سبزی خوردن را به سفره هایتان باز گردانید&hellip

به گزارش مجله آزمون اول، تا چندی پیش سبزی خوردن پای ثابت بیشتر سفره های ایرانی بود. وقتی سفره پهن می شد اولین چیزی که در مرکز سفره خودنمایی می کرد، یک سبد پر از انواع سبزی های تازه به همراه پیازچه و تربچه نقلی قرمزرنگی بود که همچون گل جلوه می کرد؛ سبزی هایی که اشتهای افراد را برمی انگیخت و میل به خوردن غذا را دوچندان می کرد، اما حالا دیگر حضور این سمبل شادابی و طراوت سفره کمرنگ شده است.

سبزی خوردن را به سفره هایتان باز گردانید&hellip

حال شرایط به گونه ای شده است که عده ای از خانم های جوان خواص تغذیه ای و درمانی سبزی ها را نمی دانند و حتی بعضی از اقلام آن را نمی شناسند بنابراین بد نیست با بعضی از انواع سبزی خوردن آشنا شده و به خواص تغذیه ای آن پی ببریم و این اطلاعات را به نسل بعد خود نیز انتقال دهیم.

تره؛ کاهنده فشار و کلسترول خون

این سبزی ساقه ندارد و از نظر خواص تغذیه ای شبیه به سیر و پیاز است، اما طعم و بوی ملایم تری دارد. تره 2 نوع دارد؛ برگ های یکی کوتاه و نازک بوده و اغلب در بهار و تابستان می روید، دیگری تره فرنگی است که برگ های پهن، قوی و بلند داشته و پیاز آن تعیین است.

تره به دلیل پتاسیم بالایی که دارد ادرارآور خوبی بوده و سموم را دفع و از فشار و کلسترول بد خون می کاهد. منیزیم آن از بروز سرطان روده و پروستات جلوگیری نموده و اگر به همراه غذا میل گردد سوءهاضمه را درمان نموده، از سوزش معده کاسته و یبوست دائمی و بواسیر را بهبود می بخشد.

همچنین ناراحتی های طحال را برطرف نموده و برای نقرس و درد مفاصل مفید است، همچنین تمایلات جنسی را افزایش می دهد.

تره به دلیل مواد خشبی نفاخ است. بر این اساس هر چقدر ظریف تر و جوان تر باشد قابلیت هضم بهتری داشته و مواد مغذی آن بهتر جذب می گردد.

تربچه با سلول های سرطانی می جنگد

این سبزی برگ های پهن و کرک دار داشته و دارای انواع ترب سفید، سیاه و قرمز است. ترب طبیعت گرم دارد و کمی نفاخ است. به دلیل دارا بودن مواد گوگرددار خاصیت ضدعفونی کنندگی فراوانی دارد، همچنین اشتهاآور خوبی است.

ویتامین C فراوان آن در برطرف بیماری های دهان و پیوره موثر است و از پوسیدگی دندان ها می کاهد. این ویتامین در برگ تربچه چندین برابر بیشتر است و اگر به همراه غذا خورده گردد، به جذب آهن یاری می نماید.

براساس تحقیقات صورت گرفته، تربچه سلول های سرطانی بدن را از بین برده و در بهبود عوارض شیمی درمانی موثر است.

همچنین به دلیل دارا بودن ید برای بیماران مبتلا به گواتر مفید است و با تنظیم سوخت و ساز بدن، گردش خون را بهبود می بخشد و برای دفع سنگ کلیه و کیسه صفرا مفید است.

ریحان؛ آرامبخش و خواب آور

این سبزی بسیار معطر و خوشبوست. ضد یبوست، ضدتشنج، برطرف کننده سردردهای عصبی (میگرن) و سرگیجه است و به دلیل ترکیبات آرامبخش برای برطرف بی خوابی های اضطرابی موثر بوده و مسکن خوبی به شمار می رود.

ریحان، شیر مادران شیرده را زیاد می نماید و برای برطرف التهاب کلیه مفید است. این سبزی نفاخ نیست و اسپاسم های معده را برطرف می نماید.

شاهی؛ محرک فعالیت کلیه ها

این سبزی طبیعت معتدلی دارد. به دلیل دارا بودن ویتامین هایA و C جزء آنتی اکسیدان های قوی بوده و برای دفع رادیکال های مضر بدن مفید است. همچنین پایین آورنده قند خون بوده و لکه های قهوه ای و کک و مک ناشی از تماس مستقیم با نور خورشید را برطرف می نماید.

براساس تحقیقاتی که در دانشگاه پزشکی شهید بهشتی صورت گرفته است، شاهی چربی و کلسترول بد خون را کاهش می دهد و روغن های فرار آن برای مخاط تنفسی، آسم، برونشیت و سرفه های مزمن مفید است.

ترکیبات موجود در این سبزی محرک فعالیت کلیه ها بوده و دافع سنگ کیسه صفرا، مثانه و کلیه است و فوق العاده برای دردهای مفصلی و نقرس مفید است.

جعفری؛ خون ساز و قاعده آور

این سبزی سرشار از ویتامین و املاح معدنی آهن، کلسیم و فسفر است. عادت ماهانه را تنظیم و خون را تصفیه می نماید، همچنین روده ها را ضد عفونی می نماید.

مصرف جعفری به دلیل دارا بودن آهن گیاهی در غذای روزانه افراد کم خون یا بچه هایی که فرایند رشد ضعیفی دارند توصیه می گردد.

این سبزی بادشکن خوبی است و درد و پیچش شکم را برطرف می نماید. جعفری بیماری های کبدی، تنگی نفس و علائم یائسگی زودرس را برطرف نموده و جویدن آن به برطرف بوی بد دهان و گازهای تخمیری معده یاری می نماید.

ترخون؛ جانشین مناسب نمک

این سبزی عطر تندی دارد و کمی تلخ است. وجود چند برگ ترخون در سبزی سفره اشتها را تحریک و نفس را خوشبو می نماید.

بوی تند آن موجب مهار رشد میکروب های پوست و کاهش بوی بد بدن می گردد. ترخون به جهت اسانس تندی که دارد جایگزین مناسب نمک بوده و مصرف آن به همراه غذا برای بیماران قلبی، افراد مبتلا به فشار خون یا اشخاصی که رژیم غذایی بی نمک دارند توصیه می گردد.

این سبزی اعصاب را تقویت نموده و به هضم غذاهای پرچرب یاری می نماید و یک آرامبخش ملایم است. ترخون سم زدای خوبی است و موجب تسکین درد و برطرف مسائل قاعدگی از جمله تهوع و ضعف می گردد. این سبزی قدرت دفاعی بدن را بالا برده و از شدت بیماری های ویروسی می کاهد.

گشنیز؛ کاهنده قند خون

این سبزی طبیعت سردی دارد و بوی خوشایندی ندارد. چینی ها این سبزی را جعفری چینی می نامند. گشنیز فشار و قند خون را کاهش داده، عطش و تهوع را برطرف می نماید و مسکن خوبی است. تقویت کننده قلب، مغز و معده است. ضد اسپاسم، معرق و محرک اشتهاست و بهترین داروی کبد و طحال است.

این سبزی جوش های پوستی و دهانی ناشی از گرمی غذاها را برطرف نموده و تمایلات جنسی را ملایم می نماید. مقدار زیاد آن خواب را پریشان، عادت ماهیانه را نامنظم و مصرف کننده را دچار گیجی، بی حسی و خوابی عمیق می نماید.

گردآوری: گروه هفت گنج

منبع : جام جم

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: هفت گنج
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 10168

به "سبزی خوردن را به سفره هایتان باز گردانید&hellip" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبزی خوردن را به سفره هایتان باز گردانید&hellip"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید