ترک عادت، موجب مرض نیست!

به گزارش مجله آزمون اول، حتی زنانی که درباره روش های حفظ سلامتی زیاد می دانند هم اشتباه می کنند و کارهایی انجام می دهند که به زعم خودشان برای سلامتی شان مفید است ولی به نکات ظریفی که در این بین وجود دارد دقت نمی کنند.

ترک عادت، موجب مرض نیست!

ترک عادت، موجب مرض نیست!

حتی زنانی که درباره روش های حفظ سلامتی زیاد می دانند هم اشتباه می کنند و کارهایی انجام می دهند که به زعم خودشان برای سلامتی شان مفید است ولی به نکات ظریفی که در این بین وجود دارد دقت نمی کنند.

شما می دانید که باید مصرف روغن های اشباع را به حدقل و مصرف میوه ها و سبزیجات را به حدبیشتر برسانید. به همین علت برای ناهار و شام سالاد می خورید. زیاد رابطه خوبی با وزنه ندارید و خودتان را وزن نمی کنید. دوبار در روز مسواک می زنید ولی از آخرین باری که نخ دندان کشیده اید دو هفته می گذرد. ورزش می کنید ولی با وزنه ها کار نمی کنید. به دردهای مزمنی که دارید بی اعتنا هستید و خوب نمی خوابید. این خصوصیات برای تان آشنا هستند؟ بله بسیاری از زنان این عادت ها را دارند که به سلامتی شان صدمه می زند. در اینجا عادت های نادرست و راه های تصحیح آنها را می خوانید:

شما همیشه سالاد سفارش می دهید

خیال نکنید که یک کاسه سالاد کاهو همیشه بهترین غذاست. گاهی اوقات سالادهایی که در منوی رستوران ها ارائه می شوند به خاطر وجود سس زیاد که پر از چربی است چاق کننده هستند و بسیار کالری دارند. گاهی اوقات افزودنی های آنها مثل تکه های مرغ سرخ شده و نمک فراوان آنها را به غذایی مضر تبدیل کرده است. پس زمانی که می خواهید سالاد سفارش دهید خاطر نشان کنید که نمک زیادی به آن نزنند و از سس سالاد کم چرب یا سس ماست استفاده کنند . وجود پنیر پرچرب و تزئینات درست شده از کرم می تواند یک کاسه سالاد کاهوی سالم را به غذایی چاق کننده و پر چرب تبدیل کند. در ضمنً فراموش نکنید که بدن شما به همه انواع مواد مغذی نیاز دارد و اگر فقط سالاد بخورید بدن تان را از پروتئین و مواد معدنی ضروری محروم کرده اید.

وقت ورزش کردن با صدای بلند موسیقی گوش می کنید

صدای ضبط صوت یا ام. پی. تری پلیر خود را کم کنید تا به گوش هایتان آسیب نرسد. دامنه طبیعی صدای یک mp3 پلیر بین 60 تا 120 دسی بل است. گوش دادن مداوم به صدایی بالاتر از 85 دسی بل باعث آسیب مزمن گوش می شود. اگر می خواهید بدانید که صدای mp3 پلیرتان بلند است یا نه از دوستی بخواهید که کنار شما بایستد و گوش کند. اگر او صدای موسیقی توی گوش شما را بشنود یعنی به صدای زیاده از حد بلندی گوش می کنید. برای محافظت از گوش هایتان سعی کنید به صدایی در حد 10 تا 50 درصد صدای ماکسیمم گوش دهید.

روی ترازو نمی روید

برای بعضی زنان، ترازو شیء فراموش شده است و روی آن گرد و خاک نشسته است. پزشکان ترس از ترازو را یک رفتار اجتنابی می دانند. ایده پشت این ترس این است که اگر ندانم وزنم اضافه شده یا نه احتمالاً اضافه نشده . بسیاری از زنان پس از هفته ها و ماه ها خوردن ناصحیح روی ترازو می فرایند و همین هم کمکشان می کند. نکته مهم این است که آیا عقربه های روی وزنه به شما برای لاغر شدن انگیزه می دهند یا خیر. اگر بخواهید وزن کم کنید به بازخوردهایی منظم از سوی ترازو نیاز دارید. اگر مرتب خود را وزن کنید تغییرات کوچک و اضافه وزن های کم را هم خواهید دید. ولی مهم این است که وسواس نگیرید و روزی چندین بار خود را وزن نکنید. وزن شما می تواند از روزی به روز دیگر و از ساعتی به ساعت دیگر تغییر کند. اگر می خواهید وزن کم کنید ماهی یک بار خود را وزن کنید. این کار را صبح پس از رفتن به دستشویی و در روز مشخصی پس از قاعدگی خود انجام دهید. اگر دیدید که پس از مدتی وزن کم کردن وزن تان ثابت مانده است هفته ای یک بار خود را وزن کنید. تغییرات وزن تا 5 پوند(2 کیلو و 270 گرم) طبیعی است و جزء نوسان های معمولی وزن است. ولی اگر دیدید که وزن تان از این اندازه بیشتر شده مراقب باشید.

درست از ضد آفتاب استفاده نمی کنید

ضد آفتاب ها برای جلوگیری از بروز آفتاب سوختگی، چین و چروک و سرطان پوست ضروری هستند ولی بسیاری از زنان که شاید شما هم جزء آنها باشید از ضد آفتاب استفاده نمی کنند یا درست آن را به پوست شان نمی مالند.

زدن کرم ضد آفتاب در روزهای ابری و در خانه و به نقاط دیگر بدن غیر از پوست صورت ضروری است.

فراموش می کنید از نخ دندان استفاده کنید

آکادمی پریودنتولژی آمریکا اعلام کرده که حداقل 23 درصد از زنان 30 تا 54 ساله و 44 درصد از زنان بالای 55 سال به بیماری جدی لثه مبتلا هستند. این بیماری یک عفونت باکتریایی است که به بافت اطراف دندان ها سرایت می کند و علت اول از دست دادن دندان در آمریکاست. وقتی این عفونت به خون راه پیدا کند باعث التهاب در بدن می شود و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقیه سکته مغزی و سرطان را بالا می برد. استفاده از نخ دندان ضروری است چرا که تغییرات هورمونی بدن زنان در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی باعث می شوند که بروز عفونت لثه تسریع شود. حداقل یک بار در روز نخ دندان به کار برید و آن را در لیست کارهای روزانه تان مثل دوش گرفتن و مسواک زدن قرار دهید.

شما با وزنه ها کار نمی کنید

بسیاری از زنان با وزنه ها کار نمی کنند چون فکر می کنند که این کار باعث می شود عضلات و بدنی مردانه پیدا کنند ولی این طور نیست. بیشتر زنان از لحاظ ژنتیکی قابلیت داشتن عضلات حجیم و بزرگ را ندارند. برای داشتن چنین عضلات بزرگ و حجیمی به هورمون تستوسترون و ساعات طولانی کار با وزنه ها نیاز است. پس به کار با وزنه ها به نام راهی برای تناسب اندام فکر کنید .هدف از این کار کاهش وزن نیست و حتی ممکن است پس از چندی ببینید که وزن تان هم اندکی بالاتر رفته ولی نترسید.

شما در حال عضله سازی هستید که بیش از چربی ها وزن دارد.

عضلات فشرده تر از چربی ها هستند به همین علت پس از مدتی خواهید دید که سایز کم کرده اید و اگر مرتب به این کار ادامه دهید وزن هم کم خواهید کرد. لازم نیست که هر روز چند ساعت طولانی با وزنه ها کار کنید. 2 یا 3 روز در هفته که پشت سر هم نباشند و هر بار 30 دقیقه شما را به هدفتان می رساند.

به درد مزمن تان بی توجه هستید

شما نباید علایمی چون خستگی مزمن، سردرد، سرفه های مزمن یا سوء هاضمه را سرسری بگیرید. همه اینها می توانند علامت یک بیماری جدی باشند. ممکن است آنچه شما معده درد و سوء هاضمه می نامید یک حمله قلبی باشد که اگر ساده از کنارش بگذرید می تواند شما را به دردسر بزرگی بیندازد. نشانه های بیماری را بشناسید و به علایم خود اهمیت دهید. تست ها و آزمایش های پیشنهادی دکتر را حتماً انجام دهید و برای پیگیری مراجعه کنید.

شما خوب نمی خوابید

شاید اگر چند ساعت کمتر بخوابید بتوانید کارهای زیادتری انجام دهید ولی پیگیری این رویه در بلند مدت به سلامتی شما آسیب خواهد زد. بیشتر بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه روز نیازمندند. مطابق یافته های اخیر بنیاد خواب آمریکا 20 درصد از آمریکایی ها در شبانه روز کمتر از 6 ساعت می خوابند. تنها 28 درصد افراد 8 ساعت یا بیشتر در شب می خوابند. پژوهشی که نتایج آن در نشریه آرشیو طب داخلی چاپ شده حاکی از آن است زنانی که در یک دوره 10 ساله کمتر از 8 ساعت در شبانه روز می خوابند به طور واضح بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. به علاوه پژوهش دیگری نشان داده که کمبود خواب به برهم خوردن تعادل هورمون هایی منجر می شود که به وزن ارتباط دارند و باعث می شوند سلول ها چربی بیشتری ذخیره کنند و چربی کمتری بسوزانند. در ضمنً اضطراب و افسردگی با بی خوابی تشدید می شود و مقاومت به انسولین بیشتر می شود که عاملی است برای ابتلا به پرفشاری خون، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2. در آمریکا حوادث ناشی از خواب آلودگی رانندگان سالانه بیش از 40 هزار نفر را مجروح می کند و حداقل 1500 نفر را می کشد. وظایف را در خانواده تقسیم کنید و همه را خودتان به دوش نکشید. هر شب ساعت معینی به رختخواب بروید. در عصر و بعدازظهر قهوه ننوشید. پیش از خواب مطالعه کنید، موسیقی آرام گوش دهید یا یک دوش آب گرم بگیرید.

دوستان تان عادات غذایی ناسالم دارند

پژوهشی اجرا شده از طریق دانشگاه هاروارد نشان می دهد که اگر یک دوست یا همکار نزدیک و کسی که شما مدام با او معاشرت دارید اضافه وزن داشته باشد و ناسالم غذا بخورد احتمال اینکه شما هم اضافه وزن پیدا کنید 57 درصد بیشتر می شود و اگر او از جنس شما باشد این رقم به 71 درصد می رسد.

دوستان بر عادات خوردن و نوشیدن شما تأثیر می گذارند.

سعی کنید به عادت های سالم خودتان پایبند باشید و مراقب باشید که دوستان چاق تان که عادت غذایی ناسالم دارند شما را از پیگیری عادات سالم تان باز ندارند.

هنگام رانندگی شیشه ها را پایین می کشید

این کار به ریه هایتان آسیب می زند و آنها را در معرض انواع آلودگی ها قرار می دهد. هنگام رانندگی در مرکز شهر و جاده های پرترافیک شیشه ها را ببندید و سیستم تهویه مطبوع خودرو را به کار بیندازید.

همیشه از شیر آب گرم استفاده می کنید

هنگام شستن دست ها پس از دستشویی آب باید گرم باشد تا آلودگی ها پاک شوند ولی زمانی که می خواهید برای غذا پختن آب بردارید یا میوه ها را بشویید از آب سرد استفاده کنید. آب گرم سرب بیشتری در خود دارد چرا که سموم فلزات لوله ها را زودتر از آب سرد در خود حل می کند. سطح بالای سرب در خون با بروز بسیاری از بیماری ها در ارتباط است.

فقط 4 میکروگرم در دسی لیتر سرب می تواند خطر بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی را دو برابر کند و باعث فراموشی شود.

اگر بیش از 6 ساعت است که شیر آب را باز نکرده اید اجازه بدهید یک دقیقه باز بماند و سپس از آن استفاده کنید.

منبع:دنیای زنان، شماره 49

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 29197

به "ترک عادت، موجب مرض نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترک عادت، موجب مرض نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید