چرا تسترهای ایرانی اینستاگرام آنقدر مبتذل هستند؟

به گزارش مجله آزمون اول، آنچه در ایران و بالاخص این روزها در اینستاگرام می بینیم نه تست غذاست و نه نقد غذا بلکه بعضی از اشخاص، تجربه شخصی خود را آن هم با دریافت پول از صرف غذا در رستوران ها و کافه های لاکچری سطح شهر به صورت تصاویر و ویدئوهای وسوسه نماینده، منتشر می نمایند.

چرا تسترهای ایرانی اینستاگرام آنقدر مبتذل هستند؟

به گزارش، اگر از کاربران و مخاطبان اینستاگرام باشید حتما با صفحات مجازی بعضی از به ظاهر تسترهای غذا در این شبکه اجتماعی رو به رو شده اید.تسترها افرادی هستند که غذا و نوشیدنی را در مراکز عرضه غذا و رستوران ها، نوش جان می نمایند و نظر خود را به اسم یک کارشناس طعمه و مزه، به اطلاع طرفداران خود می رسانند. اما آنچه در ایران و بالخص این روزها در اینستاگرام می بینیم نه تست غذاست و نه نقد غذا بلکه بعضی از اشخاص، تجربه شخصی خود را آن هم با دریافت پول از صرف غذا در رستوران ها و کافه های لاکچری سطح شهر به صورت تصاویر و ویدئوهای وسوسه نماینده، منتشر می نمایند.

دنیای تصویر آنلاین نوشت: بخشی از برنامه یوتیوبی Best Ever Food Review Show را به اسم مثال برای تحلیل یک پدیده همه گیر در محتوای آنلاین را ببینید، تِیست غذا. یکی از معروف ترین تِسترهای دنیا به نام سانی که برای تجربه طعم ها و سبک های تازه آشپزی حتی به ایران و شهرهای مختلفش سفر نموده است. اگر وقت بگذارید و ویدیوهای دیگر این تِستر را دیدن کنید متوجه تفاوتی فاحش با نمونه های داخلی می شوید؛ تفاوت کیفیت کار این تِستر با نمونه های ایرانی که حتماً حداقل چندتایی شان را دیده اید، چند علت دارد.

غذا به اسم بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما همیشه و با هر شکلی در کنار ما حضور دارد. حضور همیشگی به واسطه تنوع و تکثر در سبک و سیاق زندگی منجر شده تا تهیه و تجربه آن اهمیت بالایی داشته باشد. در سطح دنیای، رسانه و مدیا همیشه و همگام با پیشرفت های شهرنشینی سعی نموده تا کمیت و کیفیت این تفاوت سلیقه ها را به چالش بکشد. نوشته ها و ویدیوها، محتوا و به طور کلی ساخته های مربوط به غذا به سه دسته نقد غذا، آموزش غذا و تجربه غذا یا همان تِیست تقسیم می شوند. اما در کشور ما محتوای مربوط به غذا چطور است؟

پدیده نقد غذا که باید به وسیله منتقدین مجرب و باسواد، بدون دریافت اسپانسر از فراورینمایندگان غذا صورت بگیرد به طور کلی در ایران وجود ندارد! با اینکه آشپزی ایرانی درکنار آشپزی های چینی، ژاپنی، ایتالیایی و فرانسوی، جزو پنج سبک آشپزی تاریخی و اصولی دنیا است، و در آن سلامت جسم و روح همیشه لحاظ می گردد، متأسفانه در حال حاضر هیچ کسی نیست که فعالیتی در زمینه شناسایی کیفیت طبخ در رستوران ها و کترینگ های ایرانی انجام دهد. به وضوح چنین فرهنگی وجود ندارد که بتوان وارد یک رستوران شد، ویدیو ضبط کرد، مطلب نوشت و از کیفیت یک غذا بد گفت!

آموزش طبخ غذا، به جرئت تنها چیزی است که در مدیوم های مکتوب و تصویری می توان در آن به موارد قابل توجهی برخورد کرد. درست است که بیشتر محتوای فراوری شده در این زمینه هم به دلایل صرفاً تبلیغاتی صورت می گیرد اما تبلیغات در موضوع آموزش کاملاً یک امر استاندارد و دنیا شمول بوده و آسیب قابلی به محتوا وارد نمی نماید.

اما در خصوص بخش سوم یعنی تِیست غذا باید گفت که محتوای فراوری شده فعلی، کاملاً در راستای منافع یکسری اشخاص و به دور از منافع مصرف نماینده و مردم عادی است. عمده فعالیت های فراوری محتوا مربوط به غذای حال حاضر در کشور ما به همین بخش تِیست تعلق دارد و پلتفرمش هم اینستاگرام است. این محتواهای فراوری شده برخلاف سبک و سیاق غذا در زندگی ایرانی، و برخلاف هرگونه استاندارد دنیای جلو می رود و سازندگان این محتوا ها یا همان به اصطلاح تِیسترها، فقط با دریافت مبالغ هنگفت به تبلیغ و تمجید از رستوران ها و فراوریی ها می پردازند.

تا به حال دیده اید که یکی از این تیسترهای وطنی غذایی را بخورند و نگویند: به به! همیشه هم از گارانتی حجم صحبت می نمایند! اگر اهل آشپزی باشید یا تجربه حتی مبه وسیلهی در طبخ و سرو غذاهای ملل مختلف داشته باشید و البته به سلامتی تان اهمیت بدهید، متوجه شیادی و فعالیت منفعت طلبانه و خارج از دامنه اخلاق و معرفت ایرانی این تِیسترهای داخلی خواهید شد!

اگر از هر کارشناس تغذیه که صادقانه حرف زده و فقط سود شخصی را در نظر نگیرد، در خصوص غذاهای معرفی شده تِیسترهای ایرانی بپرسید به شما یک چیز می گوید: اگر به اضافه وزن، کلسترول، فشار خون، کبد چرب، سرطان روده و به طور کلی مرگ زودرس علاقه دارید حتماً تِیسترهای عزیر ایرانی را سرلوحه کنید! کسانیکه ظاهرشان خود سرِّ درون را هویدا می نماید!

بله کسب عایدی بخش زیادی از علت برای فراوری یک محتواست، اما نوع انجام آن و پلتفرم انتخابی اهمیتی غیرقابل انکار دارد. نبود منتقد فعال مانند تمام دیگر نقاط دنیا منجر شده تا محتوای فراوریی تِیسترها بی رغیب بماند و حتی محتوای آموزش غذا هم به آن وارد شده تا تبلیغات گسترده تر و پرسودتر دنبال شوند! ابتذال در این پدیده فراگیر به حدی رسیده که ویدیو های فراوریی شباهتی انکارناپذیر به فیلم های مبتذل داشته باشد و بازیگران در اینجا غذاها باشند، چرا که مخاطب هدف هم بیشتراً سنین پایین و کم تجربه است!

اما این تفاوت ها یک علت ریشه ای و واضح دیگر هم دارد و آن پلتفرمی است که تِسترهای خارجی و ایرانی در آن فعالیت گسترده دارند. یوتیوب به اسم پلتفرم عظیم فراوری محتوا، به سازندگان ویدیو به طور مستقیم پول پرداخت می نماید و آن ها را از تن دادن به همه نوع تبلیغ و اسپانسر خلاص می نماید. دقیقاً برخلاف اینستاگرام که تمام فعالیت های سازندگان محتوا وقتی ارزش پیدا می نماید که مستقیماً خودشان از افراد مورد بحث ویدیوهایشان و تصاویرشان پول دریافت نمایند.

منبع: بهترین ها

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 28627

به "چرا تسترهای ایرانی اینستاگرام آنقدر مبتذل هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تسترهای ایرانی اینستاگرام آنقدر مبتذل هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید