چشم هایی نشسته در کاسه خون

به گزارش مجله آزمون اول، شایع ترین علل قرمزی چشم

کافی است یک روز که از خواب بیدار می شوید. بعد از نگاه کردن در آینه متوجه شوید یکی از چشمان تان قرمز شده است، ناخودآگاه آغاز می کنید برای این واقعه علت پیدا کنید با خودتان فکر می کنید: حتماً به خاطر اینکه که دیشب

چشم هایی نشسته در کاسه خون

نویسنده: پروین درخشان

شایع ترین علل قرمزی چشم

کافی است یک روز که از خواب بیدار می شوید. بعد از نگاه کردن در آینه متوجه شوید یکی از چشمان تان قرمز شده است، ناخودآگاه آغاز می کنید برای این واقعه دلیل پیدا کنید با خودتان فکر می کنید: حتماً به خاطر اینکه که دیشب خوب نخوابیدم یا از شدت سر درد چشمم قرمز شده؟ یا اینکه احتمالاً بیش از مقدار از کامپیوتر و گوشی استفاده کردم. اگر هم قرمزی چشم شما ادامه پیدا کرد، تا آخر شب باید بارها و بارها به این سؤال که چرا چشمت قرمز شده؟ جواب دهید. بسیاری از افراد دلیل اصلی قرمز شدن چشم را نمی دانند. نمی توان گفت قرمز شدن چشم که معمولاً 24 ساعت ادامه دارد. همواره خطرناک است و موجب اختلال در بینایی فرد می گردد اما در بعضی موارد ممکن است علامت یک بیماری خطرناک باشد. بالاخره همواره رنگ قرمز نشانه خطر است و ما برای پیدا کردن دلایل ایجاد این نشانه خطر سراغ دکتر شاهرخ میلان ، چشم پزشک و فوق تخصص قرنیه رفتیم و با او در باره علل قرمز شدن چشم و راه های مقابله با آن گفت و گو کردیم که آن را می خوانید.

آیا قرمز شدن چشم، همواره خطرناک است؟

دکتر شاهرخ میلان در ابتدا تأکید می نماید: در بین حواس پنج گانه، بینایی بیشترین سطح از قشر مغز را به خود اختصاص داده و شاید مهم ترین وسیله ارتباطی انسان با دنیا بیرون باشد. برای درک صحیح تصویر، سلامت سیستم بینایی و گیرنده چشم ها لازم است. مسائل و بیماری های چشم مانند هر سیستم دیگری در بدن، خود را با علائمی نشان می دهند تا فرد مبتلا را با خبر نمایند. همان طور که تب در بسیاری از بیماری ها یک علامت هشدار دهنده است در چشم هم قرمزی یک علامت از وجود بیماری یا مشکل است. البته باید دانست که قرمزی چشم همواره علامت یک بیماری چشمی نیست و در بسیاری از موارد یک امر طبیعی است اما باید توجه داشت که مدت زمان، فصل و شدت بروز این واقعه مهم است.

شایع ترین علل قرمز شدن چشم ها

دکتر میلان ادامه می دهد: قرمز شدن چشم گاهی بر اثر بیماری های داخل چشم مانند خراشیده شدن قرنیه، بالا رفتن فشار چشم و... است و ربطی به محیط بیرون ندارد اما شایع ترین دلایل بروز قرمزی چشم در بیشتر موارد، استفاده پیوسته و ممتد از کامپیوتر است زیرا فرد هنگام استفاده از کامپیوتر کمتر پلک می زند و همین امر باعث خشک شدن و در نهایت قرمز شدن چشم می گردد.

حساسیت های محیطی و فصلی که معمولاًبا خارش همراه است، استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب و غیراستاندارد و لنزهای تماسی، آلودگی هوا که باعث اسیدی شدن PH چشم می گردد، بیداری طولانی مدت و کار سنگین، سرماخوردگی، گریه کردن، کمبود ویتامین A و B1 ، ابتلا به بعضی بیماری ها مانند روماتیسم و دیابت و... از مواردی هستند که باعث قرمز شدن چشم برای مدت یک روز می شوند. به گفته این چشم پزشک، همانطور که ذکر شد یکی از علل مهم خونریزی داخل چشم، بیماری دیابت است. دیابت یکی از دلایل شایع خونریزی خود به خودی داخل زجاجیه چشم است زیرا عروق جدیدی که در چشم رشد می نمایند مستعد خونریزی هستند.

بنابراین افراد دیابتی باید مراقب شرایط بدنی خود باشند و با توجه به تشخیص پزشک، هر چند وقت یک بار برای معاینه به متخصص مراجعه نمایند. گاهی اوقات در اثر خونریزی های شدید به انجام عمل جراحی و استفاده از لیزر احتیاج است. بنابراین افراد دیابتی بهتر است قبل از ایجاد عوارض، اقدام به درمان به موقع نمایند.

قرمزی چشم کی و چگونه خطرناک است؟

این فوق تخصص قرنیه در خصوص اینکه در چه مواردی قرمز شدن چشم خطرناک است، شرح می دهد: چنانچه قرمز شدن چشم چند روز به طول انجامید و با سوزش، ریزش اشک و خارش بیش از حد همراه بود، توصیه می گردد فرد به چشم پزشک مراجعه کند تا چشم وی به وسیله متخصص و با دستگاه های مخصوص مورد معاینه قرار بگیرد.

برترین راه برای رفع کردن قرمزی چشم چیست؟

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه به این پرسش که برترین راه برای رفع کردن قرمزی چشم چیست، پاسخ می دهد: معمولاً قرمزی چشم بعد از استراحت و خواب آرام رفع می گردد همین طور شست و شوی صورت با آب سرد و استفاده از کمپرس سرد می تواند در رفع کردن قرمزی چشم مؤثر باشد. در واقع این موارد برترین راه های خانگی رفع کردن قرمزی چشم هستند.

دکتر میلان تأکید می نماید: توصیه من این است که در هیچ شرایطی، فردی که مبتلا به قرمزی چشم شده است. بدون تجویز پزشک از هیچ گونه قطره چشمی، حتی اگر روی قطره استریل بودن آن ذکر شده باشد، استفاده نکند زیرا استفاده نابجا از قطره می تواند شرایط چشم را بدتر کند و زمینه ساز عفونت های خطرناک باشد. وی در خصوص مواد غذایی مؤثر در جلوگیری از قرمزی چشم می گوید: نوشیدن آب فراوان، خوردن میوه های تازه به خصوص انواع توت که سرشار از فلونوئیدها هستند، مصرف غذاهایی که سرشار از ویتامین های E و C هستند مانند سبزیجات و میوه های خام، بنشن ها، آجیل و سبزیجات برگدار مثل کلم و اسفناج کلسیم، مهمیم و ویتامین D، روغن بذر کتان، روغن زیتون و... می توانند در جلوگیری از قرمز شدن چشم مؤثر باشند. بعلاوه پرهیز از مصرف موادی مانند مارگارین و چربی های هیدروژنه محصولات لبنی، چربی های اشباع شده، نمک، شیره ذرت، قند، شکر، شکلات و کلیه مواد غذایی که حاوی شیرین نماینده های غلیظ هستند، روغن های تصفیه شده، غذاهای کبابی، دودی و سرخ کردنی می تواند در قرمز نشدن چشم ها مؤثر باشند.

منبع مقاله :

نشریه بهداشت زنان، شماره 48

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 29518

به "چشم هایی نشسته در کاسه خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم هایی نشسته در کاسه خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید