نگاهی به رمان فیلی در اتاق
به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران - شهاب دارابیان: مریم نفیسی راد متولد بیست و هفتم مهرماه دهه هفتاد خوشیدی است. او کارشناس شیمی کاربردی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و کارشناس ارشد رشته شیمی گرایش فیزیک دانشگاه علم و صنعت ایران است.
مریم نفیسی راد نویسنده و مترجم ادبیات جهان است و او را با رمان آدم های معمولی نوشته سالی رونی برنده جایزه ادبی بریطانیا و کاستا 2019 و پدیده ادبی دهه می شناسیم.
مریم نفیسی راد اینک رمانی تریلر علمی تخیلی با تم عاشقانه- اجتماعی نوشته است که بستر روان شناسی و فلسفی هم دارد.
رمان خلاقانه فیلی در اتاق که نویسنده آن مترجم ادبیات جهان است که البته ادبیات و زبان فارسی را بسیار خوب می شناسد و رمان خاصش بسیار خوب از کار در آمده است. برعکس بسیاری از رمان های ایرانی، رمان آغازی واضح با موقعیت و شخصیت های با ثبات ندارد، بلکه معمایی و مانند نامش در فضایی خاکستری رو به سیاه، مانند اتاق دیدار زندان آغاز می گردد و دیالوگ های به شدت فلسفی، علمی، مفهومی و البته عاشقانه ردّوبدل می گردد و سپس پس از بیست صفحه اکشن ماجرا آغاز می گردد و رمان اوج می گیرد و تا صفحه 808 یک نفس با تعلیق های بسیارش ادامه دار می گردد.
این رمان چندین داستان دارد که داستان اصلی آن بسیار جالب و تأمل برانگیز است.
در این رمان به مفاهیم بسیاری پرداخته چون قضیه گربه شرودینگر، روان شناسی مدرن، فلسفه، هدف جهت را توجیه می نماید؟ قانون پارکینسون، پارابیوسیس، علوم رایانه و کدنویسی، هک، جهانهای موازی، دژاوو، دراگ دلیوری، اثر بال پروانه و ...
یکی از نکات بسیار مثبت این رمان، معماهای کار گذاشته شده و شخصیت پردازی های جذابِ آن است.
شخصیت اول رمان ماریا تریبیانی یا مریم رادمهر است که در دوران نوجوانی متوجه می گردد علت فلج شدن پدرش و فوت مادرش، مردی به نام ساعد معالی است که مدیر عامل شرکتی ابر قدرت به نام الفارماکِم است که پروژه های فوق محرمانه ای در جهت ساخت تسلیحات بیولوژی و کریسپر و انجماد جسم انجام می دهند. پدر ماریا شیمیست خبره ای است که در یکی از کارخانه های دارویی الفارماکِم مدیر خط فراوری است. و بنا بر اظهاراتش، ماریا متوجه می گردد، از مواد اولیه ساخت قرص استامینافون کدیین برای پخت شیشه استفاده می نمایند و وقتی عماد رادمهر اعتراض می نماید او را با تزریقی فلج می نمایند.
شرکت الفارماکِم از قدیم الایام تمام وقت و انرژی خود را صرف علم و آزمایش ها علمی عجیب و غریب و سرّی می نماید. آن ها حتی روی رویان و بچه ها، ویروس ها و واکسن ها آزمایش های علمی می نمایند تا توانایی های کشف نشده و خارق العاده انسان را کشف نمایند. و پروژه های کریسپر (اصلاحات ژنتیکی) را در جریان دارند که از قضا، این پروژه روی مریم رادمهر اجرا شده، اما به دلیل موانع اخلاقی، پروژه شات داون می گردد و کسی از وجود مریم خبر ندارد.
نکته دیگر این است که نویسنده شرکت را به گونه ای به رشته تحریر در آورده که نشان می دهد هیچ حد و مرزی برای کار خود قائل نیستند و چنان قدرت چشم شان را کور نموده که حتی به پاره تن خود هم رحم نمی نمایند.
عماد رادمهر طبق شواهد و قرائن قربانی پروژه های الفارماکِم است. رفیق قدیمی اش همان ساعد معالی رییس موسسه غیر دولتی الفارماکِم است که جدیدترین تکنولوژی های جهان را در اختیار دارد، کماکان همان مرد گذشته است و موقعیت اجتماعی اش هیچ گاه متزلزل نشده است.
در صورتی که این رمان بر اساس لغت پساحقیقت لغت آکسفورد سال 2016 نوشته شده است و به شکل زیبا، خیره نماینده و با قلمی حرفه ای بازی واقعیت و حقیقت را به خوبی نشان می دهد و ذهن مخاطب را درگیر خود می نماید.
ماریا تریبیانی برای دریافت انتقام پدرش و همین طور دستیابی به پادزهر ضد فلجی، راهی نیویورک مقر اصلی الفارماکِم می گردد درحالی که نمی داند خودش تحت آزمایش های الفارماکِم قرار گرفته بود و با رو شدن این مسئله مخاطب بسیار غافلگیر و میخکوب می گردد. و به نظر می رسد که نویسنده قدرت تخیل و قلمِ روان و حرفه ای خود را در اولین رمانش به رخ می کشد.
رویارویی با پدیده های علمی ناشناخته
الفارماکِم پروژه های فوق سری را تحت پوشش دارد. پروژه هایی مثل کریسپر، انجماد زیستی، ساخت تسلیحات بیولوژیکی، پخش ویروس های ناشناخته جهش یافته در سطح جهان تحت عنوان طاعون جدید و سپس پخش واکسن، ساخت اسلحه های سری و زیرزمینی برای آغاز جنگ جهانی سوم.
نویسنده در این رمان از جریان سیال ذهن بهره برده و برای اذیت نشدن مخاطبینش، قسمت های سیال را ایتالیک نموده است. ولی این رمان پست مدرن علمی تخیلی با تم عاشقانه اجتماعی گام را فراتر گذاشته و پای جهانهای موازی را هم به داستان باز می نماید و این امر یکی از نفس گیرترین حرکت های انجام داده است و علت نفس گیر بودنش، ذکر نشانه های جهانهای موازی و متوجه شدن خود خواننده است، ماریا تریبیانی وقتی به شرکت الفارماکِم وارد می گردد، اظهار می نماید که او بدبخت ترین ماریاهاست... قسمت هایی از رمان از او تحت عنوان زن شگفت انگیز، سرباز، ابر سرباز یاد می گردد و حتی در قسمت هایی گفته می گردد که او نباید وجود داشته باشد. و همین طور وقتی او پس از تعقیب و گریزها در ارتفاعات نیویورک خوراک شغال می گردد! در صورتی که نیویورک کنونی شغال ندارد. یا نوتلای فوق سری که از جهانی موازی آمده و توسط آن می گردد شخص را شست و شوی مغزی داد.
این رمان بر اساس لغت پساحقیقت و جهانهای موازی، سناریوی منحصر به فرد و خاصی دارد که بسیار به این موضوع نپرداخته و در فیلی در اتاق2 پای جهانهای موازی به طور کامل باز می گردد.
در این رمان این گونه به نظر می رسد که این جهان نه تنها جهانی موازی پست تر از جهانهای سایر نیست، بلکه جهانی فاسد شده جهانهای موازی دیگر است.
نکته شایان توجه در نظریه جهانهای موازی این است که جهان های دیگر شبیه به این جهان وجود دارد که در جزئیات با هم تفاوت دارند.
در این رمان نویسنده با زمان هم بازی نموده است و آن را درون حلقه می اندازد و زمان را لایه دار در نظر گرفته است. به رغم تمام خوش فکری های نویسنده، این رمان این قدر خوش خوان است که توجه تمام سنین را به خود جلب نموده و سلیقه تمام گروه های کتاب خوانی است.
پساحقیقت
زمانی که ماریا متوجه می گردد دچار پساحقیقت شده، شخصیتش متزلزل می گردد و ترس بر وجودش مستولی می گردد. دشمنی ها افزایش پیدا می نماید و اوضاع آشفته می گردد.
تکنولوژی های به کار برده شده
دستگاه ها و دارو و سم های زیادی را نویسنده در کتاب معرفی می نماید که اصلا وجود خارجی ندارند، اما کاملاً جنبه علمی دارند، مثل انتخابی عمل کردن پماد برای مسموم کردن، تورهای پلیمری که مانند تار عنکبوت شخص را مومیایی می نمایند، دستگاه های ردیابی خاص...
نویسنده حتی به عنوان کسی که رسالتش جز نویسندگی، جهانی علم است از کاستی رشته اش نوشته و خواهان رشته جدیدی که مخلوطی از شیمی، ماشین لرنینگ، ایده پردازی و تجاری سازی است.
دغدغه نویسنده صلح جهانی است و در آثار ترجمه و همین طور رمان خلاقانه اش فیلی در اتاقش به شدت واضح است و همین طور راهکار جالبی برای مبارزه با سودجویان و کاپیتالیسم و لیبرالیسم نشان می دهد، رابین هود وار و البته به روز شده، باید قد علم کرد.
حقایقی درباره رمان خلاقانه فیلی در اتاق
موضوع بسیار جذاب، خیره نماینده است و نباید خواندن رمان را از دست داد.
رمان مملوء از ایده های جدید و ناب و پر تکنیک است که نشان دهنده خلاق بودن نویسنده و نخبه بودنش است.
این رمان در دوران کرونا منتشر شده است و با این حال استقبال خوبی از آن شده است. باید ذکر گردد که این رمان یکی از پیچیده ترین روایت ها را دارد و در عین حال خوش خوان و با قلم گیرا و شیرینش، معماهای جالبی در رمان مطرح می گردد که خواندن رمان و حل معماهایش به خواننده بسیار قوت قلب می دهد.
در رمان خلاقانه فیلی در اتاق: هدف جست و جوی سرنوشت واقعی و هویت واقعی انسان است. شخصیت های رمان خواه یا ناخواه در جهت مبارزه با زورگویی و سیستم بردگی جوامع امروزی قرار می گیرند و از انسان های گُم نامِ بی نام و نشان شخصیت های مهم و تاریخی می سازد. شخصیت هایی که در نبرد خیر و شر شرکت می نمایند و سر انجام خوبی بر بدی باید پیروز گردد. و اگر این اتفاق نمی افتد، پس رمان سرانجام نیافته و ادامه دار است.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایرانیزد بلاگ: یزد بلاگ | جذابیت های تاریخی و اقلیم شهر جهانی یزد
انوار بلاگ: انوار بلاگ | انجمن و وبلاگ های انوار