بیش از 30 هکتار از مزارع استان قزوین به زیر کشت تریتیکاله رفت

به گزارش مجله آزمون اول، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از کشت 30 هکتار گیاه تریتیکاله (چاودم) برای نخستین بار در مزارع این استان اطلاع داد.

بیش از 30 هکتار از مزارع استان قزوین به زیر کشت تریتیکاله رفت

حسن جلیلوند مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از کشت 30 هکتار گیاه تریتیکاله (چاودم) برای نخستین بار در مزارع این استان اطلاع داد و گفت: این اندازه کشت تریتیکاله پس از اجرای موفقیت آمیز در راستای بهره وری در نظام های گندم بنیان در مزارع شهرستان آوج کشت شده است.

وی افزود: با توجه به برنامه ریزی های اجرا شده در استان قزوین کشت تریتیکاله تا پنج هزار هکتار از منطقه ها دیم خیز استان قابلیت کشت خواهد داشت.

جلیلوند توضیح داد: در راستای تغییر الگوی کشت و افزایش بهره وری در مزارع به خصوص مزارع دیم و بعلاوه عملیاتی ساختن هرچه بهتر طرح جهش فراوری در استان قزوین، کشت محصول تریتیکاله در اولویت سازمان جهاد کشاورزی است.

این مسئول تشریح کرد: تریتیکاله گیاهی است که در اثر تلاقی گندم به عنوان پایه مادری و چاودار به عنوان پایه پدری حاصل شده است و با توجه به مقاومت چاودار در اراضی دیم و با شیب های نامتعارف و آب و هوای نامناسب توانسته عملکرد خیلی خوبی از خود برجای بگذارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: این گیاه به عنوان محصول علوفه ای در شرایط نامناسب عملکرد بهتری نسبت به جو و سایر محصولات علوفه ای داشته است.

جلیلوند یادآور شد: محصول تریتیکاله برای خوراک دام در مقایسه با جو به صرفه تر بوده و عملکرد آن بهتر است که باید مورد توجه بهره برداران قرار گیرد.

خبرنگاران قزوین قزوین

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 آبان 1401 بروزرسانی: 9 آبان 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 38751

به "بیش از 30 هکتار از مزارع استان قزوین به زیر کشت تریتیکاله رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 30 هکتار از مزارع استان قزوین به زیر کشت تریتیکاله رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید