چگونه از سرقت آثار هنری شهری جلوگیری می نمایند؟

به گزارش مجله آزمون اول، ایسنا/ بدنبال آخرین اخبار بدست رسیده، این پرسش مطرح می شود که چگونه از سرقت آثار هنری شهری جلوگیری می نمایند؟

چگونه از سرقت آثار هنری شهری جلوگیری می نمایند؟

سازمان زیباسازی شهر تهران همه ساله المان های متعددی را به فضای شهری اضافه می نماید و از طرفی در طول سال خبرهایی مبنی بر سرقت تعدادی از این آثار هم به گوش می رسد. شلوغی شهر از المان ها و آثار حجمی هم دغدغه دیگری است که از سوی هنرمندان و کارشناسان مطرح می گردد.

حال به همین دلیل تصمیم گرفتیم گفت وگویی با مجید قادری، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره تهمیداتی که برای جلوگیری از سرقت آثار هنری اندیشیده اند داشته باشیم و برنامه این سازمان را برای ساخت، نصب و ساماندهی آثار هنری در سال آینده و بعلاوه اقداماتشان در سال 1400 را جویا شویم.

او در ابتدا درباره برنامه سازمان زیباسازی برای جلوگیری از سرقت آثار هنری شهری می گوید: بنای ما بر این است که کمترین سرقت را داشته باشیم ولی تهمیداتی که برای جلوگیری از سرقت آثار هنری شهری صورت می گیرد، صفر تا صدی نیست و امنیت صد درصدی را حتی برای بانک ها هم نمی توان متصور بود. با این همه اگر به آمار نگاه کنیم، سرقت ها نسبت به 10 ـ 15 سال گذشته کاهش یافته است. تا جایی که بتوانیم برای حفاظت از آثار ارزشمند نگهبان می گذاریم و اطراف آنها دوربین نصب می کنیم؛ اگرچه که وظیفه ما تنها نصب و جانمایی این آثار است و محافظت از آنها برعهده مسئولان مکانی است که اثر در آن قرار داده می شوند.

در ادامه از او درباره برنامه این سازمان برای سال آینده نسبت به نصب و فراوری المان های نو هنری شهری و ترمیم آنها می پرسیم. می گوید: سازمان وظیفه دارد که بازسازی آثار هنری ساخته شده به وسیله هنرمندان را به صورت مستمر و با برنامه ریزی منظم انجام دهد که این امر بطور متناوب طی سالیان مختلف صورت گرفته است. در سال 1401 هم بنا داریم که یکبار بطور کامل شهر را از منظر المان های شهری آنالیز کنیم تا هم آثاری که موجود هستند و شاید استانداردهای لازم را نداشته باشند از سطح شهر جابجا کنیم و هم آثاری که احتیاج به بازسازی دارند را با اولویت بندی در اسرع وقت ترمیم کنیم.

قادری تصریح می نماید: بنا داریم که در سال نو المان های فاخر برنزی شهر را به مرور توسعه دهیم و قطعا در سال 1401 چند اثر فاخر، به مجموعه گنجینه شهر تهران اضافه خواهد شد. بعلاوه در میادین و معابر، المان های مختلف حجمی ساخته خواهد شد و برگزاری سمپوزیوم های حجمی نیز در دستور کار ما برای سال 1401 واقع شده است.

از او می پرسیم که چقدر قصد دارند این برنامه ها را با همکاری انجمن مجسمه سازان پیش ببرند؟ می گوید: برای ما اولویت هنرمندان هستند ولی تا جایی که بتوانیم از ظرفیت انجمن ها هم استفاده خواهیم کرد تا مردم شاهد اتفاقات هنری خوبی در سطح شهر باشند.

بهتر نیست که ساخت المان های شهری با همکاری انجمن ها صورت بگیرد؟ پاسخ می دهد: لزوما اینگونه نیست که هنرمندانی که انجمن معرفی می نماید کاری بسازند که صد درصد مورد تأیید باشد یا اگر انجمن معرفی نکند کار بدی ساخته گردد. یک امر بینابینی است و بالاخره هنرمندان پیشکسوت هم برای خود سبک و سیاقی دارند و حتی اگر در انجمن ها عضو نباشند باید از هنر آنها بهره مند شد.

او درباره اقداماتی که طی چهار ماه گذشته داشته اند، می گوید: در چهار ماه گذشته بالغ بر 30 سردیس و حدود 30 المان حجمی به سطح شهر اضافه شد. البته نمادهای حجمی مناسبتی هم در دستور کار ما قرار دارند؛ مثلا انارهای شب یلدا یا تخم مرغ های نورزوی نمادهای حجمی هستند که به صورت مناسبتی در سطح شهر نصب می گردد. بعلاوه براساس اولویت آثار و همکاری هنرمندان، ماهانه بطور میانگین بین پنج تا 10 اثر بازسازی می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 33784

به "چگونه از سرقت آثار هنری شهری جلوگیری می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از سرقت آثار هنری شهری جلوگیری می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید