انرژی، هندی ها را به سمت ایران می کشد

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران/قم سفیر اسبق ایران در هند گفت: کاهش خرید هند از ایران مقطعی است و بر اثر فشار تحریم رخ داده اما به دلیل نگاه های بلندمدت شبه جزیره به مسائل انرژی در قالب برنامه های بلندمدت 50 ساله، ایران یکی از محورهای تامین انرژی و خرید نفت و گاز این کشور خواهد شد.

انرژی، هندی ها را به سمت ایران می کشد

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ارزان ما را تجربه کنید.

سید مهدی نبی زاده روز آدینه در کنگره مطالعات شبه قاره هند در قم، پیش بینی کرد: هندوستان به دلیل قدرت جمعیتی و فناوری خود هرگز تمام تخم مرغ هایش را یک سبد قرار نمی دهد و به زودی برای تامین انرژی خود به ویژه در افق های 25 و 50 ساله به سراغ ایران خواهد آمد.

سفیر اسبق ایران در هند احتیاجهای متقابل ایران و هند را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: هند احتیاج حیاتی به انرژی طی سالهای آینده دارد و ایران نیز اولین کشور جهان در برخورداری از نفت و گاز محسوب می گردد. احتیاج هند به انرژی می تواند ایران را به یکی از شرکای اصلی این کشور تبدیل کند.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر فشارهای غرب و تحریم سبب شده تا روابط با هند کاهش یابد، دور زدن تحریم ها برای هند سخت است. مراودات با هند از 2 میلیارد دلار در سال 84 به 17 میلیارد دلار تا قبل از تحریم های نفتی رسیده بوده است.

سفیر اسبق ایران در هند گفت: بعد از اصلاحات مالی هند در سال 2001، درآمد سرانه این کشور از 320 میلیارد دلار به بیش از 7 هزار و 500 دلار رسیده است. رشد مالی کشور هند بعد از سال 2001، همیشه بین 7 تا 9 درصد در نوسان بوده است.

وی رشد مالی و صنعتی هند را در قالب سه برنامه بیست ساله توصیف کرد و گفت: هند در 20 سال کوشش کرد از مرزهای خود در برابر کشور پاکستان و چین حفاظت کند و به استحکام محدوده مرزی و مراودات خود با کشورهای غیر وابسته و عدم تعهد اقدام کند.

وی ابراز کرد: هند از محورهای اصلی در تشکیل گروه کشورهای غیر تعهد بود که کوشش می کرد در برابر سیاست وابستگی بعد از جنگ جهانی دوم ایستادگی کند.

به گفته نبی زاده، هند در بیست سال دوم کوشش کرد صنعت و توسعه داخلی خود را قوی کند که در این زمینه اقدامات گسترده و نوینی در صنعت کشاورزی و رسیدن به خودکفایی کامل صورت گرفت. هند در بیست سال دوم توانست در زمینه کشاورزی به خودکفایی کامل رسیده و صادرات محصولات بومی خود نائل گردد.

سفیر اسبق ایران در هند اضافه کرد: هند در بیست سال سوم به اصلاح ساختار مالی خودپرداخت و با تقویت بخش خصوصی، احداث پالایشگاه ها عظیم پیروز شد به یک شرایط قابل قبول در صنعت و انرژی نائل بیاید. خصوصی سازی در هند با توان زیادی انجام و به پیروزیت های زیادی رسیده است.

نبی زاده توضیح داد: در بیست سال سوم هند با ایجاد ارتباط گسترده با شرق و غرب جهان گستره تعاملات خود را اغلب کشورهای جهان افزایش داد. هند در بیست سال سوم به تدریج از کشورهای عدم تعهد فاصله گرفت و به دنبال ایجاد ارتباطات گسترده جهانی بر مبنای منافع ملی پرداخت.

وی اعلام کرد: با ایجاد سازمان های منطقه ای و فرا منطقه ای در بیست سال سوم هند توانست صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی خود را با جهان را رشد و جهش قابل توجهی همراه سازد.

نبی زاده ابراز داشت: هند از سال 2001، دو برنامه بلندمدت 25 ساله و 50 ساله را با نگاه های کوتاه مدت 5 ساله ترسیم نموده که در قالب آن به مساله انرژی توجه بسیار زیادی شده است.

نبی زاده بیان نمود: عدم مهاجرت روستائیان به شهر یکی از ویژگی ها و عملنمودهای مثبت مدیران هندی که می توان با الگو گیری از سیاست های حمایتی آن ها در زمینه محصولات کشاورزی و دامپروری به تثبیت روستاهای کشور و مهاجرت معکوس یاری کند.

وی بیان کرد: هندوستان یکی از عظیم ترین کشورهای مالی است که در سال 2009 ازنظر شاخص های توسعه فرانسه را پشت سر گذاشت و امروز پنجمین کشور مالی جهان محسوب می گردد.

به گفته نبی زاده، پیش بینی می گردد هند تا 2030 سومین کشور مالی جهان گردد که رسیدن به این صندلی می تواند اثرات سازنده ای در منطقه داشته باشد.

سفیر اسبق ایران در هند اظهار کرد: هند در مباحث مربوط به کشاورزی، نظامی، صنعتی و هسته ای یکی از کشورهای برتر و اثرگذار جهان است.

نبی زاده بیان داشت: هند از ابتدای استقلال با کشورها آسیایی و شرقی ارتباط مستحکمی داشته و وجود چنین نگاهی می تواند یکی از ظرفیت های مهم ارتباط قوی تر با ایران گردد.

به گفته وی، هند به خاطر قدرت جمعیتی، توسعه و مالی که به وجود آورده در کوشش است تا خود را به عنوان یکی از کشورهای دایم شورای امنیت با داشتن حق وتو، وارد کند.

به گفته نبی زاده، در مسائل هسته ای هندوستان نیز مانند ایران با چالش های بین المللی و تحریم های غربی روبه رو است.

سفیر اسبق ایران در هند توضیح داد: مسائل بانکی مشکل اصلی بین دو کشور است که اخیرا اجازه فعالیت یکی از بانک های ایرانی در خاک هندوستان گرفته شده است. سیستم تهاتر در هند بسیار قوی است و این کشور همیشه از این سیستم در مراودات تجاری خود با کشورهای دیگر بهره برده است.برای افزایش تهاتر با کشور هندوستان باید تضامین بانکی برای واردات و صادرات کالا از طرف ایرانی بهبود یابد.

وی ابراز کرد: تحریم مساله ای است که اثر منفی بر روی مراودات تجاری بین دو کشور گذاشته اما ظرفیت های همکاری همچنان بسیار بالا و قابل توجه است.

وی بیان کرد: چابهار یکی از ظرفیت های مهم تجاری و مالی بین دو کشور است که می تواند راستا تجارت بین شمال و جنوب ایران تامین و تسریع دهد. سرمایه گذاری در بندر چابهار برای ورود هند به بازار افغانستان بسیار مهم است.

سفیر اسبق ایران در هند اضافه کرد: فشارهای تحریم فرایند تکمیل راستا راه آهن چابهار را با کندی همراه نموده است اما این طرح متوقف نشده است.

نبی زاده گفت: طرح انتقال لوله گاز ایران که به لوله صلح معروف بود می توانست در ایجاد ارتباط محبت آمیز بین هند و پاکستان یاری ویژه ای کند که آمریکا اجازه نداد این طرح اجرا گردد و آمریکا کاری کرد که هند گاز مورد احتیاج خود را با وام های کلان از ترکمنستان خریداری کند.

به گفته وی، بعد از تجزیه هندوستان، استعمارگران منطقه کشمیر را به عنوان یک استخوان در گلو بین دو کشور نگه داشتند تا بتوانند به وسیله آن ضمن افزایش تنش بین پاکستان و هند به دامنه نفوذ خود توسعه دهند.

کنگره مطالعات شبه قاره هند روز آدینه با سخنرانی شخصیت های سیاسی، فرهنگی و مبلغان مذهبی به صورت مجازی در قم برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 14228

به "انرژی، هندی ها را به سمت ایران می کشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انرژی، هندی ها را به سمت ایران می کشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید