عاداتی که به قلبتان بدون این که شما بدانید صدمه می زنند

به گزارش مجله آزمون اول، یک قلب سالم مساوی است با یک زندگی سالم. اما عادات خاصی وجود دارند که ممکن است به قلبتان خسارت بزنند بدون این که شما حتی از آن ها خبر داشته باشید. این مقاله به شما اطلاعات بیشتری در خصوص عاداتی که بر روی قلبتان

عاداتی که به قلبتان بدون این که شما بدانید صدمه می زنند

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری

منبع :راسخون

یک قلب سالم مساوی است با یک زندگی سالم. اما عادات خاصی وجود دارند که ممکن است به قلبتان خسارت بزنند بدون این که شما حتی از آن ها خبر داشته باشید. این مقاله به شما اطلاعات بیشتری در خصوص عاداتی که بر روی قلبتان تأثیر دارد خواهد گفت، تا شما بتوانید این عادات را متوقف یا کم کنید، و سالم بمانید.

آیا می دانستید؟

بنا بر یک تحقیق دانمارکی، محیط استخوان ران کوچک تر (کمتر از 60 سانتی متر) مرتبط با احتمال بالاتر داشتن امراض قلبی، هم در مردان و هم در زنان است.

قلب انسان هم قوی ترین و هم ضعیف ترین عضو بدن است. قوی ترین است زیرا حیاتی ترین عمل که رساندن خون اکسیژن دار به تمام عضو ها برای عمل کرد بدون اشکال آن ها است را به عهده دارد. از طرف دیگر، ضعیف ترین عضو است زیرا فقط با رعایت اعتدال می تواند فشار را تحمل کند، و فشار اضافی می تواند با خود مقدار زیادی مسائل سلامتی و بیماری به همراه داشته باشد.

برای همین خیلی مهم است که مراقب قلب خود باشیم و از چیزهای خاصی که به قلب فشار می آورند و بدان وسیله ضعیف تر و مستعد برای امراض و یا حتی سکته قلبی می نمایندش دوری کنیم. بسیاری از ما از بعضی از چیزهایی که ممکن است تأثیر مخرب بر قلب بگذارند، که از آن ها به طور عادی صحبت می گردد، خبر داریم و سعی در انجام ندادن آن ها در زندگی روزمره خود داریم. با این حال، چیز های کوچکی مانند عادات خاصی هستند که می توانند تأثیر منفی بر روی قلبتان بگذارند و شما کاملا ٌ از آن ها بی اطلاع باشید.

بنا بر این، به جای پول دور ریختن برای دارو، سعی در ترک عادات خاصی کنید که علت اصلی مشکل شما هستند.

 به مقدار کافی میوه و سبزی نخوردن

ما همه می دانیم که میوه ها و سبزیجات بلوک های اصلی ساختمان رژیم غذایی ما هستند. با این حال، گاهی اوقات، پیش می آید که ما از خوردن آن ها به مقدار لازم پرهیز کنیم. تحقیقات اثبات نموده است که افرادی که در روز بیش از پنج وعده میوه می خورند احتمال کمتری دارد سکته نمایند نسبت به کسانی که مصرف نمی نمایند یا در مقادیری کمتر میوه می خورند.

 بیش از مقدار نمک مصرف کردن

با این که نمک قسمت مهمی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهد، تنها در مقادیر کمی ضروری است. زمانی که از این مقادیر تجاوز می گردد، برای بدن سم می گردد. در نتیجه فشار بیشتری برروی قلب است تا سم ها را از بدن خارج کند، بنا بر این باعث مشکل فشار خون می گردد. در نهایت ریسک سکته یا ایست قلبی را افزایش می دهد.

 مصرف نوشابه های الکلی

پرهیز از مصرف الکل می تواند علاوه بر اوقاتی خوش در زندگی برای سلامتی هم مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که احتمال سکته در افرادی که از نوشابه الکلی پرهیز می نمایند نسبت به افرادی که زیاد می نوشند پایین تر است. در این حال نوشیدن بیش از مقدار الکل ممکن است تأثیرات کاملا ٌ معکوسی بر روی قلب داشته باشد مانند فشار خون بالا، بالا رفتن احتمال سکته قلبی، و ایست قلبی.

 نا دیده گرفتن اختلالات خواب

خواب زیاد (بیش از نه ساعت) یا بسیار کم (کمتر از شش ساعت) به طور یک سان به قلب شما صدمه می زند. هر دوی این شرایطِ مفرط، فشار خون و سطح هورمون های استرس را بالا می برد. بی خوابی یا به عبارت دیگر کم بود خواب، باعث استرس و افسردگی می گردد که در ادامه منتهی به فشار خون بالا می گردد. هم چنین یک مطالعه که در دانشگاه شیکاگو در سال 2008 انجام شد ارتباطی بین خواب کم تر و ازدیاد آهکی شدن رگ های قلبی (کلسیمی که در رگ های قلبی جمع شده است) را پیشنهاد نموده است.

 نا دیده گرفتن خرناس کشیدن در خواب

جدای موضوعِ آزاد دهنده بودن، خرناس کشیدن می تواند مشکل جدی ای برای سلامتی باشد که همراه با خواب آپنه است. آپنه اختلالی است که نشانه آن تنفس با مانع در هنگام خواب است، که می تواند بر قلب فشار وارد کند. در ادامه این اختلال در خواب می تواند احتمال بیماری قلبی را بیشتر کند. بنا بر این اگر شما پیش می آید که خرناس بکشید و از خواب با احساس خستگی بیدار شوید فورا ٌ با خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید و برای مشکل خرناس کشیدن خود مداوای مناسب دریافت کنید.

 عصبانیت بیش از حد

در حالی که نشان دادن عصبانیت در حد اعتدال روش خوبی برای آزاد کردن فشار و فشار روانی است، عصبانی شدن مکرر و با شدت ممکن است ریسک بیماری قلبی را افزایش دهد. وقتی مردم عصبانیت خود را فرو می خوند و احساس خشم فرو خورده دائماً در درونشان حضور دارد، ممکن است قلبشان را ضعیف کند و آن را مستعد پیدا کردن بیماری های قلبی یا سکته قلبی کند. احساسات منفی در بشر باعث فعال شدن محور- استرس می گردد و اگر واکش های استرسی به طور مکرر فعال شوند برای قلب مضر خواهند بود.

 نا دیده گرفتن افسردگی

همه ما در زندگی دچار فراز و نشیب هایی می شویم و در هم ریختگی احساساتی را تجربه می کنیم. با این حال، بسیار مهم است که چگونه با این شرایط برخورد می کنیم. اگر شخصی لحظات مکرری از استرس های احساسی را تجربه کند، بر روی قلبش به نحوه منفی ای تأثیر خواهد گذاشت. برای دقیق تر بودن باید گفت که استرس به همراه افسردگی ارتباط مستقیمی با کلفت شدن درونی ترین غشاء پوششی سرخ رگ ها دارد (نحوه سنجش سرخ رگ ها)، که مشخصه بدتر شدن بیماری رگ های قلبی است. آنالیز ها نشان داده است که افسرگی بیش از حد شرکت غیر مستقیمی در بروز بیماری قلبی دارد. افسردگی باعث بعضی عادات نا سالم خاص مانند سیگار کشیدن و در بعضی افراد ورزش نداشتن می گردد که در نهایت باعث مسائلی در عمل کرد قلب می گردد.

 سندروم مبارز آخر هفته

بسیاری از افراد متوجه می شوند که برای خود وقت ندارند. بنا بر این روزی که وقت آزاد پیدا می نمایند خودشان را در ورزش غرق می نمایند و توقع دارند که این آن ها را خوش اندام کند و سالم نگه شان دارد. با این حال این تحت اسم سندروم مبارز آخر شناخته شده و بر روی بدنتان تنها تأثیر معکوس خواهد داشت. برای بدنتان نا راحتی ایجاد خواهد نمود و به قلبتان برای گردش بیشتر خون فشار خواهد آورد، که ممکن است باعث بعضی مسائل جدی گردد.

عادات دیگری که به قلبتان صدمه وارد می نماید

پرخوری و خوردن فقط کالری ها

کناره گیری از جهان

 تصور این که در خطر یا ریسک نیستید

 خوردن گوشت قرمز

از قلم انداختن یا نخوردن داروها

تلویزیون دیدن کردن

اگر بر روی این عادات تمرکز کنید و سعی بر از بین بردن هر چه سریع تر آن ها کنید، سلامتی قلب شما را برای زمانی طولانی تر تضمین می نماید.

معوق کردن، به تأخیر انداختن، یا پرهیز از معاینه سلامتی هم همگی می توانند برای سلامت قلبتان مضر باشند. هم چنین، نشانه ها و علائم دردهای قفسه سینه و نفس کم آوردن می تواند یکی از عواقب جدّی فشار خون بالا باشد، و نا دیده گرفتن این علائم می تواند برای قلبتان مضر باشد.

محدودیت مسئولیت: این مقاله صرفا ٌ در خدمت هدف اطلاع رسانی است و به هیچ صورت در نظر ندارد که جایگزین توصیه های پزشکی گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 29338

به "عاداتی که به قلبتان بدون این که شما بدانید صدمه می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاداتی که به قلبتان بدون این که شما بدانید صدمه می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید