ایران آماده واگذاری 50 میلیارد دلار طرح در قالب کمربند-راه است

به گزارش مجله آزمون اول، پکن- خبرنگاران- وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران آمادگی دارد بیش از 50 میلیارد دلار طرح و پروژه را در بخش های مختلف جهت سرمایه گذاری و تامین اقتصادی آن در چارچوب ابتکار کمربند-راه واگذار نماید.

ایران آماده واگذاری 50 میلیارد دلار طرح در قالب کمربند-راه است

به گزارش خبرنگاران فرهاد دژپسند روز پنجشنبه در دومین اجلاس بین المللی کمربند- راه در پکن اضافه نمود: در این زمینه می توان با استفاده از ظرفیت و پتانسیل بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا؛ منابع صندوق جاده ابریشم به عنوان بازوی تامین مالی پروژه های کشورهای در جهت جاده ابریشم و همچنین با حسن نظر و ایفای نقش موثر دولت چین، کشورها را در تحقق اهدافشان کمک کرد.

دومین اجلاس بین المللی کمربند-راه با حضور هیات هایی از 110 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران از امروز در پکن شروع بکار کرد.

از سوی جمهوری اسلامی ایران هم سه هیات به سرپرستی فرهاد دژپسند وزیر امور مالی و دارایی، ناصر قاضی سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور و حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این اجلاس شرکت کرده اند.

وزیر اقتصاد در نشست هماهنگی در سیاست ها سخنرانی کرد و قرار است رییس سازمان بازرسی هم در نشست راه ابریشم پاک و حداد عادل هم در نشست ارتباطات مردم با مردم شرکت و سخنرانی نمایند.

وزیر اقتصاد در ادامه سخنانش گفت: ابتکار کمربند-راه شی جین پینگ رییس جمهوری چین برای پیوند و تعمیق همکاری های مالی و سرمایه گذاری کشورهای در جهت جاده ابریشم و پایدار بودن آن بر پایه هایی چون هماهنگی در سیاستگذاری های مالی؛ تسهیل ارتباطات و اتصالات بین کشورها، برقراری تجارت میان کشورها بدون مانع، یکپارچگی مالی و بانکی و همچنین تسهیل تماس مردم با مردم همیشه مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران بوده است.

دژپسند با اشاره به اینکه از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، اجرای برنامه کمربند-راه نقش مهم و سازنده ای در راستای توسعه دنیای و مناسبات کشورها خواهد داشت توضیح داد این ایده سبب همگرایی هرچه بیشتر در بین کشورهای جهت جاده ابریشم شده و در نتیجه عامل ایجاد و تحکیم امنیت پایدار و صلح دنیای خواهد بود.

وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران اضافه نمود: در این راستا کشورها می توانند با استفاده از ابتکار کمربند-راه، به برقراری ارتباطات بین المللی در زمینه های مختلف، ارتقای سطح همکاری در زمینه تجارت و سرمایه گذاری و پیشبرد همکاری در صنایع تولیدی با یکدیگر بپردازند.

او گفت: در حقیقت با اجرای این طرح، همکاری و همبستگی فراوانی میان دولت ها و ملت ها ایجاد خواهد شد.

دژپسند تاکید نمود همانطور که در سند منتشره توسط وزارت امور خارجه چین در سال 2015 میلادی نیز تأکید شده است افزایش هماهنگی های سیاستی، یک ضمانت مهم برای اجرای این طرح است و لازمه این امر توسعه منافع مشترک و به اشتراک گذاشته شده و افزایش اعتماد سیاسی متقابل جهت دستیابی به اجماع است.

وی گفت: اعتماد، کلید موفقیت است و بدون اعتماد مبادلات بین انسان ها و کشورها میسر نمی گردد کشورهای امتداد جاده ابریشم در مبادلات پیش از دو هزار ساله به اعتماد، دوستی و همکاری دست یافته اند.

دژپسند اضافه نمود: معتقدم گفت و گو و گفتگو مستمر در مورد راهبردها، برنامه ها و سیاست های توسعه دو و چند جانبه عمده، تهیه و امضای اسناد همکاری بلند مدت میان کشورهای عضو با موضوع چین می تواند نقش مؤثری در زمینه افزایش اعتماد ایفا کند.

او حمایت از ملاحظات اصولی کشورهای عضو را دومین عامل جهت افزایش هماهنگی در سیاست ها مطرح نمود که سبب ایجاد اجماع نظر بیشتر شده و پایه محکم تری را برای همکاری ها ایجاد می کند.

وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد همچنین حمایت و همکاری های چندجانبه در سازمان ها و نهادهای بین المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای و سازمان ملل متحد سبب تقویت روابط و هماهنگی در سیاست ها شده و محتوای روابط راهبردی را غنی تر کند.

دژپسند اظهار کرد جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری اثر گذار و مهم در جاده ابریشم باستانی، همیشه خود را مرتبط با ابتکار کمربند-راه می داند و از ابتداء در این برنامه مشارکت فعال داشته است.

او گفت: چشم انداز دولت جمهوری اسلامی ایران، همکاری و هماهنگی بسیار نزدیک با دولت جمهوری خلق چین برای رسیدن به هدف والای این طرح عظیم است که تاثیر گذاری بسزایی در امنیت پایدار منطقه ای و دنیای خواهد داشت.

وزیر اقتصاد توضیح داد: موقعیت ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک ایران به عنوان یکی از امن ترین کشورهای منطقه ، همسایگی با 15 کشور در یک منطقه راهبردی از دنیا که می توان از آن به عنوان مرکز تبادل تجارت منطقه ای تلقی کرد، ذخایر عظیم انرژی و وجود ظرفیت های سرشار در حوزه های حمل و نقل اعم از ریلی، دریایی وترانزیت ، گردشگری و سلامت، زمینه هایی است که کشورهای مشمول ابتکار کمربند-راه با موضوع این طرح عظیم می توانند از این فرصت به خوبی استفاده کرده و باعث شکوفایی اقتصاد کشورهای عضو و دنیا شوند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نگاه همکاری بلند مدت با جمهوری خلق چین داشته و درحال تهیه برنامه بلند مدت برای همکاری با آن کشور در قالب ابتکار کمربند-راه است گفت: از تمامی امکانات خود برای پیشبرد این طرح استفاده خواهیم کرد و در این زمینه از همکاری تمامی کشورهای مرتبط با طرح به طور ویژه استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: در عصر جدید، زیربنای همکاری های مالی، همکاری های مالی و بانکی است به همین دلیل برای ایجاد همبستگی در سیاست های کلان مالی ناگزیر به همکاری و همبستگی در حوزه همکاری های مالی و بانکی هستیم.

شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین سال 2013 میلادی در جریان سفر به قزاقستان و اندونزی، به ترتیب پیشنهاد ساخت کمربند مالی جاده ابریشم و ساخت راه ابریشم دریایی در قرن بیست و یکم را خاطرنشان کرد که این طرح در نهایت با عنوان کمربند - راه به دنیا معرفی گردید.

این پروژه در ابتدا با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین شروع شد و تا مارس سال 2019 میلادی 125 کشور و 29 سازمان بین المللی 173 موافقت نامه همکاری با چین در این مورد امضا کرده اند.

نشست افتتاحیه این اجلاس هم فردا با حضور شی جین پینگ رییس جمهوری چین در پکن برگزار می گردد.

دومین کنفرانس بین المللی کمربند - راه از امروز تا 7 اردیبهشت در پکن ادامه دارد.

**آساق**1904**1589

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: ایرنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 1158

به "ایران آماده واگذاری 50 میلیارد دلار طرح در قالب کمربند-راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران آماده واگذاری 50 میلیارد دلار طرح در قالب کمربند-راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید