاده کنید.

اگر گیاه تان آنقدر کوچک است که نمی تواند فشار اسپری را تحمل کند، گلدان آن را در دست بگیرید و گیاه را از طوقه نگه دارید طوری که انگشت هاتان روی خاک گلدانش قرار گیرند. سپس آن را وارونه کنید و درون ظرفی از آب فرو ببرید. به این ترتیب گیاه تان پاک می شود. اگر قبل از این کار به خاک آب بدهید از ریختن آن جلوگیری خواهید کرد. همچینین می توانید روی خاک گلدان پلاستیک بکشید تا به اطراف نریزد.

بعد از تمام روش های بالا بر روی برگ ها دستمالی نخی، خیلی نرم و تمیز بکشید تا بعد از خیس شدن، گرد و خاک، به کمک دستمال از روی برگ ها زدوده شوند.

هر برگ را به صورت جداگانه تمیز کنید

روش دیگری که برای گیاهان بزرگ تر استفاده می شود استفاده از پارچه نمدار است. در این روش اگر گیاه خیلی خاک آلود است ابتدا با پارچه ای خشک و حتما نرم روی برگ ها بکشید. سپس با استفاده از پارچه ای نمدار برگ ها را کاملا تمیز کنید. هر زمان که خانه را گردگیری کردید، با گردگیر روی برگ ها بکشید تا گرد و خاک روی آنها نماند.

زدودن گرد و خاک به وسیله برس

بعضی گیاهان دارای برگ هایی خاردار و یا مودار هستند و تمیز کردن آنها به این راحتی ها انجام نمی شود. گاهی گیاه اصلا از خیس شدن برگ هایش خوشش نمی آید، مثلا گیاه بنفشه آفریقایی. در این موارد با استفاده از برسی خیلی نرم گرد و خاک را از روی برگ پاک کنید.

گیاه را کمی هرس کنید

در هنگام پاگ کردن گرد و خاک گیاه اگر برگ های خشک، مرده و زرد روی گیاه تان می بینید، آنها را هم جدا کنید تا گیاه تمیز تر و آراسته تر بماند. حتی می توانید گیاه را کمی هرس کنید.

گلدان را هم تمیز کنید

اگر در کناره ها و لبه گلدان تان نمک جمع شده، گیاه را از گلدان خارج کرده و گلدان را هم به کلی بشویید. برای تمیز کردن گلدان از محلولی حاوی 1 قسمت وایتکس (سفید کننده) و 10 قسمت آب استفاده کنید و ب خوبی تمام سطوح گلدان را بسایید تا جرم و نمک ها از روی آن پاک شوند.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 37055

به "چرا باید برگ گیاهان خانگی مان را تمیز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید برگ گیاهان خانگی مان را تمیز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید