کلروکین Chloroquine

به گزارش مجله آزمون اول، این دارو اساساً برای جلوگیری و درمان بیماری مالاریا مورد استفاده قرار می گیرد. و می تواند ظرف 3 روز حمله بیماری مالاریا را دفع کند. نوع تزریقی دارو، باید زمانی مورد استفاده قرار گیرد که حمله بیماری مالاریا بسیاری شدید باشد. در ضمنً در درمان رماتیسم و درد مفاصل و بعلاوه درمان سرطان پوست تأثیر دارد.

کلروکین Chloroquine

کلروکین Chloroquine

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی: Nivaquine,Avloclor

دسته دارویی: داروی ضد مالاریا و ضد رماتیسم

میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو: بسیار زیاد

میزان وابستگی و اعتیاد به دارو: کم

نیاز به نسخه پزشک: بلی

قابل استفاده برای عموم: بلی

موارد استعمال دارو

این دارو اساساً برای جلوگیری و درمان بیماری مالاریا مورد استفاده قرار می گیرد. و می تواند ظرف 3 روز حمله بیماری مالاریا را دفع کند. نوع تزریقی دارو، باید زمانی مورد استفاده قرار گیرد که حمله بیماری مالاریا بسیاری شدید باشد. در ضمنً در درمان رماتیسم و درد مفاصل و بعلاوه درمان سرطان پوست تأثیر دارد.

اشکال دارو: قرص، محلول، آمپول (تزریقی)

زمان مصرف دارو: جلوگیری از مالاریا: یک بار در هفته (نوع خوراکی دارو)، درمان مالاریا: 1 تا 4 بار در روز (نوع خوراکی)، درمان درد مفاصل: یک بار در روز

میزان دوز مصرفی مجاز دارو: جلوگیری از مالاریا: 300 میلی گرم (2 قرص) در هفته، یک قرص قبل از وارد شدن به منطقه شیوع بیماری مالاریا و یک قرص 4 هفته پس از ترک منطقه.

درمان مالاریا: ابتدا 600 میلی گرم (4 قرص) و سپس 300 گرم (2 قرص).

درمان دردهای مفاصل و رماتیسم: 150 میلی گرم (یک قرص) در روز

چگونگی تأثیر دارو: اثرات ضد مالاریایی این دارو، ظرف 2 تا 3 روز پس از آغاز درمان با دارو، ظاهر می شوند، اما اثرات درمان رماتیسم و دردهای مفاصل ممکن است تا 6 ماه قابل احساس نباشند در ضمنً این اثرات مدت یک هفته پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن باقی می مانند. طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در یک محفظه سربسته در جای خشک و خنک دور از دسترس اطفال نگهداری شود. در ضمنً از تابش نور محافظت شود.

چگونگی قطع مصرف دارو: مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. اما اگر دچار ظاهر شدن جوش و اختلالات بینایی گشتید مصرف دارو را قطع نموده و سریعاً پزشک را در جریان قرار دهید.

عوارض جانبی مصرف دارو:

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به تهوع، اسهال، شکم درد، اشاره کرد. این عوارض معمولاً اگر دارو همراه به غذا مصرف شود رفع خواهند شد.

در ضمنً خیلی به ندرت ممکن است عوارضی همانند سردرد، سرگیجه، مسائل شنوایی هم حادث شوند.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو: اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا می باشید، حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود، یا پزشک داروساز را در جریان بگذارید.

* اگر بیماری کبدی یا کلیوی دارید.

* اگر بیماری چشمی یا اختلال در بینایی دارید.

* اگر دچار پسوریازیس، شده اید.

* اگر بیماری صرع مزمن دارید.

* اگر سنگ مثابه رنج می برید.

* اگر از داروهای دیگری استفاده می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله: مصرف دارو در دوز پایین خطری ندارد اما مصرف زیاد دارو ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد. لذا بهتراست اینگونه زنان با پزشک مشورت کنند.

مصرف دارو برای زنان شیرده: چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای اطفال: کاهش دوز مصرفی دارو، ضرورت دارد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال: اشکالی ندارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال: چون دارو ممکن است موجب سرگیجه شود لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند، بهتر است هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

نکته: استفاده طولانی مدت از این دارو ممکن است به ایجاد بیماری های خونی و آسیب های چشمی، منجر شود، لذا آزمایشات منظم خون و معاینات چشمی در طول مدت درمان با این دارو باید انجام بگیرد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 29243

به "کلروکین Chloroquine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلروکین Chloroquine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید