کمال تبریزی: عدم نمایش خیلی از فیلم ها سوء تفاهم است!

به گزارش مجله آزمون اول، کمال تبریزی در نشست خبری جشنواره هنر زنده است گفت: عدم نمایش خیلی از فیلم هایی که توسط هنرمندان ساخته می گردد، سو تفاهم است. ما باید به فیلم ها امکان نمایش دهیم تا بتوانند که حرف خود را مطرح نمایند.

کمال تبریزی: عدم نمایش خیلی از فیلم ها سوء تفاهم است!

کمال تبریزی(دبیر بخش فیلم جشنواره) گفت: ما و گروه دوستانی که در این جشنواره حاضر هستند، همه در حال کاری هستیم که فکر می کنم، نتیجه آن نسبت به جشنواره های دیگر متفاوت باشد.

وی ادامه داد: تمرکز ما در بخش سینما روی جوان هاست. استعدادهایی که شاید نتوانند در جشنواره های دیگر دیده شوند. البته این به معنای آن نیست که کسان دیگر نمی توانند در این رویداد شرکت نمایند. ما قطعا حضور پیشکسوتان را هم پذیرا هستیم.

تبریزی در ادامه اعلام کرد: سعی ما این است که کمتر به رقابت بپردازیم و بیشتر روی آنالیز فیلم ها تمرکز کنیم. این جشنواره فرصتی برای نمایش آثار است. اخیرا بعد از سال ها معین شد که یکی از فیلم های من نباید به توقیف می رفت. در صورتی که اگر فرصت نمایش به آن داده می شد این همه سال توقیف نمی شد.

این کارگردان در ادامه گفت: عدم نمایش خیلی از فیلم هایی که توسط هنرمندان ساخته می گردد، سو تفاهم است. ما باید به فیلم ها امکان نمایش دهیم تا بتوانند که حرف خود را مطرح نمایند.

نشست خبری جشنواره هنر زنده است با حضور بهروز غریب پور (رییس شورای سیاست گذاری و دبیر بخش تئاتر)، مازیار رضاخانی (مدیر جشنواره و عضو شورای سیاست گذاری)، کمال تبریزی (دبیر بخش سینما)، فردین خلعتبری (دبیر بخش موسیقی)، سیف الله صمدیان (نماینده بخش دیجیتال آرت) و حضور مجازی محمود کلاری (دبیر بخش دیجیتال آرت) و رضا کیانیان عضو شورای سیاست گذاری پیش از ظهر 23 دی در پردیس تئاتر باغ کتاب تهران برگزار گردید.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره هنر زنده است، در بخشی از سخنانش گفت: ما روز گذشته خدمت آقای صالحی، آقای حسینی و دیگر مسئولان وزارت ارشاد بودیم و نکته فوق العاده ای که در این دیدار برای آقای وزیر وجود داشت این بود که بخش خصوصی بدون تکیه بر احکام انتصابی و پیشگام شدن یک وزارتخانه خاص، به صورت خودجوش یک جشنواره را راه اندازی نموده است. ما سعی کردیم در این دوران سخت و مسدود نماینده آستین بالا بزنیم و کاری را بکنیم که فضای هنری احتیاج دارد.

رضا کیانیان هم در ادامه با اشاره به دلیل پیوستن خود به جشنواره هنر زنده است، گفت: این جشنواره اجازه می دهد کسانی واردش شوند که هیچ وقت دیده نمی شوند. چقدر گروه زیرزمینی موسیقی داریم که هیچ کار خلافی انجام نمی دهند و بی خودی اسم شان زیرزمینی شده؟ یا چه تعداد بچه های جوان تئاتر در شهرستان داریم که جایی جز جشنواره فجر برای دیده شدن ندارند؟ یا بچه های جوانی که فیلم کوتاه می سازند و دیده نمی شوند.

این بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد: جز این طیف عظیم، بخش دیگری به نام دیجیتال آرت هم وجود دارد که کارهای بسیار زیاد و خوبی در آن انجام می گردد. آنها که هیچ جایی برای دیدن شدن شان وجود ندارد. من به این دلیل به این جشنواره پیوستم چون اینجا جایی است که آنهایی که نمی توانند دیده شوند، فرصت دیده شدن دارند.

فردین خلعتبری در ادامه برنامه گفت: وقتی در جمعی وارد می شوید و می بینید که دغدغه های شخصی شما با اهداف بقیه همسو است کفایت می نماید تا شما همه چیز خود را بگذارید و برای آن کوشش کنید.

او در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در دیده شدن این رویداد مطرح نمود: اگر مطبوعات نباشند جشنواره ای شکل نمی گیرد. به عنوان مثال ما در بخش موسیقی منتقدهای کمی داریم. در صورتی که حضور خبرنگاران و منتقدان به شدت می توانند در موسیقی تاثیر گذار باشند.

خلعتبری ادامه داد: وقتی ما و همه همکارانم در خانه هستیم، جوان های با استعدادی شماره ما را پیدا نموده و با ما تماس می گیرند که شاید نتوانیم آنطور که باید به آنها یاری کنیم. این جشنواره بستر مناسبی برای این اتفاق است.

این موسیقیدان در ادامه یادآور شد: موسیقی غیر مجاز وجود ندارد و جشنواره هنر زنده است به سمتی می رود که همه موسیقی ها بتوانند خودشان را عرضه نمایند. در عرصه موسیقی حرفه ای متاسفانه رقابت اتفاق نمی افتد. در صورتی که افراد حرفه ای در حوزه های دیگر وارد جشنواره های مختلف شده و به راحتی با جوان ها به رقابت می پردازند. اما افراد حرفه ای در موسیقی زیاد راغب به رقابت به این صورت نیستند. ما برای اینکه ما از حضور هنرمندان جوان ولی حرفه ای در این جشنواره محروم نشویم، یک بخش غیر رقابتی نیز در این رویداد خواهیم داشت.

سیف الله صمدیان نماینده بخش دیجیتال آرت و از اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره هم گفت: من اسمم سیف الله صمدیان است و در نقش محمود کلاری با هفت، هشت درجه کیفیت پایین تر اینجا هستم! البته دوست داشتم ایشان ابتدا صحبت نمایند.

او در ادامه با اشاره به بخش دیجیتال آرت، گفت: من می خواهم یک کار غیرمجاز دنیای کنم و اسم هنر هشتم را برای دیجیتال آرت بگذارم. چه بخواهیم و چه نه دیجیتال آرت جای خود را در هنر باز نموده و همه رشته های قبل خودش را در دل خود دارد، اما با رویکرد و بازدهی جدید و برای همین خیلی شادم که این رخ داد و این حرکت کاری کرد که در اولین دوره جشنواره دیده گردد. امیدوارم همه یاری کنید تا جشنواره با همه کمبودهایش ادامه دار گردد.

صمدیان ادامه داد: امیدوارم این گروه انگیزه شان بیشتر گردد چون هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی نیفتاده و امیدوارم ایران جایی باشد که این اتفاق را آغاز می نماید و ادامه دار باشد.

محمود کلاری هم در ادامه، در ویدئویی کوتاه خطاب به حاضران گفت: به نظرم می رسد آنلاین بودنم به ذات این جشنواره نزدیک تر است. امیدوارم بتوانیم چشم در چشم باهم دیدار داشته باشیم و شر این بیماری کنده گردد و زمینه برای ارتباط مان فراهم گردد.

مدیر بخش دیجیتال آرت جشنواره با اشاره به ماجرایی که زمینه واقعی شکل دهنده این جشنواره است، گفت: این بیماری ما را از هم دور کرد خاصه در هنر. این جشنواره کوششی برای ایجاد فضایی است که کار هنرمندان از این طریق به سمع و نظر بقیه برسد و دیگران با محصولات فکری این عزیزان ارتباط برقرار نمایند و امیدوارم باهم بتوانیم جشنواره کم نقصی را برگزار کنیم. هرچند که دور اول آن و با تنوع بسیار است و مسائلش طبیعتا کم کم پدیدار خواهد شد. پدیده تازه به دوران رسیده دیجیتال آرت هم در آن برگزار می گردد که امیدوارم در دوره های بعدی خود را بتواند اصلاح کند.

کلاری با بیان اینکه بسیار شاد و مفتخرم که دوستانم داوری این بخش دیجیتال آرت را پذیرفتند مثل کامبیز درم بخش، ابراهیم حقیقی، سیف الله صمدیان و آزاده اخلاقی گفت: کوشش می کنیم که نتیجه خوبی حاصل گردد گرچه دور اول جشنواره مسائلی دارد و در راستا حرکتش خود را اصلاح خواهد نمود.

مازیار رضاخانی هم در بخشی از این نشست عنوان نمود: برای اولین بار است که دبیرخانه جشنواره با هنرمندان تماس می گیرند. دبیرخانه مستقیما با هنرمند تماس گرفته و از او دعوت می نماید تا در جشنواره ما حاضر باشد. همین موضوع نشان می دهد که هنر زنده است. امیدواریم که این رویداد تاثیر خودش را بگذارد.

فراز بابایی نماینده گروه مربع 11، بابک بادکوبه اسپانسر هم در این نشست صحبت هایی را عنوان نمودند.

کمال تبریزی در پاسخ به سوالی درباره بحث حقوقی پخش آثار و تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه گفت: این مسأله نمایش آنلاین به هرحال همیشه با حق نشر و مسائل آن روبرو بوده است. در کشورهای آسیایی بیشتر با بحث قاچاق و دانلود غیرقانونی روبرویم اما سه بخشی که در زمینه سینما داریم یکسری درباره فیلم هایی است که در دو سال اخیر نمایش عمومی داشته اند و در پلتفرم های آنلاین می توانیم فضا را فراهم کنیم که منتقدان و رسانه ها به بهترین های این بخش رای دهند.

این کارگردان با بیان اینکه در بخش فیلم کوتاه هم در صورت تمایل صاحبان اثر امکان نمایش آنلاین آنها وجود دارد، گفت: اما در بخش مسابقه مجبوریم آن را به شکل فیزیکال در یک سالن برای داوران و گروه 110 نفره منتقدان و اهالی رسانه نمایش دهیم. مخاطبان غیرآنلاین که به صورت فیزیکی در سالن حضور دارند محدود به این 110 نفر خواهند بود چون محدودیت هایی هم در این زمینه وجود دارد امیدوارم در سال های آینده بتوانیم وارد قانون حق نشر شویم و از شر این مسائل هم رها شویم.

او همچنین اعلام کرد که تعدادی از فیلم هایی که امکان نمایش نداشته اند هم در این بخش و برای این 110 نفر نمایش داده می گردد.

در بخش دیگری از این نشست رییس شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: محل نمایش فیلم ها همین جا خواهد بود و باید از پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب تشکر کنم که فرصتی را برای این کار فراهم کردند. نیما دهقانی پلتفرمی به نام هامون در آمریکا راه اندازی نموده که بتواند در صورت امکان بخش خارج از کشور ما را پوشش دهند.

مازیار رضاخانی هم یادآور شد: بگذارید گفته های آقای تبریزی را تکمیل کنم و این خبر را بدهم که فیلم های توقیفی برای اولین بار در این دوره می توانند برای آن 110 نفر نمایش داده شوند. به طور مثال آقای کاهانی در این بخش ثبت نام نموده اند و البته فیلم ها روی پلتفرم نمی رود که مسئله ای پیش بیاید. البته خود آقای تبریزی هم در این بخش فیلم شان را شرکت داده اند!

سیف اله صمدیان هم در ادامه اعلام کرد: در شرایطی که خیلی از فیلم ها به خاطر سوءتفاهم توقیف می گردد، باید یاد داد تا از این اتفاقات جلوگیری کنیم. نباید صفر و یکی نگاه کنیم و از آن ور بوم بیفتیم. افرادی خاطر ندانستن جلوی کارهای ملت را می گیرند. یاری کنیم تا یاد دهیم به افراد و از این اتفاقات جلوگیری کنیم.

کمال تبریزی هم در پاسخ به سوالی درباره فیلم هایی که به نمایش درنیامده، گفت: در دوره های قدیمی، پروانه ای به نام پروانه فرهنگی و هنری صادر می شد که امکان حضور در سالن عمومی نداشت و این پروانه را می گرفت که مثلا در حضور تعداد بسیار محدودی تماشاگر اکران گردد. برای دریافت اجازه نمایش این بخش از جشنواره هم تمام فیلم هایی که امکان نمایش نداشتند در صورت تمایل تهیه نماینده و کارگردان، برای این فیلم ها پروانه نمایش موقت در طول 10 روز جشنواره و برای نمایش محدود می گیریم. این فیلم ها فقط برای 110 نفر که اسامی معینی در نقد و رسانه دارند اکران می گردد و میز تخصصی نقد و آنالیز آن هم به صورت فیزیکال همانجا برگزار می گردد.

در نشست جشنواره هنر زنده است که قرار است، اسفند ماه برگزار گردد، مطرح شد که مطلقا قرار نیست جشنواره را بعد از کرونا از این حالت بیاندازیم. ما داریم تمرین می کنیم که شرایط نوینی را در برگزاری جشنواره ایجاد کنیم و این بستر را گسترده تر کنیم. بنابراین تاکید می کنم که در آینده هم جشنواره هنر زنده است را به همین شکل آنلاین برگزار خواهیم کرد. و همچنین اعلام شد که هنوز با هیچ پلتفرمی به قطعیت برای نمایش آثار نرسیده اند.

یزد بلاگ: یزد بلاگ | جذابیت های تاریخی و اقلیم شهر جهانی یزد

انوار بلاگ: انوار بلاگ | انجمن و وبلاگ های انوار

منبع: همگردی
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 21605

به "کمال تبریزی: عدم نمایش خیلی از فیلم ها سوء تفاهم است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمال تبریزی: عدم نمایش خیلی از فیلم ها سوء تفاهم است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید