کدام دانشگاهها بهترین فارغ التحصیلان را روانه بازار کار کردند، آکسفورد در صدر بهترینها

به گزارش مجله آزمون اول، به گزارش خبرنگاران، در نتایج رتبه بندی تایمز مربوط به سال 2013 که در هفته های اخیر منتشر شد، شرایط جهانی استخدام فارغ التحصیلان توسط کارفرمایان به عنوان یک شاخص مهم مورد توجه بود. اخیرا گروه مشاور منابع انسانی فرانسه (Emerging Associates) با همکاری موسسه تحقیقاتی و نظرسنجی Tredence در آلمان به این موضوع با اهمیت پرداخته و دانشگاه ها را در قالب این شاخص، رتبه بندی و معرفی نموده اند.

کدام دانشگاهها بهترین فارغ التحصیلان را روانه بازار کار کردند، آکسفورد در صدر بهترینها

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی بروشور از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

این رتبه بندی مبتنی بر پاسخ های دریافتی از 2700 کارفرما در 20 کشور دنیا است که از این کارفرمایان پرسیده شده است که کدام یک از دانشگاه های آن کشور بهترین فارغ التحصیلان را روانه بازار کار نموده است.

در این فهرست، 14 دانشگاه بریتانیا در بین یکصد و پنجاه دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. که یونیورسیتی کالج لندن (UCL) با کسب مقام سیزدهم و دانشگاه ادینبورگ با کسب مقام 15 در کنار دانشگاه آکسفورد که رتبه اول را از نظر استخدام فارغ التحصیلان در بین سایر دانشگاه های دنیا در اختیار دارد مشاهده می گردد.

با وجود این، دانشگاه های ایالات متحده در معیار استخدام فارغ التحصیلان شاخص ترند، به این معنی که در این جدول رتبه بندی، 45 دانشگاه به این کشور تعلق دارد و 7 دانشگاه آن در بین 10 دانشگاه نخست مشاهده می گردد. بر اساس این رتبه بندی، عملکرد کشورهای کوچک اروپای شمالی مانند هلند، سوییس و کشورهای اسکاندیناوی در این سال مورد توجه است.

ویژگی دانشگاههای دارای معیارهای استخدام فارغ التحصیل

دانشگاه هایی که در رشته تجارت و بازرگانی دانشجو تربیت می نمایند از شرایط بهتری برخوردارند، اما آنچه در تعدادی از دانشگاه ها مشاهده می گردد آن است که دانشگاه هایی که عملکرد بهتری دارند دانشگاه هایی هستند که خود را با انتظارات کارفرمایان، قطع نظر از حوزه های تخصصی آنها، هماهنگ و مدیریت می نمایند.

نکته ای نیز در این رتبه بندی جلب توجه می نماید که توجه به آن می تواند برای دانشگاه های کشور با اهمیت باشد این است که علاوه بر روش شناسی مورد استفاده در این رتبه بندی، از کارفرمایان سوال شده است که نظر خود را نسبت به دانشگاه های مورد انتظار بیان نمایند. نتایج این سوال نشان می دهد که کارورزی دانشجویان از سوی کارفرمایان بسیار با ارزش قلمداد شده است. علت این مهم آن است که از فارغ التحصیلان دانشگاهی که وارد بازار کار می شوند انتظار می رود خود را جهت نقش آفرینی برای 40 تا 50 سال آینده آماده نمایند.

کسب رتبه اول دنیا از سوی دانشگاه آکسفورد در انگلستان

براساس اعلام پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام، دانشگاه آکسفورد در انگلستان پیروز به کسب رتبه اول دنیا شده است. رتبه این دانشگاه در سال 2012 از نظر استخدام فارغ التحصیلان 4 بود. به این ترتیب این دانشگاه با سه رتبه صعود، جایگزین دانشگاه هاروارد شده است که در سال 2012 میلادی رتبه اول را در اختیار داشت. دانشگاه هاروارد در سال 2013 میلادی رتبه دوم دنیا را از نظر استخدام به خود اختصاص داده است. رتبه های سوم، چهارم و پنجم به ترتیب به دانشگاه کمبریج، دانشگاه استنفورد، و MIT تعلق دارد.

رتبه های ششم تا دهم در اختیار دانشگاه های پرینستون، کلمبیا، ییل، انستیتو کالیفرنیا و دانشگاه توکیو است.

اول اینکه در بین 10 دانشگاه اول دنیا از نظر شاخص استخدام، هفت دانشگاه به ایالات متحده تعلق دارد. دوم اینکه، انستیتو فناوری کالیفرنیا که در حال حاضر پیروز به کسب رتبه 9 دنیا شده است در سال 2012 مقام 19 دنیا را در اختیار داشت. نکته سوم اینکه دانشگاه توکیو در سال 2012 از نظر شاخص استخدام مقام 20 دنیا را به خود اختصاص داده بود که در عرض یکسال 13 پله صعود نموده و به عنوان یکی از 10 دانشگاه تراز اول دنیا محسوب می گردد.

بهترین دانشگاههای آسیا

در آسیا، دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ بعد از دانشگاه توکیو که رتبه دهم دنیا را در اختیار دارد دومین دانشگاه آسیایی است که از نظر استخدام فارغ التحصیلان رتبه 18 را در سال 2013 میلادی به دست آورده است. رتبه این دانشگاه در سال 2012، رتبه 46 بود. بدین ترتیب، این دانشگاه در عرض یکسال 28 پله صعود نموده است.

شرایط صعود و نزول دانشگاه های کشورهای مختلف

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی علوم و فناوری، در بین کشور های نوظهور علمی انستیتو علوم هندوستان پیروز به کسب رتبه 23 دنیا از نظر استخدام فارغ التحصیلان شده است. در هندوستان عملکرد انستیتوها مثبت تر از دانشگاه ها است. دومین موسسه آموزش عالی هندوستان مدرسه بازرگانی این کشور رتبه 52 را در اختیار دارد. این مدرسه نسبت به سال 2012 میلادی 96 پله صعود نموده است. سومین موسسه این کشور موسسه فناوری بمبئی است که پیروز به اخذ رتبه 145 شده است.

انستیتو تکنولوژی توکیو دومین موسسه آموزش عالی و پژوهشی ژاپن است که رتبه 25 را در اختیار دارد. این دانشگاه در مقایسه با سال قبل 11 رتبه تنزل نموده است. دانشگاه کیوتو نیز در حالی که پیروز به اخذ رتبه 42 شده است، در مقایسه با سال 2012 میلادی 5 پله صعود نموده است.

دانشگاه پکن به 44 بود اکنون پیروز به کسب رتبه 5ا احراز رتبه 26 نسبت به سال قبل 15 رتبه تنزل نموده است. دانشگاه فودان در چین دومین دانشگاه این کشور است که در بین یکصد و پنجاه دانشگاه دنیا در استخدام فارغ التحصیلان عملکرد پیروزی داشته است. رتبه این دانشگاه 43 است و نسبت به سال 2012 میلادی 15 پله تنزل داشته است. دانشگاه ژیائوتونگ شانگهای نیز که در سال 2012 میلادی حائز رتب6 شده است. دانشگاه شینگهوا با 24 پله صعود اکنون در صندلی 64 نشسته است.

دانشگاه ملی سنگاپور رتبه 49 دنیا را در اختیار دارد. این دانشگاه نیز نسبت به سال قبل 13 رتبه تنزل داشته است.

رشد دانشگاه برزیل

نخستین دانشگاه آمریکای لاتین در بین یکصد و پنجاه دانشگاه دنیا از نظر عملکرد استخدام دانشگاه Fundacao Getullo Vargas در برزیل است که با دو پله صعود نسبت به سال 2012 میلادی حائز رتبه 93 است. دومین دانشگاه این کشور یعنی دانشگاه سائوپولو با سال 2012 که رتبه 112 را به دست آورده بود با یک پله تنزل مقام 113 دنیا را در اختیار دارد.

در آمریکای مرکزی، دانشگاه Technologico de Monterrey در مکزیک گرچه رتبه 120 را کسب نموده است اما نسبت به سال قبل 35 پله تنزل داشته است. دومین دانشگاه این کشور یعنی National Autonoma de Mexico رتبه 126 را در اختیار دارد.

نخستین دانشگاه رژیم اشغالگر قدس دانشگاه هبرو است که با یک رتبه فاصله نسبت به سال 2012 در صندلی 127 قرار گرفته است.

کره جنوبی با دانشگاه های معتبر در رتبه بندی های بین المللی نیز رتبه ای درخور را به دست آورده است، اما دانشگاه ملی سئول در بین یکصد و پنجاه دانشگاه دنیا از نظر عملکرد استخدام مقام 132 را به دست آورده است. رتبه این دانشگاه در سال 2012 میلادی 147 بود. دومین دانشگاه این کشور انستیتو علوم و فناوری پیشرفته است که رتبه آن نیز 137 است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 5773

به "کدام دانشگاهها بهترین فارغ التحصیلان را روانه بازار کار کردند، آکسفورد در صدر بهترینها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام دانشگاهها بهترین فارغ التحصیلان را روانه بازار کار کردند، آکسفورد در صدر بهترینها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید