مجوز چین برای تحریم 3،6 میلیارد دلاری امریکا

به گزارش مجله آزمون اول، در میدان جنگ تجاری چین - امریکا اکنون یک برگ برنده قوی در دست چین است؛ سازمان تجارت جهانی برای اعمال تحریم های جبرانی علیه امریکا چراغ سبز نشان داد و با حدود نیمی از مبلغ درخواستی دولت پکن برای تحریم امریکا معادل سالانه 3.6 میلیارد دلار موافقت کرد.

مجوز چین برای تحریم 3،6 میلیارد دلاری امریکا

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

در بیانیه ای که در سایت این سازمان مالی بین المللی نهاده شد، در شرح چرایی اتخاذ این تصمیم آمده است: ایالات متحده به قوانین سازمان تجارت جهانی در اعمال تعرفه ها پایبند نبوده و در رفع کردن قوانین ضد دامپینگ شکست خورده و باعث شده چین هم اقدام تلافی جویانه انجام دهد. این تصمیم سازمان تجارت جهانی می تواند بر آتش دشمنی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا با این نهاد مالی بین المللی بیفزاید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پنل داوری سازمان تجارت جهانی که متشکل از سه عضو است، به درخواست چین برای اعمال تحریم های جبرانی علیه امریکا پاسخ مثبت داد و اعلام نمود از آنجا که صادرکنندگان چینی سالانه 3.579 میلیارد دلار از تعرفه ها و قوانین ضد دامپینگ امریکا متضرر می شوند، اکنون چین می تواند سالانه به همان میزان تعرفه های تلافی جویانه علیه کالاهای امریکا اعمال کند.

بُرد جهانی در معرکه جنگ تجاری

در سپتامبر 2018 بود که دولت پکن از امریکا به سازمان تجارت جهانی شکایت و اعلام نمود، چین سالانه 7.043 میلیارد دلار به خاطر تعرفه های ضددامپینگ امریکا که از نظر سازمان تجارت جهانی غیرقانونی است، خسارت می بیند. چین خواهان مجوزی برای افزایش موانع بر کالاهای امریکایی درست به همان میزان 7.043 میلیارد دلار شد اما سازمان تجارت جهانی با حدود نیمی از این میزان موافقت کرد و از این پس دولت پکن می تواند سالانه 3.6 میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای امریکایی اعمال کند. این افزایش تعرفه یا به بیان دیگر تحریم های جبرانی، علاوه بر تعرفه هایی است که دو کشور در بیش از یک سال گذشته در قالب جنگ تجاری بر کالاهای یکدیگر اعمال نموده اند. چین و امریکا در جریان جنگ تجاری حدود 500 میلیارد دلار تعرفه تلافی جویانه بر کالاهای یکدیگر بسته اند. اگرچه دفتر نمایندگی امریکا در سازمان تجارت جهانی واکنش فوری به تصمیم این سازمان بین المللی علیه واشنگتن نشان نداد اما یک مقام امریکایی که نخواست نامش فاش گردد از این تصمیم ابراز تأسف کرد و گفت، دولت ترامپ به صورت فعالی به رایزنی با اعضای خود و سهامداران خواهد پرداخت تا نحوه پیشرفت به جلو در این زمینه را آنالیز کند. او در عین حال تأکید کرد، این تصمیم تأثیری بر مذاکرات تجاری کنونی میان امریکا و چین نخواهد گذاشت.

این تصمیم سازمان تجارت جهانی علیه امریکا از یک سو می تواند باعث تشدید تنش ها در جریان مذاکرات مالی پکن - واشنگتن گردد و از سوی دیگر حملات ترامپ به سازمان تجارت جهانی را بیش از پیش کند. البته بعضی کارشناسان بر این باورند، این اتفاق یک سلاح قانونی قدرتمند در اختیار چین قرار داده که می تواند از این سلاح در مذاکرات خود با امریکا استفاده کند و شاید باعث گردد جنگ تجاری آسان تر به انتها برسد.

گام های بعدی امریکا

اما آنچه مسلم است در حال حاضر امریکا یا باید محدودیت های برگرفته از ضددامپینگ های غیرقانونی بر کالاهای چینی را بردارد یا باید به طور مستقیم با چین مشکلش را حل نماید. تعرفه های ضد دامپینگی امریکا بر 13 مورد از کالاهای چینی شامل ماشین آلات، لوازم الکترونیکی، فلزات و مواد معدنی تحمیل می گردد و چین برای نخستین بار در سال 2013 شکایت خود در این باره را به سازمان تجارت جهانی ارائه کرد و این سازمان در سال 2016 حق را به پکن داد اما تاکنون چراغ سبزی مبنی بر اینکه چین هم می تواند کالاهای امریکایی را به همان میزانی که از ضددامپینگ خسارت دیده، تحریم کند، نشان نداده بود.

شرح ساده تر مشاجره امریکا و چین بر سر ضددامپینگ های غیرقانونی امریکا این است که دولت پکن با شیوه ای که واشنگتن محاسبه می نماید و از آن با نام شیوه صفر کردن (zeroing) یاد می نماید، مشکل دارد. صفر کردن به این معناست که اگر قیمت صادراتی یک کالای چینی بالاتر از قیمت آن در داخل چین باشد، امریکا ارزش آن کالا را صفر در نظر می گیرد و با این کار باعث می گردد محاسبات مربوط به مشخص تعرفه ضددامپینگ مخدوش گردد. سازمان تجارت جهانی بارها علیه این شیوه محاسبه گری امریکا حکم داده است اما به خاطر فشارهایی که از سوی صنایع داخلی متکی بر ضددامپینگ به این سازمان تحمیل می گردد، امریکا تاکنون توانسته است به این شیوه غیرقانونی ادامه دهد. روبرت لایتیزر، نماینده امریکا در سازمان تجارت جهانی و وکیل سابق در زمینه ضددامپینگ صنایع فلزات یکی از حامیان دیرینه شیوه محاسبه صفر کردن است.

نکته

دامپینگ چیست؟

دام پینگ به صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی گفته می گردد. دامپینگ شامل دامپینگ مستمر یا دائمی، دامپینگ مخرب یا غارتگر و دامپینگ تصادفی است. دامپینگ مستمر به معنای تمایل یک انحصار گر داخلی برای حداکثر کردن سود خود با فروش کالا به قیمتی بالا در بازار داخلی است. دامپینگ مخرب عبارت است از فروش موقتی کالا در خارج به قیمت کمتر از قیمت داخل یا حتی با ضرر و فروش آن به قیمت کمتر از هزینه های فراوری که برای بیرون راندن رقبای دیگر یا از بین بردن صنعت داخلی یک کشور استفاده می گردد. دامپینگ تصادفی، عبارت است از فروش اتفاقی یک کالا در بازار خارجی به قیمت کمتر از بازار داخلی برای تخلیه مازاد پیش بینی نشده کالاها به این دلیل که این مازاد باعث کاهش قیمت در بازار داخلی نگردد، در واقع زمانی که اضافه فراوری فروخته شد دامپینگ متوقف می گردد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3124

به "مجوز چین برای تحریم 3،6 میلیارد دلاری امریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجوز چین برای تحریم 3،6 میلیارد دلاری امریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید