تفاوت کباب سلطانی و بختیاری و طرز تهیه آنها

به گزارش مجله آزمون اول، تفاوت کباب سلطانی و بختیاری در این است که سلطانی نتشکل از یک سیخ کوبیده و یک سیخ کباب بر است و کباب بختیاری متشکل از تکه های گوشت گوسفندی و جوجه زعفرانی.

تفاوت کباب سلطانی و بختیاری و طرز تهیه آنها

خبرنگاران | سرویس آشپزی - اگر نمی توانید تصمیم بگیرید که کدام یک از دو کباب بختیاری یا سلطانی را تهیه کنید، بهتر است ابتدا تفاوت کباب سلطانی و بختیاری را بدانید. اگرچه این دو نوع کباب از محبوب ترین غذا های ایرانی هستند، اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند، در ادامه تفاوت این دو غذا و طرز تهیه هر یک توضیح داده می گردد تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در این مطلب آمده است:

  • طرز تهیه کباب سلطانی
  • طرز تهیه کباب بختیاری

تفاوت کباب سلطانی و بختیاری

کباب سلطانی همانطور که از نام آن تعیین است، یک غذایی اعیانی محسوب می شده است. این غذا شامل یک سیخ کباب کوبیده و یک سیخ است که در کنار پلو زعفرانی سرو می گردد. کباب بختیاری ترکیبی از گوشت تیکه مرغ و گوسفند است که مابین آن ها پیاز و فلفل دلمه ای قرار داده می گردد. به علاوه شیوه مزه دار کردن گوشت در هر کدام از این غذاها نیز متفاوت است، از اینرو هر یک طعم خاص خود را دارند. هر دوی این غذا ها بسیار لذیذ هستند و در ایران محبوبیت فراوانی دارند.

طرز تهیه کباب سلطانی

همانطور که گفته شد، کباب سلطانی ترکیبی از کباب برگ و کوبیده است، ابتدا به طرز تهیه کباب کوبیده می پردازیم.

طرز تهیه کباب کوبیده

به منظور تهیه کباب کوبیده برای سه الی چهار نفر، به سه الی چهار ساعت زمان و مواد اولیه ای که در جدول زیر مشاهده می کنید، احتیاج خواهید داشت.

مواد لازم
گوشت سردست گوساله250 گرم
گوشت قلوه گاه گوسفند200 گرم
پیاز2 عدد
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم

دستور تهیه:

  1. ابتدا گوشت ها را خرد نموده و کاملا بشویید. سپس در آبکش بریزید و صبر کنید تا تمام آب اضافی آن گرفته گردد.

  2. سپس گوشت را چرخ کنید و برای حدود 10 الی 15 دقیقه ورز دهید.
  3. گوشت را در یخچال قرار دهید تا سرد گردد.
  4. پیاز ها را رنده نموده و آب آن را کاملا بگیرید. اگر پیاز آب داشته باشد، کباب روی منقل از یکدیگر می پاشند.

  5. پیاز و گوشت را با یکدیگر مخلوط نموده و ورز دهید. در صورت تمایل اندکی پودر سیر نیز اضافه کنید. اگر گوشت گرم شده بود، مجددا مدتی آن را در یخچال قرار دهید.
  6. کباب را سیخ گرفته و روی منقل کباب کنید. در مرحله آخر پخت مقداری نمک روی کباب ها بپاشید.

طرز تهیه کباب برگ

اکنون نوبت به تهیه کباب برگ رسیده است. به منظور تهیه این غذا برای سه الی چهار نفر، به دو ساعت زمان (این مدت شامل زمانی که گوشت باید در سس بماند تا مزده دار گردد، نیست) و مواد اولیه زیر احتیاج خواهید داشت.

مواد لازم
گوشت راسته گوساله یا گوسفند750 گرم
پیاز2 عدد
روغن زیتوننصف استکان
فلفل و نمکبه میزان لازم

شیوه طبخ:

  1. پهنای کباب به سلیقه شما بستگی دارد، اما حدود چهار انگشت ایده آل است. گوشت را روی تخته قرار دهید و به این اندازه برش بزنید.
  2. پس از آنکه تمام گوشت ها را به این شکل برش زدید، سپس آن ها را از ارتفاع به گونه ای برش بزنید که بیش از نیم سانتیمتر قطر نداشته باشند.

  3. پیازها را رنده کنید. سپس روغن زیتون، فلفل و پیاز را با یکدیگر مخلوط نموده و گوشت ها را در این سس استراحت دهید تا مزه دار شوند. برای این منظور یک شب کافی است.
  4. گوشت را به سیخ کشیده و با چاقو روی آن ضربه بزنید. برای اینکار ابتدا چند مرتبه با پشت چاقو ضربه بزنید و سپس چند بار هم با تیغه چاقو ضربه وارد کنید.
  5. اکنون روی منقل گوشت ها را کباب کنید.

البته چند عدد گوجه فرنگی کبابی نیز باید تهیه کنید. برای این منظور گوجه را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و به سیخ بکشید. زمان کباب کردن گوجه اندک است، بنابراین در اواخر پخت گوشت ها، گوجه فرنگی ها را روی منقل قرار دهید. هنگام سرو یک سیخ کباب کوبیده، یک سیخ کباب برگ، گوجه کبابی و مقداری برنج را در کنار یکدیگر قرار دهید و سرو کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری کره نیز در کنار بشقاب قرار دهید.

طرز تهیه کباب بختیاری

کباب بختیاری میکسی از جوجه و کباب برگ است، کباب برگ را به طریقی که ذکر شد، درست کنید، از اینرو تنها میزان گوشت مورد احتیاج در جدول ذکر شده است و شیوه مزه دار کردن و مواد لازم برای مزه دار کردن آن، به همان توضیح ذکر شده، است. به منظور تهیه این کباب برای دو نفر، به دو ساعت زمان (این مدت شامل زمانی که گوشت باید در سس بماند تا مزده دار گردد، نیست) و مواد اولیه ای که در ادامه مشاهده می کنید، احتیاج خواهید داشت.

مواد لازم
سینه مرغ150 گرم
گوشت راسته گوساله یا گوسفند150 گرم
پیازیک عدد عظیم
آبلیمو تازهیک قاشق سوپخوری
زعفران دم نمودهیک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم

دستور تهیه:

  1. گوشت راسته همانند کباب برگ آماده کنید.
  2. سینه مرغ را بشویید و خرد کنید، تکه های آن بایداز جوجه کباب معمولی نازک تر باشد.

  3. تکه های مرغ را در آبکش قرار دهید تا آب اضافه آن ها گرفته گردد.

  4. پیاز را خرد کنید و با آبلیمو، زعفران دم نموده و ففل سیاه مخلوط کنید و تکه های مرغ را به این سس آغشته نموده، در ظرف درب بسته ای قرار دهید. ظرف را برای یک شب در یخچال بگذارید تا مرغ کاملا مزه دار گردد.

  5. برای به سیخ کشیدن کباب بختیاری، ابتدا یک تکه کباب برگ و سپس یک تکه مرغ در سیخ قرار دهید.
  6. سپس روی منقل کباب کنید و در آخر طبخ مقداری نمک روی آن بپاشید.

سخن آخر

اکنون که تفاوت کباب سلطانی و بختیاری را می دانید، می توانید با توجه به سلیقه خود، بهترین انتخاب را داشته باشید. حتی به راحتی می توانید این غذا ها را در منزل تهیه کنید و از میل کردن آن لذت ببرید. هر دوی این غذا ها بسیار لذیذ بوده و جزو پرطرفداراترین غذا های سنتی هستند، بنابراین اکر برای میهمانی ها یا مجالس قصد دارید یکی از آن ها را تهیه کنید، تردید نداشته باشید.

منبع: setare.com
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 21783

به "تفاوت کباب سلطانی و بختیاری و طرز تهیه آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت کباب سلطانی و بختیاری و طرز تهیه آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید